דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

המסע אל חג הסיגד

מתוך מרכז הדרכה השומר הצעיר
ערכים ומטרות הפעילות
  1. החניכים יעמיקו את היכרותם עם חג הסיגד כפי שנחגג באתיופיה ובארץ
  2. החניכים יעמיקו את היכרותם עם מנהגי החג ומשמעותו
קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים

נספח 1 - אינפורמציה על חג הסיגד  לחצו כאן

נספח 2 - השלמת קולז -  לחצו כאן

מערך הפעילות

הכרות עם הסיגד- מטרת החניכים להשלים את פאזל הסיגד, לשם כך עליהם לענות על שאלות ולבצע משימות, לאחר הצלחה במשימה הם יקבלו חתיכה מהפאזל עליה פיסת אינפורמציה הקשורה בסיגד אותה הם יצטרכו לקרוא כמובן. לאחר מילוי 8 המשימות הם יוכלו להרכיב את הפאזל!

 

למדריכ/ה: יש להכין מראש ציור על דוקרט הקשור בסיגד ולחתוך אותו לפאזל כאשר על כל חתיכה בחלק האחורי יש להדביק פיסת אינפורמציה. חשוב שהמשימות יקחו 3-4 דק' ולא יותר...

 

הנושאים והמשימות:

נושא: מהו חג הסיגד?

משימה: שאלו 3 אנשים בשכונה מה זה חג הסיגד?

אינפורמציה לתחנה: זהו חג עלייה לרגל, שבמרכזו עומד טקס חידוש הברית בין העם לאל, הכולל קריאת קטעים מן האורית וברכות ותפילות לגאולה. הטקס נערך בראש הר גבוה, כסמל להר סיני, ומנהלים אותו הקסים, כהני העדה. ההשראה למנהגי החג לקוחה ממעמד דומה המתואר בתנ"ך, אותו קיימו עזרא ונחמיה בימי שיבת ציון. בגלות אתיופיה נהגו ביתא ישראל לקיים את טקס העצרת בראש הר. בישראל התקבל המנהג לחגוג את הסיגד בטיילת ארמון הנציב המשקיפה אל הר הבית, בנוכחות בני העדה ואישי ציבור. ב-2008 התקבל בכנסת חוק הקובע את הסיגד כיום חג רשמי של מדינת ישראל.

 

נושא: שם החג

משימה: עליכם לעשות צילום קבוצתי בו אתם רושמים בגופכם את המילה סיגד      

אינפורמציה לתחנה: השם "מהללה" משמעותו תחינה או תחנון. השם העממי משמעות המילה סיגד היא סגידה והשתחוות. "סיגד", או סֶגדֶת, המתפרש כ"יום עבודת ה'", סגידה, שימש בעבר כאחד הכינויים ליום הכיפורים וממנו ירש את השם. שם נוסף לחג הוא עמתה סו שמשמעותו, "יום הקיבוץ".‏ (היות שהחג הוא חשבון נפש קהילתי), שמות אלו מעידים כולם על אופי החג.

 

 

נושא: זמן החג

משימה: יש לכם 50 שניות לגלות בכל דרך אפשרית מתי נערך חג הסיגד- מוכנים? צאו!!!

אינפורמציה לתחנה: הזמן אשר בו נחגג החג במשך דורות רבים הוא בכ"ט חשוון, 50 ימים לאחר יום הכיפורים. כאן אולי המקום לתת משמעות מיוחדת למיקומו ולזמנו של החג. חג הסיגד מגשר בין חשבון הנפש של הפרט, שזמנו יום הכיפורים, לבין מקור האסון המרכזי של ישראל – הגלות, שבאה בגלל העדר יחסי אנוש מתוקנים. הנחת המוצא אומרת שכדי להיות ראוי לעלייה לירושלים אין די בצום יום הכיפורים, בתיקון בתחום האישי.

יש לקיים במשך שבעה שבועות ספירה של ימים המוארים האור החזק של התשובה האישית והכפרה של יום הכיפורים. ביום ה-50, עם סגירת המעגל השלם של ספירה זו עלינו לשוב אל חווית יום הכיפורים, אך הפעם, כקולקטיב שעבר חוויה מתקנת ועלייה במתח הערכי, האישי והחברתי.

 

נושא: משמעות החג 

משימה: התקשרו ל-2 חברים ושאלו אותם מה זה הסיגד בשבילם         

אינפורמציה לתחנה: החג משמש כבנין קומה נוספת על חשבון הנפש הפרטי של יום הכיפורים. ביום זה מוסיפים לחשבון הנפש הפרטי את הפן הציבורי, ובהתקהלות המונים מכריזים על חידוש הברית עם האל ומתפללים על המשכיות האמונה ובוא הגאולה השלמה.

הסיגד מזכיר את מתן תורה בהר סיני כיסוד הברית עם ה'.

בחג מציינים את חידוש הברית על ידי הגולים שחזרו לירושלים בימי שיבת ציון.

הסיגד שימש הזדמנות להזכיר ל"ביתא ישראל" המרוחקים משאר עם ישראל את הצורך להיות נאמנים למצוות, לתורה ולירושלים. על אף הסבל הכרוך בכך.

החג היווה הזדמנות ל"ביתא ישראל" להכיר בתשובה, להפגין את נאמנותם לברית ולפנות בצום ובתחינה לאביהם שבשמים.

הסיגד אפשר פיוס בין אנשים. הוא יצר תחושה של אחדות ושל בטחון.

 

נושא: ההכנות לחג   

משימה: השלימו את הקלוז...

אינפורמציה לתחנה: יום לפני הסיגד התכוננו כולם, מקטן ועד ____, בהתרגשות רבה לקראת יום המחר. נהוג היה להכין את בגדי החג ולכבסם. ה"כוהנים" שחטו ____ וכבשים והכינו את הבשר לסעודה החגיגית בתום יום הסיגד. כולם מתאספים ב______ המרכזיים שבהם קיימו את החג. בכדי להגיע בזמן נאלצו לפעמים לצאת ל_____ ממושך של כמה ימים. בערב החג נהוג היה להתפלל תפילות מיוחדות ל_____  החג.

 

 

נושא: מיקום הסיגד   

משימה: עליכם לעשות את הפירמידה הכי גבוהה שאתם יכולים וכאשר השלמתם אותה לצעוק "אנחנו ההר הכי גבוהה באזור" (מדריכים- ערכו ניהול סיכונים!)

אינפורמציה לתחנה: את הסיגד קיימנו תמיד על הר גבוה, לעניין הזה ישנם 2 הסברים:

בדרך זו המחשנו וחווינו את עליית משה להר סיני במתן תורה.

מקום גבוה נחשב ונתפס כמקום טהור.

לפני תחילת התפילה נהגו ה"כהנים" וזקני העדה לעלות למקום התפילה בהר, לוודא שהוא נקי טהור, ולחזק את הגדר שהקיפה את המקום. בחלק הקדמי של הגדר הוכן מקום להנחת ה"אורית". (אורית = תורה, אורייתא).

 

 

נושא: יום הסיגד

משימה: אבן על הראש- עליכם לעבור 20 מ' עם אבן על הראש של כל אחד- אם למישהו נופל כולם חוזרים אחורה

אינפורמציה לתחנה: השכם בבוקר כל בני הכפר והאורחים שהגיעו טבלו בנהר, ולבשו את בגדי החג הנקיים. כולם התאספו. כאיש אחד בלב אחד, בצלות בית (=בבית כנסת). ה"כהנים" הוציאו את ה"אורית" בשירה, והנשים השמיעו קולות שמחה. כך, כאשר ספר ה"אורית" צועד בראש השיירה צעדנו במעלות ההר. חלק מן העולים נשאו על גבם או על ראשם אבן שסימלה את ההכנעה לפני ה' ואת הרצון לבקש סליחה על החטאים.

 

בהגיענו למקום התפילה פתחו ה"כהנים" בתפילות היום. וכך היה הסדר:

תפילות על ירושלים ועל הרצון להשתחוות לקב"ה בירושלים.

פניית הכהן הראשי אל הקהל בחובת זכירה ושמירה על חוקי התורה.

קריאה מה"אורית" - סיפור התגלות הקב"ה בהר סיני.

נחמיה ט' – חידוש הברית בין העם לבין ה' בימי שיבת ציון.

ויקרא כ"ו וכן דברים כ"ז-כ"ח – הברכות והקללות.

הכהנים תרגמו את הדברים משפת הגעז לשפה המדוברת - אמהרית או טיגרית. לקראת סיום כולם מבקשים סליחה ומחילה על חטאיהם. כורעים על ברכיהם ומשתחווים ארצה תוך פרישת כפיהם אל השמים. אחר כך תוקעים בחצוצרות ואומרים "כשם שזכינו לחגוג את החג השנה, כך נזכה לקיים אותו בשנה הבאה בירושלים".

היום נחתם כאשר יורדים מן ההר בשמחה ובריקודים אל בית צלות, ושם מתקיימת סעודת המצווה שחותמת את היום הנשגב. את חג הסיגד.

 

 

נושא: הסיגד בישראל

משימה: עליכם לצייר הזמנה לחגיגות הסיגד בארץ כפי שלדעתכם יכל להיות הכי טוב לחגוג אותן- חישבו איך כדאי שזה יהיה...  

אינפורמציה לתחנה: לאחר עליית הקהילה לארץ עלתה שאלה האם להמשיך ולקיים את החג? שאלה זו עלתה מכמה טעמים: חלק מרכזי  מהחג עסק בכיסופים לציון, הכמיהה לעלות לירושלים ולהתאחד עם כלל העם- עלתה השאלה האם כע בישראל יש צורך להמשיך ולקיימו? תהייה נוספת הייתה על אופי החג כפי שהיה באתיופיה שתאם את חיי הכפר לעומת החיים בארץ. בסופו של דבר הוחלט לחגוג את חג הסיגד בטיילת שבירושלים, מקום הצופה על העיר העתיקה אך עוד אינו בה- במובן שאומנם הגענו אל ישראל והתאחדנו עם העם אך יש עוד עבודה ע"מ להגיע לחברה מתוקנת. מתכונת החג בישראל שונה מזו שנהוגה היתה ולמעט התהלוכה המשותפת והתפילות, רבים מן המנהגים מצויינים באופן סמלי בלבד.

ב-30 ביוני 2008 אישרה הכנסת את חוק חג הסיגד, והפכה אותו לחג לאומי.

לצד ההגעה ההמונית לתפילות של הדור המבוגר מגיעים גם הצעירים אך אלו מגיעים בעיקר לצורך המפגש החברתי והתוכן של היום רחוק מהם.

קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

4 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.