דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

נספח הסבר על הפיוט ונתנה תוקף – ראש השנה

ליאור קולודני

לשאלה למה לעסוק בפיוט המפחיד והנורא הזה , עם בני נוער שגדלו בקהילה חילונית, ריבונית צריך לתת תשובה.

סביר להניח שאילולי הפיוט היה זוכה ללחן המפורסם של יאיר רוזנבלום, למרות מרכזיותו לא היינו עוסקים בו בגלל שהוא מבטא את קטנותו של האדם אל מול האל. יש בו יראה ופחד וחווית דין מאד חזקה, שמקשה מאד להתחבר לחוויה של חגיגיותו של ראש השנה ולתקווה שהוא מביא אתו.

 

על הפיוט:

"ונתנה תוקף הוא הפיוט המפורסם שבפיוטי ראש השנה. הוא מעוצב בכוונה באופן שמגביר את חרדת המתפללים מפני יום הדין. הפיוט כולל לקט של פסוקים, רעיונות ודרשות המטעימים למטרה זו ומצניע רעיונות וגישות אחרים שמבטאים את הסליחה והחסד.

האל ע"פ הפיוט סוקר ביום הדין את כל באי עולם בעזרת ספר הזכרונות וחורץ את גזר דינם ביום הכיפורים.

בהתחלה הדין הוא מי יחיה ומי ימות ובהמשך מחבר הפיוט מדבר על איזו מיתה משונה ימות כל אדם. רשימת האסונות ארוכה אך בסופה יש תקווה " להעביר את רוע הגזרה" ע"י שלושה מעשי "קסם": תשובה, תפילה וצדקה. האל נותן לאדם הזדמנות נוספת, כלומר חיי האדם זקוקים לחסדי האל.

הפיוט עונה לפחדים הקמאיים של האדם ובגללו נקרא ראש השנה גם "יום נורא ואיום" שבו בולטת חולשתו של האדם אל מול האל.

מה המשמעות של הפיוט לאדם חילוני: אל מול טקסט קשה כמו "נתנה תוקף" אפשר לבחון את תחושת השליטה שלנו על חיינו ואיך היא באה לביטוי בחיים שלנו. כלומר בואו ניקח את האתגר להגדיר בחיוב את המשמעות של ראש השנה עבור אדם ריבון שאינו מאמין בקיומו של האל.

ובנוסף הטלטלה החזקה שנוצרה סביב הלחן של יאיר רוזנבלום והחיבור לבית השיטה מאפשרת להתחבר לרעיון של חוסר הודאות שקיים בעולם שלנו ממקום שקיים אצל כל אדם גם מי שאינו מאמין. למוסיקה יש כח ליצור הד חזק בכל אחד מאתנו ולחבר לחוויה רגשית שאין בה היגיון בהכרח.

תרבות מזמינה גם מקומות כאלו שיוצרים בתוכנו משהו חדש ולא מוכר. שמחבר עתיק וחדש, יהודי וישראלי, נוקשות ורכות בו זמנית.

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה