דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תל"מ אל מול רקיע

תלמ אל מול רקיע

בשבוע שעבר התקיים בקיבוץ עין השופט, המפגש המסורתי של 'תל"מ מול הרקיע'.

זוהי השנה הרביעית ברציפות, בה מדי קיץ מתקיים מפגש מפרה ומרגש בין משתתפי תוכנית תל"מ למשתתפי תוכנית רקיע, שתי תוכניות העוסקות במזעור והקטנת הפערים והשסעים בחברה הישראלית.

כידוע, תוכנית תל"מ הינה תוכנית המשלבת צעירים ישראלים יוצאי אתיופיה בקיבוצים. במהלך התוכנית הצעירים חיים ועובדים בקיבוצים ובמקביל לומדים לימודי מקצוע, משלימים בגרויות, או עושים הכנות אחרות לקראת לימודים גבוהים,  וכן מתערים בחיי הקהילה. זאת מתוך מטרה בתום התכנית להשתלב בחברה הישראלית כאנשים עצמאיים המאמינים ביכולתם, מתפרנסים בכבוד ותורמים לסביבתם.

בדומה לתל"מ אך גם מעט שונה, משתתפי תוכנית רקיע הינם צעירים ישראלים מקהילת יוצאי אתיופיה אשר למדו כבר לתואר אחד לפחות. בהנחיית מובילי התכנית, הם שואפים להשתלב בעמדות השפעה בממסד ובחברה בישראל.

ראוי לציון שאת תוכנית רקיע מובילים ומנחים בהתנדבות גמלאי המוסד הישראלי אשר היו שותפים מרכזיים בהבאת יהדות אתיופיה לארץ, וכעת סוגרים את המעגל על-ידי פועלם המבורך במסגרת תוכנית רקיע.

השאיפה המשותפת של שתי התוכניות הינה יצירת שכבת בוגרים, משכילים, בעלי נתונים מתאימים, אשר ישתלבו בעמדות השפעה בחברה בכלל ובתוך קהילת יוצאי אתיופיה בפרט.
מטרת המפגש השנתי הינה חשיפה הדדית של התוכניות והכרות בין משתתפיהן מתוך מגמה להעמיק שיתופי פעולה.

מאחר ומשתתפי תוכנית רקיע הינם 'צעד קדימה' לפני משתתפי תוכנית תל"מ, הרי שהמפגש וההכרות ההדדית בין בני המחזור השנתי, מהווה הזדמנות וקרקע פורייה עבור משתתפי תל"מ להיחשף לאפשרויות בהן הרקיע הוא הגבול, זוהי הזדמנות לקחת דוגמה אישית ולקבל השראה ממשתתפי תוכנית רקיע במחזור הנוכחי, ואילו משתתפי תוכנית רקיע, למדים על האפשרויות הגלומות בתכנית תל"מ המתבצעת בתוך הקיבוצים, מתוך כוונה להפנות אליה צעירים נוספים מקרב בני הקהילה.

יעל ברגיל - בזנר, המנהלת הפדגוגית של תכנית תל"מ, סיפרה על המפגש: "במהלך המפגש מתקיים סיור בקיבוץ המארח, המהווה לחלק ממשתתפי תוכנית רקיע, ביקור ראשון בחייהם בקיבוץ כלשהו. מרגש במיוחד היה להאזין לסיפורים האישים של משתתפי שתי התוכניות. ללמוד מאין באו הצעירים המשתתפים בהן ולאן הם הולכים ושואפים.
הצוות המלווה של תל"מ וכן המקשרים מהקיבוצים אשר התלוו לתלמיסטים, הופתעו והתרגשו להיווכח איזו גאות יחידה ותחושת שייכות ונאמנות יש לכל אחד ממשתתפי תוכנית תל"מ כלפי הקיבוץ בו הוא שוהה במהלך התכנית".

במהלך המפגש נאמרו דברי ברכה על שיתופי הפעולה ועל כל אחת מהתוכניות, מפי אנשי צוות תל"מ, מובילי תוכנית רקיע וכן על-ידי הדס דניאלי ילין – מנכ"לית התנועה.

בין יתר הדברים שנאמרו, צוין שאין דומה לתוכנית תל"מ המפגישה בין פלחי אוכלוסייה שונים ברמה היום-יומית. נאמר כי אמנם ישנה עשייה רבה ומבורכת של התנועה הקיבוצית עם ומול תוכניות רבות ומגוונות הפועלות בחברה הישראלית, וכבודה של כל אחת מהן במקומו מונח והוא רב עד מאוד, אך ייחודה של תוכנית תל"מ הינו ביכולתה להפגיש בין תרבויות, במפגש רציף לאורך כל השנה, ביום-יום הקיבוצי ובכול הרמות.

זאת עלי-ידי שילובם של התל"מיסיטים במקומות התעסוקה (כולל במערכות חינוך) בחיי הקהילה, ובהיותה תוכנית המאפשרת למתנדבים רבים בקיבוצים בהן היא מתבצעת לתת ליווי פרטני בתחום מסוים, שיעורי עזר, הרצאות ועוד.

כמו כן נאמר שהתכנית מאפשרת לנו כחברה קיבוצית - לקבל, להיחשף  וללמוד על ואת התרבות והמורשת של יהדות אתיופיה. לגלות את יופיה ומשמעותה, ובכך זכינו ובורכנו אנו מעצם קיומה במקומותינו.

המפגש הסתיים בברכה ובאיחול להרחבת והעמקת התל"מ אל מול הרקיע.

הוספת תגובה חדשה