דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פעילי התנועה הקיבוצית בעוטף עזה – "אצלנו ערבות הדדית היא לא רק סיסמא"

לאחר סוף השבוע הקשה שעבר על עוטף עזה בשבוע שעבר, שכלל שיגור של יותר ממאתיים רקטות ופצצות מרגמה אל עבר הישובים לכל אורך הגזרה, החליטו בתנועה הקיבוצית לפעול בצורה משולבת לחיזוק הקיבוצים והישובים באזור. מזכ"ל התנועה הקיבוצית בקריאה לחברי וחברות הקיבוצים ואזרחי ישראל: "תקנו מהעוטף, תבלו בעוטף, תלונו בעוטף. לא מתוך רחמים, אלא מתוך הערכה לאזרחים והילדים הגיבורים שחיים שם ושומרים על כולנו"

פעילי התנועה הקיבוצית בעוטף עזה – "אצלנו ערבות הדדית היא לא רק סיסמא"
מטה התנועה עם הנהלת קיבוץ נירים

כבר בשבת בצהריים, פנתה מנהלת מחלקת "שבילים" – חינוך חברתי קהילתי בתנועה, דבי ברא"ס, אל קיבוצי המרכז והצפון בבקשה שיכינו אפשרות לקליטת ילדי ונערי העוטף ל"הפוגות" השבוע ובכלל. ברא"ס כתבה בפנייתה בין היתר: "תחושות היחד והשותפות חשובות בעת הזו מאד. אצלנו ערבות ההדדית היא לא רק סיסמא". 

עשרות קיבוצים נענו לפניה, אך נכון לכתיבת שורות אלו בשל הרגיעה המסוימת במצב הביטחוני החליטו בקיבוצי עוטף עזה להמשיך את שגרת הפעילות בחופש כפי שתוכנן מראש.

ביום שני ביטלה הנהלת התנועה את הסיור המתוכנן בשני קיבוצים בצפון הארץ, וחבריה הגיעו, בהתאם לתחומי עיסוקם, אל המועצות האזוריות באזור.

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר ביחד עם המשנה למזכ"ל, גיל לין ורכזת האזור אורית בראון נפגשו עם מנהלת היחידה האסטרטגית במועצה האזורית אשכול, רננה יעקב, עם מנהלת הצמיחה הדמוגרפית במועצה, צורית זרחי, קב"ט המועצה אילן אייזיקסון וגזברית המועצה כבי שקולניק.

בעלי התפקידים תיארו את האתגרים איתם מתמודדים תושבי המועצה לצד תחושות טובות משיתוף הפעולה והתאום ההדוק עם מפקדי צה"ל באזור. כמו כן, סיפרו על התגייסות הציבור הישראלי, בהתנדבות, לעזרת תושבי אשכול (למשל, קיבוץ שפיים שמארח 500 מילדי המועצה, בפארק המים השבוע) ועוד.

לאחר מכן יצאו לסיור ופגישה עם הנהלות של מספר קיבוצים ובערב נפגשו עם ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר.

חינוך בכפר עזה
נשות אגף חינוך בביקור בכפר עזה

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר: "פעילי התנועה הקיבוצית נמצאים כל השנה בשטח, יחד עם זאת היה לנו ברור שכאשר עובר סוף שבוע כזה על חברי הקיבוצים בעוטף ועל כלל האזור, כל התוכניות האחרות יכולות להידחות על מנת שנהיה כאן, נפגש עם ראשי המועצות ועובדי המועצות, עם הנהלות הקיבוצים וכל ממלאי התפקידים הרלוונטיים. אני קורא לחברי וחברות הקיבוצים ואזרחי ישראל תקנו מהעוטף, תבלו בעוטף, תלונו בעוטף. לא מתוך רחמים, אלא מתוך הערכה לאזרחים והילדים הגיבורים שחיים שם ושומרים על כולנו". עוד במהלך סוף השבוע השתתף מאיר בכינוס תמיכה באנשי העוטף בקיבוץ בארי שארגנה סיעת המחנה הציוני. בתוכנית המקורית ביקשו אנשי המחנה הציוני לקיים עצרת תמיכה גדולה, אך בשל הוראות פיקוד העורף הדבר בוטל ויו"ר המחנה הציוני ביחד עם חברי הכנסת של הסיעה הגיעו לדבר עם חברי בארי וחברים מהסביבה במועדון בקיבוץ.
 

אגף חברה וקהילה בניר עם
אנשי אגף חברה וקהילה בביקור בניר עם

גם פעילי אגף החברה והחינוך בתנועה ביקרו אף בקיבוצים רבים במשך היום.

ראשת אגף החברה, ד"ר אילת גלס, שבתפקידה הקודם שימשה כמנהלת הקהילה בקיבוץ נחל עוז ומכירה את האזור היטב סיפרה: "פעילות ופעילי האגף הגיעו לעוטף כדי לשמוע על העבודה החברתית קהילתית בשגרה ובחירום, בדגש על תרבות בריאות ורווחה. בחלק מהקיבוצים העלו בפנינו ההנהלות בעיות לגבי הפינוי אם ולכשיידרש, בדגש על יתרון לפינוי של כל הקהילה ביחד, והוסיפו כי עדיין אין פתרונות לכל הקיבוצים.

