דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

צעד משמעותי ראשון לפתרון משבר תיקון 27 בחוק המים

סוכמו פרטי הפיצוי והתמיכה בחקלאי הגליל העליון
הגליל העליון. צילום: אבי אוחיון. לע"מ
הגליל העליון. צילום: אבי אוחיון. לע"מ

המשבר החמור שאיים על החקלאות הצמחית באזורים שונים ברחבי הארץ, ופרץ עת התקבל בכנסת הפרק החקלאי לתיקון 27 , לחוק המים, איים כזכור גם על שלמותה של התאחדות חקלאי ישראל.

צוות משותף של ההתאחדות בשיתופן של המועצות האזוריות ניהל לאורך  תקופה ארוכה מו"מ עם נציגי אגף התקציבים על עקרונות אפשריים לפתרון. לאורך כל תקופת המו"מ הבהירו אנשי הצוות בראשותו של אבו וילן, שוב ושוב כי לא יתכן הסדר שאינו מקובל על חקלאי האזורים שנפגעו פגיעה קשה ובראשם הגליל העליון ועמק המעיינות.

השבוע הסתיים המו"מ עם חקלאי הגליל וסוכם כי  חקלאות קיבוצי, מושבי ומושבות הגליל העליון תקבל תקציבים בהיקף משמעותי שיועברו בחמש השנים הקרובות. כך סוכם בתחילת השבוע בין משרדי האוצר והחקלאות לראשי הרשויות בגליל העליון וארגוני החקלאים באזור, שניהלו מאז יוני מאבק ציבורי "להסדרת חקלאות הגליל העליון לשנים הבאות".

בחודש יוני הוצת המאבק, בהובלה מתואמת של ראשי מועצות אזוריות הגליל העליון, מבואות החרמון ומרום הגליל, החברה לפיתוח הגליל ואגודת מים בגליל. הזרז היה שינוי מדיניות הממשלה במשק המים, במרכזו ייקור דרמטי של מחיר המים לשימוש חקלאי הגליל, במסגרת תיקון 27 לחוק המים, וקיצוץ נוסף של 25% בהקצבות המים לעומת צריכת המים שהייתה בשנת 2015.

בתום שורת מהלכי מחאה, ומשא ומתן עיקש עם נציגי אגף התקציבים באוצר, שידע עליות ומורדות, סוכם על מתווה פיצוי ותמיכות אשר יועברו בשנים הקרובות לחקלאים, כפיצוי ישיר על קיצוץ הקצאות המים לגליל העליון לשנים 2017 ו-2018, לביצוע תכנית חומש לתמיכה והשקעות בחקלאות האזור, למחקר ופיתוח שיקדמו חקלאות יותר חכמה ויעילה, ולהשקעות במפעלי חקלאות אזוריים. כמו כן, אושר מימון לפיתוח מפעלי מים, והחזר כספי מלא בגובה התייקרות המים בשטחי הכבול, לשמונה השנים הבאות.

בישיבת הסיכום ציינו ראשי הרשויות שהעבודה המשותפת עם אגודת "מים בגליל" בהובלת דובי אמיתי ורפי נוי, יחד עם פיתוח הגליל בהובלת אורי דורמן ושגב ירבעם היא שתרמה להצלחת המאבק ולא פחות חשוב מכך סימנה את הדרך המשותפת לפיתוח החקלאות בגליל העליון לשנים הבאות.

ראשי המאבק הביעו תקווה שהסיכום בגליל העליון ייתן כיוון וחיזוק לפתרונות באזורים נוספים ויתקנו חלק מהכללים שיצרו עיוותים מקומיים בתיקון 27 לחוק המים.

 

אבשלום (אבו) וילן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל הוסיף: " במקביל להסכם שנחתם בגליל העליון אנחנו מנסים להגיע לסיכום גם באזורים האחרים שנפגעו ועדיין להסדר ופתרון – עמק המעיינות, סובב כנרת ועמק חרוד. כולי תקווה שבהמשך החודש הקרוב נגיע להסכם עם גם אזורים אלו. כאשר עלות כל ההסכמים ביחד קרוב ל550 מלש"ח. חשוב לתת פיצוי הוגן לכל מי שנפגע. חשוב לציין כי בשנה האחרונה נחתם הסכם בעניין ברכות הדגים ועל פיו מכסי המגן על מחירי הדגים יישארו בתוקפם גם בשנת 2018 ובכך תהיה הגנה מכסית למגדלי הדגים, רובם קיבוצים, שסבלו מירידת מחירים חריפה בשנת 2017 כתוצאה מיובא".

תגובות

הפרד ומשול
מידד
לא הצלחתי להבין למה הופרדו חקלאי הגליל מייתר האזורים. חקלאי עמק המעינות פחות חשובים. את החקלאות שלנו מותר לעצור?

הוספת תגובה חדשה