דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קהילה קיבוצית במיטבה בימי קורונה – פרק ב': "יציאת חרום"

נדמה שנצח עבר מתחילתו של משבר הקורונה, ויחד עם זאת, בין רגע ההלם מהקורונה לבין תפקוד מלא בקיבוצים עבר זמן קצר. עצרנו לרגע על מנת לבחון כיצד מרכיבי תפיסת "קהילה קיבוצית במיטבה" באים לידי ביטוי בהתארגנות בחירום ובאיזה אופן, ואכן "קהילה קיבוצית במיטבה" מתגלה במלוא עוצמתה בקיבוצים רבים
פאב נייד בעין השופט לשיפור מצב הרוח של החברים
פאב נייד בעין השופט לשיפור מצב הרוח של החברים

צוותי החירום וההנהלות חברו לעבודה משותפת. ממלאי התפקידים כולם יצרו את מעגלי השותפים וביחד עם מתנדבים רבים יצרו מענה שלם לצורכי הקיבוץ לעת חירום, תוך יצירת התאמות ושינויים בהתאם לצרכי הקיבוץ ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. רגע לפני שנתחיל בהתארגנות לקראת השלב הבא, בואו נסכם בקצרה:

טרנספורמציות חיוביות קהילה קיבוצית במיטבה בזמן קורונה חלק ב'


איך ממשיכים?

הקורונה עדיין כאן, אמנם לא לתמיד, אבל לא נפרדת כל כך מהר. אנחנו נדרשים להתארגנות לקראת שגרת קורונה מתמשכת ומשתנה - וזה מאתגר מכל הבחינות.

"במשבר הזה מומחיות מתבטאת לא כיישום של ידע קיים  אלא כיכולת רב תחומית ללוש ידע קיים ולפתח ידע רב תחומי חדש במטרה להתמודד עם המצב הייחודי...  הכלי המשמעותי ביותר בהתמודדות עם המגיפה ומגוון השלכותיה הוא ביצוע צעדים שונים, בחינת השפעתם ולמידה מתמדת" (מתוך המאמר "מסגרת קינפין - איך מסווגים אי ודאות").

מרכיבי "קהילה קיבוצית במיטבה" נכחו בהתארגנות ובחירום, המשימה של כולנו היא למנף את היכולות הקהילתיות ואת מעגל השותפים ביצירת שגרת קורונה קהילתית מיטבית בטווחי זמן שונים:

בטווח הבינוני והארוך - צוות תנועתי רב מערכתי מפתח "מפת דרכים" לקיבוץ המשלבת ניתוח כלכלי, היבטים ומשמעויות חברתיות קהילתית ודיוק משפטי, כלי שיוכל להוות בסיס לדיון בכל קיבוץ וכלי עזר לימים הבאים ליצירת מתווה לאסטרטגיית חזרה לשגרה מלאה, בשלבים ובהתאם להנחיות הממשלה. הצוות פונה לממלאי תפקידים מקיבוצים שונים בתחומים השונים, כדי שישתתפו ויסייעו ביצירת הכלי.

ההתמודדות עם מגפת  הקורונה היא אתגר יוצא דופן בעוצמתו. אתגר למדינה ואתגר לעולם כולו. עד הרגע הזה, עמדנו במבחן בצורה מעוררת השראה. כל חוזקותיו של הקיבוץ באו כאן לידי ביטוי. עם זאת, צפויים לנו עוד זמנים לא פשוטים ואיומים מורכבים. המשימה המוטלת על כתפינו היא לשמר את יתרונו היחסי של הקיבוץ לאורך ימים ושנים. לזהות את מרכיבי החוסן הייחודי שלנו, ולשמור עליהם מכל משמר, לעתיד לבוא.

תגובות

צוות אסטרטגי לחשיבה על היציאה מהמשבר והמשך לטווח ארוך
ענבל קופליק-מזכירת קיבוץ אורטל
הקמת צוות חשיבה אסטרטגי לתובנות ודברים שאפשר לקחת מהמשבר ולהבנות אותם למטרות ויעדים של תוכניות קהילה שמתייחסות לכל תחום בקיבוץ כמו: חינוך, מש"א, תרבות ועוד בחשיבה של שיפור-שינוי-שימור. מתוך חשיבה וראייה שמשבר הקורונה זימן לנו התנסות ובחינה של התנהלות הקיבוץ שלנו בתנאים שלא יכולנו בשום מצב לזמן לנו.
אשמח להיות שותפה בצוות חשיבה

הוספת תגובה חדשה