ד"ר גלס הדגישה: "שמענו על כוחה של הפעילות התרבותית בפיתוח הקהילה, ועל רמת התנדבות גבוהה. עם זאת כל צבע אדום מציף בחזרה פוסט טראומות, והימים האחרונים בהחלט מאתגרים את כולם".

ראשת אגף החינוך, ד"ר גבי אסם: "תענוג לפגוש בעשייה כל-כך אמיתית ורלוונטית, לא כל שכן בתקופה מאתגרת שכזו. בביקור הכרנו את האתגרים האמתיים בשגרה ובזמנים כאלה. יחד עם זאת עולים דברים קשים מצוותי החינוך ובתוך כך - חוסר במיגון המבנים של החינוך החברתי, מצוקת כח-אדם שיכולה הייתה להיפתר במעט אם הייתה עבודה מעודפת בחינוך, ובנוסף התמודדות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים שקשה לתת להם מענה".

נועה צור-ברוש מנהלת "הגן הקיבוצי" סיירה ביחד עם מדריכות "שולחן ההדרכה" ופעילי מחלקת שנת השירות ביקרו בקומונות הש"ש הנמצאות באזור.

חמוטל פרידברג, מדריכה בגן הקיבוצי ומנהלת את מערכת חינוך הגיל רך בנען אמרה בסיום הביקור: "אי אפשר לתאר במילים את העבודה שנעשית שעה שעה במערכות החינוך ביישובים בעוטף עזה כדי לשמר שגרה בעת החירום. חייבים להוקיר את המאמץ היומיומי שנעשה על ידי נשות הצוות, ולדאוג לשמר את החוסן של כל מחנכת המקריבה מעצמה כדי להיות מנהיגה עבור הילדים והוריהם.
מלחמת ההתשה המתחוללת כבר מספר שבועות מחייבת לקיחת אחריות של הצוותים מחד וגיבוי והוקרה של המאמצים מאידך. יכולת המערך החינוכי לעמוד בקושי המתמשך היא הבסיס לחוסן הקהילה כולה".

צעירים בכפר עזה
אגף צעירים במרכז הצעירים בשער הנגב

אגף צעירים ומעורבות  בחברה ירד גם הוא דרומה ונפגש עם מנהלות מרכז הצעירים מועצות שער הנגב ואשכול. בנוסף וכמי שהובילו את הקמפיין "קונים מהעוטף באהבה" נפגשו נציגי האגף עם מנהלי פורום עסקים קטנים בשער הנגב ועמותת התיירות של האזור. בישיבה דנו בין היתר בהמשך שיתוף הפעולה בקמפיין וצרכים עכשוויים.
רותם שניצקי מנהלת רשת הצעירים בתנועה: "אלו הרגעים בהם אנו מתייצבים ותומכים בשותפים שלנו לדרך" 
אסיף איזק ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה: "שמחים ליזום קמפיין ארצי של תמיכה בישובי העוטף הרגעים כאילו אנו נמדדים כחברה סולידרית וערבה זה לזה". 

בסיום היום נשארו פעילי התנועה ללון בניר עם וקראו לכל חברי הקיבוצים ואזרחי ישראל להגיע וללון בעוטף עזה.

עוד לפני הסיורים בעוטף, פתחו בתחילת השבוע בתנועה הקיבוצית ביחד עם המועצות האזוריות שער הנגב, שדות נגב אשכול וחוף אשקלון עידוד העסקים הקטנים מעוטף עזה. 

בפוסט שפרסמו בתנועה ברשת הפייסבוק נכתב: קונים מהעוטף! את מתנות החגים, את השי בעבודה, את חבילות המתנות ואת הבילוי המשפחתי. באתר התנועה הקיבוצית רוכזו את העסקים הקטנים מרחבי העוטף, וכל מה שאתם צריכים לעשות הוא להתקשר ולקנות. אז קדימה – לא רק דיבורים, קונים מהעוטף!"

דרך נוספת לעזור ולעודד את תושבי עוטף עזה בימים אלו, הוא להגיע לשלל הפעילויות, האטרקציות ופסטיבלי הקיץ שמתקיימים בפארק הבשור (אשכול).

פסטיבל "לילות קיץ בצפון הנגב" מארח בשני לילות הופעות של מיטב האומנים. ב26.7, יום חמישי, שלושה מופעים בכרטיס אחד – ברי סחרוף, הבלקן ביט בוקס ונצי נץ', וב2.8, יום חמישי שאחריו, לילה שלם של הופעות, ביניהן: הדג נחש, דודו טסה, מרסדס בנד, רד בנד ועוד. בואו לתמוך ביישובי העוטף וליהנות מלילות קיץ של מוסיקה וחופש. ב-9-10.8 יתקיים פסטיבל הכדורים הפורחים הבינלאומי, אף הוא בפארק הבשור, חוויה נהדרת לכל המשפחה. לכרטיסים למגוון הפעילויות והמופעים חפשו: "חבל הבשור". מומלץ לקנות קנייה מרוכזת של כרטיסים לקיבוצים, חברות, מפעלים ועוד – לתמיכה גדולה עוד יותר בפעילויות.

הוספת תגובה חדשה