דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קיבוץ הראל כמקרה בוחן

בחודש מאי שרפה האש שהשתוללה בקיבוץ הראל מספר בתי מגורים, מבנים ותשתיות. הנזק הפיזי היה קשה אך הנזק נפשי - קשה לא פחות. מספר חודשים לאחר מכן, ובעזרת התנועה הקיבוצית, מועצה אזורית מטה יהודה, ביטוח חקלאי, משקי דרום וקיבוצים שהתגייסו, נחנכו הקרווילות החלופיות שהגיעו למשפחות שביתן נשרף והתשתיות שוקמו. בכנס ההנהגות השביעי סיפרו מנכ"ל ביטוח חקלאי ויו"ר הראל על השתלשלות האירועים מהצד שלהם
אלעד שלף (מימין) ויאיר מנע. צילום דנה בר-און
אלעד שלף (מימין) ויאיר מנע. צילום דנה בר-און

אלעד שלף, מנכ"ל ביטוח חקלאי: 
"לפני כמה חודשים קיבלתי טלפון מחברת קיבוץ הראל שביקשה לפגוש אותי. היא הגיעה, התיישבה אצלי במשרד ואמרה – רציתי הגיד תודה על הטיפול שלכם בשריפה בקיבוץ. התרגשתי מאוד כי זה זיקק לי את החשיבות של ביטוח חקלאי לקיבוצים. מה שקרה בארוע הזה זה קודם כל הוכחה שהטבע לא חס על אף אחד. כשזה קורה, צריך חברת ביטוח שמבינה את התפקיד שלה ואת מקומה בתוך שיקום הטרגדיה. צריך לשאול למה ביטוח חקלאי יודעת לעשות את זה. ביטוח חקלאי היא קודם כל ואחרי הכל חברת ביטוח חזקה שצריכה לייצר רווחים, לחלק את הרווחים האלה וכשמגיע משהו רע – להביא את היכולות הכלכליות שלה ואת הלב שלה בכדי לפתור את האירוע. זה לא אומר שאנחנו משלמים מה שלא מבוטח אבל כל הגישה היא גישה אחרת לגמרי מזו של חברת ביטוח מסחרית רגילה. ביטוח חקלאי חילקה בארבע שנים האחרונות כמעט 100 מיליון ₪ דיווידנדים. השנה חילקה 20 מיליון וב-2020 הצפי הוא 50 מלש"ח. הדיבידנדים האלו מחולקים על בסיס הפרמיות והבעלות אבל יש עוד סכום– ביטוח חקלאי משלמת כ- 360 מלש"ח בתביעות בשנה. כמעט 20 מלש"ח (5%) מתוכן הם סכומים  שחברת ביטוח אחרת לא היתה משלמת. ענף הביטוח, כמו כל ענף מייצר מורכבות ועמימות שמתוכן הוא מייצר רווח על חשבון הלקוחות. די שיוכל להרוויח. ביטוח חקלאי מנצלת את העמימות הזו בכדי לוודא שהלקוחות שלה מקבלים את כל מה שמגיע להם."

יאיר מנע, יו"ר קיבוץ הראל:
"אני יאיר מעוטף עזה, אלוף העולם בשריפות ושבע קסאמים, מגיע לקיבוץ הראל וצריך לדבר על השריפה בקיבוץ הראל. באחד הסבבים האחרונים גם נפל טיל גראד בקיבוץ הראל. 
יום השריפה – מצב של חוסר ודאות. תכף תראו שיצאו מזה גם דברים טובים. 
שריפה בממדים ובעוצמות לא נתפסות. חבר שלנו יצא לעשות פסי בידוד, מהר מאוד מצא עצמו בתוך הלהבות. היינו 21 ימים מחוץ לישוב, נשרפו לנו כ-5000 מ"ר אזבסט, זה הפך את הארוע לפיגוע אטומי – אי אפשר היה להיכנס לתקן את התשתיות שנפגעו. הרבה בזכות מועצה אזורית מטה יהודה עברנו את הארוע הזה בשלום. עשרה בתים נפגעו, כשישה נשארו רק עם המפתחות. זה לא היה פשוט בכל הרמות. 
ביום שאחרי היינו צריכים להתמודד עם עשרות נושאים. אזבסט, תשתיות. החלטנו לנסות להחזיר את כל החברים לחצר כד הילדים יוכלו לצאת יחד לבי"ס ולשמור על הקהילה ביחד. וכמובן לעבוד מול הביטוח – צינור חמצן שלנו. הלויאליות הזאת הוכיחה את עצמה מעל ומעבר, גם הערבות ההדדית התנועתית וגם העניין של להיות בקשר עם ארגון שהוא קשור אליך, מעל לכל ספק. 
שמח להגיד שלמעט משפחה אחת חזרנו לקיבוץ, התמודדנו עם היתרים ועם הקמת שכונה. החזרנו את התושבים לשטח המחנה. כל זאת תודות להרבה אנשים טובים – ח"כ אלון שוסטר שעזר לנו מאוד, ניר שלקח את האחריות ואת המושכות וסחף אחריו רבים וטובים, מ.א. מטה יהודה וראש המועצה זה משהו שחייבים לציין, ביטוח חקלאי עזר לנו מאוד והוציא אותנו מהרבה תסבוכות, קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית שתמכה בנו, הקיבוצים – עשרות קיבוצים שתמכו ולא רק בכסף, למשל בט"ו בשבט היו נטיעות שהשתתפו בהן עשרות רבות של אזרחים. ולחברי קיבוץ הראל שגילו את העוצמות שקיימות בתוכם. תודה לכולם."

הוספת תגובה חדשה