דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ראשי המגזר הקיבוצי והחקלאי הגישו פנייה לפני עתירה לבג״צ למנוע את פעילות הותמ״ל

לאחר הפנייה שהעבירו בנושא לראש הממשלה, ובעקבות המלצת המועצה הארצית לתכנון ובניה להאריך את חוק הותמ״ל, התנועה הקיבוצית, מרכז המועצות האזוריות, תנועת המושבים והקיבוץ הדתי, הגישו פניה לשר האוצר ושר המשפטים לפני עתירה לבג״צ למנוע המשך עבודת הותמ״ל
הפגנה נגד הותמ"ל, ארכיון. צילום: מגמה ירוקה
הפגנה נגד הותמ"ל, ארכיון. צילום: מגמה ירוקה

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז המועצות האזוריות, עו״ד עמית יפרח, מזכ״ל תנועת המושבים וניר מאיר, מזכ״ל התנועה הקיבוצית הדגישו כי הם תומכים בהתחדשות עירונית ובמגזר הערבי, וכי לאורך השנה וחצי אמרו יו"ר הותמ"ל ומנהלת מנהל התכנון, כי הותמ״ל סיים את תפקידו וכי במידה ויוחלט על המשך פעילות הועדה - תפעל זו רק לצרכי קידום תוכניות להתחדשות עירונית וישובים ערבים.

במכתב ההתרעה לפני העתירה לבג״צ, שנשלח לשר האוצר כחלון ושר המשפטים אוחנה, באמצעות משרד עוה״ד כספי, נכתב: ״חוק הותמ"ל הוא חוק בעל השלכות הרסניות על החקלאים והחקלאות בישראל, באשר הוא מאפשר להלאים באיבחה עשרות אלפי דונמים של שטחים חקלאיים במדינת ישראל. הניסיון הנואל להאריך את חוק הותמ״ל באמצעות הוראת שעה קלושה ביותר, לאחר שכבר פקע ועבר מן העולם, הינו מקומם ולא ראוי״.

"החוק אינו מקיים קשר ענייני מינימלי עם נגיף הקורונה שהינו בהתאם גם לתחזיות הקודרות ביותר, עניין זמני שאין לו ולו בדל קשר לנושא הותמ"ל.... אנו דורשים כי תודיעו בחוזר בהקדם כי אין בכוונתכם לקדם את החוק הנדון."

לפני כשנה וחצי הוגשה עתירה בנושא לבג״צ, ואז קבע השופט סולברג כי ״אם תהיה הארכה הבאה יוטל נטל כבד אם וכאשר יהיה."

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית : ״כשבחרה הממשלה הקודמת בדרך הותמ"ל היא קידמה פתרון בעיה אחת, אך יצרה בעיה חדשה. הפעלה לא מידתית של הגישה הזאת יצרה עיוותים תכנוניים משמעותיים והחריבה שטחים חקלאיים שיבנו, במקרה הטוב בעוד עשר שנים, ויותר. פעם אחר פעם נוכחנו כי במקרים רבים הקרקע לא נלקחה "כי צריך" אלא "כי אפשר". החודשיים האחרונים הבהירו לכולנו עד כמה קרקע חקלאית היא מוצר אסטרטגי שיש לנקוט כלפיו זהירות רבה ולפגוע בו רק מחוסר ברירה. חשוב מאוד להחזיר את התכנון למערכת התכנון האמונה על כך ולקוות כי תשכיל לעמוד במשימה״.

שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז המועצות האזוריות: ״הותמ״ל באה לפתור בעיקר הגדלת היצע יחידות דיור בזמן קצר על מנת לייצר מלאי ולהפחית את המחירים בשוק. נכון להיום כבר הוכח שמלאי יחידות הדיור שתוכנן, 900 אלף יחידות דיור, מספיקות ל 12 השנים הבאות והחסמים האמיתיים לפתרונות דיור הינם במקומות אחרים, לכן צריך להתרכז בהם ולחזור בהיבט התכנוני לדרך המלך, קרי לוועדות המחוזיות ולא דרך הותמ"ל ובטח בעת הזו במשבר הקורונה, שהוכח מעבר לכל ספק כי ישנה חשיבות עצומה לביטחון המזון של מדינת ישראל, שאינו יכול להתקיים במדיניות הותמ"ל הנוכחית שגורעת שטחים בצורה לא מידתית וללא כל הצדקה אמיתית.״

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים: "הוותמ"ל נועדה לתת פתרון למשבר תכנוני שכבר נפתר, מצדיקים את הארכתו במחשכים. המדינה צריכה להחליט החלטה לגבי ייעודה ותפקידו  של הוותמ"ל בצורה דמוקרטית ושקופה בדיון בוועדת הפנים, ולא להיאחז שוב ושוב בהוראות שעה שמתייחסת למשבר תכנוני שכבר נפתר.

להערכתנו עם כינון הממשלה  צפויים להיות פה בעצם שני שרים שונים שיוכלו למשוך לכל מיני כיוונים ולא בטוח שכלי כמו הוותמ"ל רלוונטי בכלל לממשלה החדשה, הוותמ"ל היה כלי תכנוני ריכוזי שנועד להיות תחת שר אחד מרכזי וייעוד אחד. עתה מוטב שהשרים הנכנסים יתאימו לעצמם כלים רלוונטיים למדיניות שיובילו".

 

הוספת תגובה חדשה