דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תל"מ - מידע למתעניין בתוכנית

תוכנית תל"מ קיימת כבר 16 שנים ופועלת ב-15 קיבוצים ברחבי הארץ.
בכל שנה יש לנו מקום ל-90 חניכים חדשים בתוכנית.
תלמ בגלעד

תהליך הכניסה:
1. אנחנו עורכים ראיונות אישיים לבדיקת ההתאמה לתוכנית (לא כולם נמצאים מתאימים). מספר הנרשמים הוא גדול מאוד ולכן זמן המתנה עד הזימון לראיונות הקבלה הוא ארוך יחסית ועשוי לקחת כמה וכמה חודשים.
2. במידה והתקבלת לתוכנית אתה ממתין עד שאנו מזמנים אותך לראיון בקיבוץ ולעבודה בקיבוץ.
3. במידה והתקבלת לעבודה בקיבוץ – אתה מוזמן ע"י המקשר/ת מהקיבוץ להצטרף לתוכנית.

השם תל"מ הוא ראשי תיבות: תעסוקה, לימודים ומגורים. נסביר לגבי כל אחד מהמרכיבים הללו:
תעסוקה – לאחר הקבלה לתוכנית, השלב הבא הוא להתקבל לעבודה בקיבוץ. יש לנו מבחר לא גדול של הצעות עבודה, שכולל בדרך כלל מטבח, חדר אוכל, חינוך ומפעל. כשמתפנה תפקיד הנמצא מתאים עבורך, אני פונה אלייך ומספרת לך על הקיבוץ ומקום העבודה. במידה וזה נראה לך מתאים, יתקיים ראיון נוסף, ראיון עבודה רגיל לכל דבר במקום העבודה בקיבוץ. לעיתים לא עוברים את ראיון העבודה, אם בגלל חוסר התאמה לתפקיד המסוים ולרב בגלל שעל כל תפקיד מתמודדים כמה מועמדים.
מדובר בעבודה רגילה לכל דבר, במשרה מלאה ובשכר חודשי. לאחר תקופת ההסתגלות, הציפייה מהעובד היא לתפקד באופן רגיל ומועיל ולמעסיק ישנה האפשרות לפטר את מי שלא עומד בדרישה זאת ואז נפרדים גם מהתוכנית.
מגורים – במהלך התוכנית החניכים מתגוררים בקיבוץ. בדרך כלל לכל חניך יש חדר לבד. החדרים קצת שונים זה מזה בקיבוצים (בחלקם השירותים והמקלחת משותפים ובחלקם פרטיים, בחלקם יש מטבחון ובחלקם אין וכו'). בנוסף, החניכים נהנים מהסביבה הקיבוצית ומהשירותים שהקיבוץ מציע, לדוגמא – מכבסה, חדר אוכל, בריכה, ספריה ועוד.
מדי חודש משלמים עבור החדר והמחייה שכר דירה סמלי בסכום של עד 550 ₪ (לאחר השתתפות התוכנית בעלות). הסכום יורד מהמשכורת. התכנית משלמת לקיבוץ סכום נוסף עבור המגורים שלך.
צריך לדעת, החניכים גרים בקיבוץ וחלים עליהם כללי התנהגות הנהוגים בקיבוץ.
לימודים – הלימודים הם חלק מאוד חשוב בתוכנית והם חובה לכל החניכים.
הלימודים לא מתחילים מיד עם הכניסה לתוכנית, אלא קודם כל ישנה תקופת הסתגלות של כחודשיים, שבמהלכה גם עוברים אבחון מקצועי, הבודק נטיות מקצועיות וכדאיות מבחינת מצב השוק ובסופו ניתנת המלצה לבחירת מקצוע.

ישנם שני מסלולי לימוד עיקריים:
1.       השלמת השכלה – ניתן להשלים מקצוע אחד או שניים בבגרות, להתכונן למבחני הכניסה למכינה ועוד.
2.       רכישת מקצוע עם תעודה במכללה הקרובה לקיבוץ (לדוגמא: ניהול מחסן ממוחשב, טכנאי קירור ומיזוג, CNC, סייעת בחינוך מיוחד, סייעת לרופא שיניים, גרפיקה ממוחשבת, טבחות ועוד).
הלימודים מתקיימים לאחר שעות העבודה. התוכנית מממנת עד 8000 ₪ מעלות הלימודים ואת הנסיעות ללימודים.

פעילות העשרה וכישורי חיים
בנוסף ללימודים האישיים שכל אחד בחר, מתקיימים גם לימודים בקבוצה. במשך השנה נפגשים החניכים אחת לשבוע עם מנחה קבוצות המעביר תכנים של כישורי חיים, כמו למשל, שיפור ההתנהלות הכלכלית, התנהלות נכונה בעבודה, תכנון תוכניות לטווח הרחוק ועוד. מפגשים אלו הם חובה.

משך התוכנית: שנה.
זאת תוכנית לא קלה כלל המצריכה השקעת מאמץ מרובה. שנה היא זמן קצר והמשימות רבות ולכן עומס העבודה רב. בנוסף, לא פשוט לשלב משרה מלאה עם לימודים אחה"צ.
תל"מ היא מסגרת שיש לה נהלים וחובות – לפני הכניסה לתוכנית חותמים החניכים על שני הסכמים (ראה תחת טפסים באתר האינטרנט). האחד מתייחס לכללי ההתנהגות בתוכנית (למשל, בכל הנוגע לשתייה, אירוח חברים ועוד) והשני עוסק בחובת ההשתתפות בפעילויות ההעשרה בתוכנית. בשני המקרים, אי קיום ההסכם יכול להביא לפרידה מהתוכנית.

בהצלחה!

הוספת תגובה חדשה