דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

ילדים ואנשים עם מוגבלויות

אפרת קרינסקי
ערכים ומטרות הפעילות
  1. החניכים יבינו כי נכות פיזית אינה מעידה על מוגבלות שכלית, נפשית או רגשית, וכי כל אדם ראוי ליחס של כבוד בהיותו אדם.
  2. החניכים יכירו את הבעיות והקשיים הניצבים בפני אנשים מוגבלים פיזית בחברה שלנו ויפתחו רגישות לכך.
  3. החניכים יבינו שלכל אחד מאתנו היכולת לתרום לשיפור מצב הנכים והמוגבלים במציאות הישראלית, ויחשבו על פתרונות מעשיים לקשייהם של המוגבלים שהוזכרו במהלך הפעולה.
קהל היעד
נערים שכבות ז-ט
משך הפעילות
כשעה
רשימת ציוד ועזרים

כדורים קטנים של "אוהל ילדים" 

שתי שקיות גדולות של אשפה

כיסויי עיניים

חבל לקשירת יד למותניים

מערך הפעילות
  1. מציגים לקבוצה את משימתם: "עליכם להעביר מספר רב של כדורים משקית הכדורים המלאה לשקית הריקה, תוך 3 דקות"

החוקים:

  • רק חניך אחד אוחז בשקית הכדורים המלאה
  • רק חניך אחד אוחז בשקית הריקה
  • כל כדור צריך לעבור בין כל חברי הקבוצה (בדרכו מהשקית המלאה לשקית הריקה)
  • אין להרים כדור שנפל על הרצפה
  • אין לזרוק כדור לשכנים (לעומד מימין ולעומד משמאל ).
  1. עליכם להחליט יחד כמה כדורים תצליחו להעביר.
  2. המדריך ייתן זמן תכנון ויכתוב על הלוח /דף נייר את מספר הכדורים המוסכם על חברי הקבוצה, המספר שחושבים שיצליחו להעביר תוך 3 דקות.
  3. המדריך יפעיל את השעון למשך 3 דקות.
  4. בסוף 3 הדקות יספרו חברי הקבוצה כמה הצליחו.
  5. המדריך ינהל דיון סביב התוצאה (מספר הכדורים שנאספו בשקית הריקה) – מי כוון גבוה, מי כוון נמוך, מה הגורם לכך?
  6. המדריך ישאל את הקבוצה על תפקידים שהיו בקבוצה. האם הם מזהים אצלם תפקידים שכאלו בסיטואציות נוספות?
  7. המדריך ייתן לקבוצה "סיבוב נוסף" רק הפעם יקשור לשלושה מהם את העיניים, ויקשור לשלושה אחרים את היד החזקה שלהם למותניים (כך שלא יוכלו להשתמש בה).
  8. המדריך ישאל כמה כדורים כעת יצליחו להעביר, וירשום את המספר המוסכם על הקבוצה על הלוח.
  9. המדריך יפעיל את השעון למשך 3 דקות.
  10. בסוף 3 הדקות יספרו חברי הקבוצה כמה הצליחו.
  11. המדריך ינהל דיון עם הקבוצה:
  • איך הרגישו בעלי המוגבלויות?
  • מי עזר לכם?
  • איך הרגישו האחרים, שאינם בעלי מוגבלויות?
  • האם היו פערים בתוצאות בין שני הסבבים, מה גרם לכך?
  • האם בשלב התכנון הייתם רגישים למיקומם בקבוצה של בעלי המוגבלויות?
  • האם הייתם עושים בסבב השלישי דברים באופן שונה? שעוזר יותר למוגבל? שרואה יותר את צרכיו?
  • האם יש פעמים שעזרה או תמיכה מוגזמת ישיגו מטרה הפוכה מזו שמקווים להשיג?
  1. המדריך ינהל דיון קבוצתי על חשיבות הסיוע לאנשים וילדים בעלי מוגבלויות, על הצרכים השונים של כל אחד ואחד.

מה אנחנו יודעים על אנשים מוגבלים? מניין המידע מגיע אלינו? (האם לדוגמה אלו דעות קדומות או דעות שגובשו בעת מפגש אמתי עם נכים בסביבתנו?)

אילו סוגי מוגבלות אנחנו מכירים? האם היה לנו קשר כלשהו עם אדם מוגבל?

במה האדם המוגבל שונה מאתנו?  במה הוא דומה?

  1. חשוב לדבר כיצד החברה הישראלית מתייחסת לבעלי המוגבלויות, על חשיבות ההנגשה, העלויות הגבוהות שלה, על התמרורים והשלטים המורים על התחשבות בבעלי מוגבלויות ולהוביל גם לשיח על חשיבות התרומה לעמותות שמקדמות את צרכי בעלי המוגבלויות.  
תובנות ודגשים חינוכיים

האדם המוגבל הוא קודם כל- אדם! אוהב, מרגיש, חולם, חושב, יודע, שואף-

אלא – שהוא מוגבל בממד מסוים של חייו, ומוגבלות זו מקשה עליו בתפקוד היומיומי. רמת התפקוד שלו בפעולות מסוימות נמוכה מזו של אדם בריא, וכתוצאה מכך, פעולות מסוימות נתפסות בעיניו כקשיים, בעוד שאדם בריא עושה אותן ללא השקעת מחשבה ובוודאי ללא כל תחושה של קושי. חשוב ביותר לפתח רגישות לעולמו של הנכה, להכיר מקרוב את הקשיים העלולים לעמוד בדרכו, ולחשוב כיצד אנחנו יכולים לסייע לו להתגבר עליהם. אך לפני כל הדברים החשובים הללו, חשוב שתמיד נזכור את העובדה שמדובר באדם!

חשוב לזכור שאף אנשים הלוקים במוגבלויות נפשיות או שכליות, ולא רק פיזיות, הם אנשים שיש להם עולם פנימי עשיר - רגשות, מחשבות, חלומות ושאיפות - גם אם לא תמיד הם מצליחים לבטא זאת בדיבור או בעשייה.

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה