דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קיבוצי הערבה איבדו את אחד מעמודי התווך – דורון טונדובסקי הלך  לעולמו

טונדובסקי הגיע לגרופית בשנת בשנת 76' במסגרת גרעין נח"ל מהכפר הירוק ומילא תפקידים רבים בקיבוץ ובערבה,
דורון טונדובסקי
דורון טונדובסקי

אחד מעמודי התווך של ההתיישבות הקיבוצים בערבה, דורון טונדובסקי חבר קיבוץ גרופית, הלך השבוע לעולמו בגיל 62.

טונדובסקי הגיע לקיבוץ הדרומי בשנת בשנת 76' במסגרת גרעין נח"ל מהכפר הירוק ומילא תפקידים רבים בקיבוץ ובערבה, בינהם:  מזכיר הקיבוץ ומרכז המשק, פעיל במחלקת התיישבות באיחוד הקבוצות והקיבוצים (כיום – התנועה הקיבוצית), ראש אגף הנוער והנח"ל בין בין השנים 93' ל-96', יו"ר "ערדום" ארגון הקניות של קיבוצי חבל אילות והערבה ועד לפני ימים ספורים מנכ"ל "ערד"ג".

 

אפי ניצן, חבר של דורון וחבר גרופית מספר: "כבר כחניך בכפר הירוק הוא היה בולט ביכולת המנהיגות שלו, הוא הלך לגרעין נח"ל עם גרעין "להט" של חבר'ה מהכפר שיעדם היה גרופית. דורון נשאר בקיבוץ ומילא תפקידים בתוך ומחוץ לגרופית, וכחלק מתפקידיו בקיבוץ הוא יצר והפעיל תוכנית הבראה שהקימה את המקום מחדש. עד יומו האחרון התאפיין דורון מתאפיין וחברות ללא פשרות, ובעיקר בשתיקה שהניעה אנשים. לא הרבה אנשים יודעים להניע לעשיה כמו שהוא עשה בטח שלא בשתיקה. הוא האציל סמכויות ונתן לאנשים לפעול, ואם היה צורך היה מסכם את מה שצריך במשפט קצר. הוא היה צנוע וכמעט לא דרש לעצמו, אלא רק לאחרים. זאת אבידה גדולה ואנחנו מקווים שנצליח להמשיך את מורשתו".

 

 חניכו לשעבר בבית הספר החקלאי "הכפר הירוק", העיתונאי ראובן זלץ, כתב לפני מספר שנים לעיתון "ערב-ערב" באילת: "לאחר שסיים את (תפקידו כמדריך) הכפר הירוק, זה היה אך צפוי כי טונדובסקי יתגייס לנח"ל ויגשים את בקשתו של בן גוריון - ללכת ולהתיישב בנגב ובערבה. אז, בימים ההם, הנח"ל היה איתן, בשיא כוחו, והציונות לא היתה מילה גסה. טונדובסקי הגיע לקיבוץ גרופית ומאז הוא שם, הכיר ועבד עם יצחק רבין, היה פעיל בארגונים הקיבוציים, במפא"י האגדתית והיה גם עד לשבר הגדול שעבר על ההתיישבות העובדת שאבדה. טונדובסקי, והנה גילוי נאות, היה אחד מהאנשים שהשפיעו על תבנית חיי, דמותו, הליכותיו, צניעותו הנזירית, הבוז לרכושנות, הוא אולי לא יודע, אבל רבים וטובים הלכו בעקבותיו. איש אדמה אמיתי, ציוני ללא התנצלויות, קיבוצניק במובן הפשוט והטוב, שראה את ישראל הולכת ומשתנה מול עיניו, והוא נותר שם, על הגבעה בערבה. "

 

 

 

 

הוספת תגובה חדשה