דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

נתינה ודאגה לאחר

ליאור קולודני ואפרת קרינסקי
ערכים ומטרות הפעילות

הנתינה לאחר הינה זכות גדולה והיא צרכה להיעשות ברגישות רבה.

בפעילות זו נדבר על הנתינה לאחר, מתוך ראיית שני הצדדים הנותן והמקבל .

במטרה לפתח ראייה מתחשבת ורגישה כלפי אנשים שזקוקים לעזרה ולחוש את הנתינה כדבר שממלא את נפשו של הנותן והמקבל.

קהל היעד
כיתות ז'-ט'
משך הפעילות
כשעה
רשימת ציוד ועזרים

טקסט

עיתונים

דבק

טושים

 

מערך הפעילות
  1. משחק פתיחה: כדור ספוג שהופך להיות רגש

הנערים מעבירים ביניהם כדור שהוא בעצם לא כדור, כי אם רגש כלשהו. ההעברה נעשית מאחד לאחד כאשר המוסר פותח במשפט: אני נותן לך.... כי חשוב לי ש.....

לדוגמא: אני נותן לך....צחוק  כי חשוב לי ש....תהיה לך הרבה שמחה בלב

 

  1. פעילות בזוגות - קוראים בזוגות את הטקסט הבא:

שְׁכָבוֹת /  אמה שם-בה אילון

יָד עַל הַגַּב.

כַּמָּה מַפְתִּיעָה יְכוֹלָה לִהְיוֹת יָד עַל הַגַּב.

כַּמָּה מַפְתִּיעָה יְכוֹלָה לִהְיוֹת יָד הַמֻּנַּחַת עַל הַגַּב בְּרַכּוּת.

כַּמָּה מֻפְתָּע יָכוֹל לִהְיוֹת גַּב כְּשֶׁמֻּנַּחַת עָלָיו יָד בְּרַכּוּת.

כַּמָּה מֻפְתָּע יָכוֹל לִהְיוֹת הַלֵּב.

כְּשֶׁמֻּנָּח עַל גַּבּוֹ גַּב.

וְעַל גַּבֵּי הַגַּב מֻנַּחַת יָד.

וְעַל גַּבֵּי הַיָּד מֻנַּחַת רַכּוּת.

וְעַל גַּבֵּי הָרַכּוּת מֻנָּחוֹת מַחְשָׁבוֹת טוֹבוֹת מְאֹד.

 

"משיב הרוח", גליון לג-לד: נשים, חורף תשע"א 2010

עורכות: בכל סרלואי אולמן, יטבת פייראיזן וייל, רות קרא-איוונוב קניאל, נעמה שקד

משתפים אחד את השני במקרה בו היה להם פעם קצת קשה, ומישהו (חבר או בן משפחה) הושיט להם עזרה ונתן להם תמיכה, סיוע או עצה.  אפשר לשתף גם בעזרה שקיבלתי והפתיעה אותי שהיא ניתנה לי (מישהו שלא ציפיתי שיעזור לי או לא חשבתי שמישהו רואה שאני צריך עזרה).

 

  1. חלוקה לקבוצות 3-4 משתתפים 

כל קבוצה בוחרת קבוצה חברתית שלה היא רוצה לתת:  קשישים/ילדים בעלי מוגבלויות/עיוורים/נכים/

מה היא רוצה לתת להם? איך אנחנו יודעים מה הם צרכים האם נכון להבין קודם למה הם זקוקים.

למה? במה יסייע הדבר שבחרנו לתת

מה יצא למי שניתן לו? מה יצא לנו מזה?

על הקבוצה להציג את כל מה שהיא רוצה לתת לקבוצה שבחרה, על גבי בריסטול (ניתן להשתמש בגזרי עיתונים, טושים וכיו"ב).

 

  1. סיכום:

המדריך מציע לנערים לקיים פעילות חברתית שבצידה איסוף כסף לסניף איל"ן  הקיבוצים.
מה הם היו רוצים לעשות? איך יפרסמו את האירוע באופן שקהל היעד (משפחות הקיבוץ) ישתף פעולה ויעזור להם בגיוס הכסף. האם צריך להגיד שישנו רווח רגשי לנותן או להגיד שמי שיש לו צריך לחלוק עם מי שחסר לו. מהם הערכים הקיבוציים שצריך לדבר עליהם שמגייסים את המבוגרים לשתף פעולה אתנו?

תובנות ודגשים חינוכיים

האתגר הגדול בחינוך לנתינה הוא ביכולת לפתח רגישות ולהתגבר על תחושת הפטרונות שהרבה פעמים קיימת אצל הנותן. הגישה החינוכית היא שכל אחד מאיתנו יכול להיות גם במקום שנותן וגם במקום שהוא נזקק לעזרתו של מישהו אחר.

ישנן הרבה דרכים לסייע ולפעמים גם יד על הגב היא עזרה גדולה.

אנחנו נותנים ומקבלים כל הזמן ובזה באה לביטוי האנושיות שבנו וראיית כל בני האדם כשווים בערכם.

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה