דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תנו חיבו"ק

כ-150 ממלאות וממלאי תפקידים בתחום הקליטה והצמיחה הדמוגרפית השתתפו בכנס זום שעסק בתהליכי השילוב והחיבור של חברים חדשים ויצירת קהילה קולטת. איך שומרים על קשב יום שלם בזום, מה סוד ההצלחה של תחום הקליטה בקיבוצים היום ומה זה צוות חיבו"ק? כל התשובות בכתבה הבאה
הצוות מנווה איתן שהתכנסו יחד במועדון לחבר ליום העיון
הצוות מנווה איתן שהתכנסו יחד במועדון לחבר ליום העיון

איך קולטים חברים חדשים לקיבוץ בשנת 2020? איך מסייעים להם להתחבר לקהילה ועוזרים להם להשתלב בהובלה בקיבוץ? איך רותמים את הקהילה למעורבות בקליטה ומתמודדים גם עם הקונפליקטים והקושי שנלווים להצטרפות של הרבה מאוד אנשים חדשים לקיבוץ?

הכנס "איך הכל משתלב – קליטה קיבוצית במיטבה" שנערך בשבוע שעבר (04.08) בהובלת מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית ובשיתוף הקיבוץ הדתי, הפגיש כ-150 ממלאי תפקידים בתחומי הצמיחה הדמוגרפית והקליטה בקיבוצים מכל רחבי הארץ ליום עשיר בלמידה ודיונים בנושא. לצד הרצאות שעסקו בהיבטים רגשיים בתהליך הקליטה, שיח זהות מול שיח זכויות, הקליטה בתקשורת, פרספקטיבה של נקלט, בינוי קהילה באמצעות התרבות וכותרות ראשונות מסקר הקליטה הארצי, התקיימו דיונים מעמיקים בקבוצות סביב נושאים שהוצגו על ידי מובילי הקליטה בקיבוצים.

נושאים אלה כללו: ליווי קבוצת הנקלטים מההגעה לקיבוץ ועד הקלפי (נחשונים), גיבוש עתודה ניהולית (תל קציר), יצירת מערך משפחות מלוות (כפר עזה), הכשרת ועדת קליטה (אושה), למידה ושינוי בתהליכי קליטה (נירים), סמינר נקלטים (צרעה), תהליך בינוי קהילה (ניר עם) ויצירת קהילה קולטת (קדרים). בכל קבוצה הציגו רכז/ת הקליטה מניסיונם בקיבוץ שלהם ובהמשך התקיים שיח לגיבוש תובנות ורעיונות סביב הדברים שעלו.

לאורך היום הצביעו המשתתפים על שם חלופי ל"וועדת אקלום" או "צוות שילוב", השמות שקיימים היום לוועדה שמטפלת בקליטת החברים החדשים לאחר קבלתן לחברות. בין ההצעות שהועלו (על ידי הנרשמים ליום): משולבים, מרגישים בבית, צוות מיזוג, לח"ן (ליווי חברים נקלטים), ועדה מקבצת ועוד. השם שנבחר ברוב גדול היה: "צוות חיבו"ק – חיבור קהילתי", שהציע אופיר צימרינג מהחטיבה להתיישבות וכבר אומץ מאז על ידי כמה קיבוצים.  

איך לא נרדמים בזום?

"במהלך התכנון של היום התמודדנו עם אתגר גדול – איך עושים כנס שכל כולו בזום ומצליח לגרום לאנשים להרגיש מחוברים ולשמור על עניין וקשב למרות הפורמט הדיגיטלי", מספרת איילת הריס ממחלקת צמיחה ופיתוח קהילה. "הפתרון היה קודם כל להביא תוכן מעולה ורלוונטי, וגם לגוון באמצעים, לעשות הפסקות, לשמור על אינטראקטיביות גבוהה כל הזמן ולהיות קשובות למשתתפים. אני שמחה להגיד שהפידבקים שקיבלנו היו מצויינים ולמרות האתגר הטכנולוגי, הדבר הזה עבד". 

ענת מרלא חפץ, שותפתה של איילת למחלקה, מוסיפה שמפתח נוסף להצלחת הכנס הוא העובדה שהיום רכזות ורכזי צמ"ד וקליטה בקיבוצים מהווים קהילה מקצועית מגובשת ומתרחבת שמקיימת קשר ולמידה הדדית כל הזמן, ולכן פתוחה למפגש גם בפורמט דיגיטלי. "השותפות עם השטח ומתן ביטוי לניסיון, הידע והמקצועיות של ממלאי התפקידים הם בעינינו חלק מרכזי מתפקידי המחלקה. מי שמובילים היום את התחום הזה בקיבוצים הם אנשים סופר מקצועיים ומחויבים עם יכולות אדירות והמפגש ביניהם מייצר מכפיל כוח שמניע את כל הקליטה הקיבוצית קדימה כל הזמן".     

איילת הריס (מימין) וענת מרלא חפץ
איילת הריס (מימין) וענת מרלא חפץ

איתי אילון, רכז צמ"ד בנווה איתן, מספר: "בנווה איתן החלטנו להפוך את יום העיון הווירטואלי למפגש של ממש. מנהלת הקהילה, נציגי ועדות צמ״ד וקליטה ועוד בעלי תפקידים בקהילה בילינו כולנו את היום יחד (בהתאם להנחיות כמובן) כיאה לכנס קיבוצי במועדון לחבר עם הרבה קפה וכיבוד והאזנו  להרצאות המשותפות על המסך גדול. כשהגיע העת התפצלנו לשיחות הועידה הנפרדות בהתאם ללוח הזמנים. הייתה חוויה נהדרת ובעיקר מגבשת לנו כצוות מוביל בקהילה. יכולנו לשתף אחד את השני בתובנות שעלו במהלך הדיונים, למדנו הרבה והופתענו לא פעם לראות את הדמיון הרב והשאלות הדומות שעולות בתהליכי הקליטה אצל חברינו בכל הארץ".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר מסכם: "חלפו כבר 15 שנים מאז הימים בהם החל גל ההגירה החיובית לקיבוצים. מה שהחל עם קליטת ההרחבות הקהילתיות הפך בהדרגה לקליטת חברים חדשים לרבים מאוד מקיבוצי התנועה. אנחנו עדים למהלך מרשים של הצטרפות, אליו לא נערכנו מבעוד יום (אולי כי לא האמנו שיום כזה יגיע).

אתגר הקליטה המיטבית לקיבוץ אינו פשוט, ויש גם ייחוד לכל קיבוץ וקיבוץ. יחד עם זה, זיהינו כבר מזמן כי יש מאפיינים החוזרים על עצמם וכי ישנם קיבוצים שמצאו דרכים חדשות לשפר את תהליכי הקליטה וההשתלבות. אתגר הקורונה הניצב בפני החברה כולה העלה עוד יותר את הביקוש להשתלב בקהילות הקיבוציות, דבר שמגדיל את האחריות המוטלת על "מלווי הקליטה" בקיבוצים.

הכנס הווירטואלי שנערך בשבוע שעבר, סיפק תובנות רבות, ועולם מושגים שלם, לקולטים בקיבוצים. באי הכנס נחשפו ליוזמות ולמהלכים מרשימים שבוצעו בקיבוצים אחדים, למדו לפתח שפה משותפת והבינו שיש ממי ללמוד ועם מי להתייעץ. אני משוכנע כי הכנס המרשים הזה, חשף כלים נוספים לכל העוסקים ב"מלאכת הקודש" של הקליטה וההתרחבות, בקיבוצים."

איילת וענת כבר מביטות קדימה אל האתגרים הבאים – עיסוק בנושא של קליטת בנות ובני קיבוץ יחד עם צוות היגוי רחב מהשטח וגיבוש קורס מבוא דיגיטלי לרכזות/י צמיחה דמוגרפית וקליטה. בקרוב, הן מבטיחות, יפורסמו גם ממצאי סקר הקליטה השנתי שיתנו תמונת מצב רחבה על התחום כולו.  

את המצגות שהוצגו במהלך היום ניתן למצוא במערכת שי"ק – שיתוף ידע קיבוצי:

https://kibbutzim.b2ecloud.com/kibbutzim/page/14403?page=2

הוספת תגובה חדשה