דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סיכום שנה - מטה התנועה

מטה התנועה
מטה התנועה

 

 

ניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית והמשנה למזכ"ל גיל לין

במסע המתמשך מן העבר אל העתיד נכון לעצור מידי פעם בתחנה כזו או אחרת, לבחון את פרק הזמן האחרון לסכם, ללמוד ולהפיק לקחים.

מזכ"ל התנועה, המשנה למזכ"ל ואיתם המטה כולו הם "הרץ התורן" במרוץ שליחים מתמשך. אין כאן איזה מופע זיקוקים חד-פעמי אלא עבודה שיטתית ומתמשכת בה המקל עובר מיד ליד ומדור לדור. הפעילות הזאת מחייבת להתעדכן שוב ושוב בעיקר כי הסביבה שבתוכה אנחנו פועלים משתנה כל הזמן.

כללית לתנועה הקיבוצית, מזכירותה והמטה המופעל על ידי פעיליה ארבעה תפקידים מרכזיים:

  1. ארגון לייצוג האינטרסים של הקיבוצים.
  2. מערכת ערכית שתפקידה לקחת חלק בעיצוב החברה בישראל.
  3. מערכת לומדת שתבחן את הסביבה כל הזמן ותסייע לקיבוצים ולהנהגותיהם לקבל החלטות נכונות, עבורם, על בסיס ניסיון מצטבר.
  4. בניית ושימור הזיכרון הקולקטיבי בדבר חלקנו ביצירה הציונית.

בכל אחד מן התחומים הללו פעלנו באופן נמרץ בתשע"ז המגיעה השבוע לסיומה.

הנה, בראשי פרקים:

ארגון לייצוג האינטרסים :

  • המו"מ הארוך והקשה על המיסוי הקיבוצי. הגענו להישגים משמעותיים המשמרים את זכות ההכרעה של כל קיבוץ וקיבוץ בשאלה אם כמה ועד איזו רמה הוא מבקש לשמר את ערכי הערבות ההדדית והשיתוף.
  • המאבק נגד "תיקון 27 לחוק המים" במאבק הזה נחלנו כישלון, לא הצלחנו לצערנו לגבש פתרון מוסכם בין חקלאי ישראל ולכן "חטפנו על הראש החלטה פוליטית"... מאז אנו עמלים למזער את נזקיה.
  • המאבק המתמשך והסזיפי לחידוש הבניה בקיבוצים: תהליך מתיש וקשה שיסודו בתפיסה העוינת בר"מי הגורסת ש"קיבלתם יותר מדי"...
  • התמודדות כנגד הפקעת קרקע חקלאית, בסיטונות –הותמ"לים.
  • ליווי וטיפול פרטני בקיבוצים שנקלעו למשבר ("לא משאירים פצועים בשטח").
  • מאבקים עונתיים ומתמשכים על זכותה של החקלאות הישראלית לשגשג.

ועוד ועוד ועוד...

כל נושא כזה מלווה בידי צוות רב תחומי מבין פעילי התנועה, בשיתוף פעולה עם תנועות וארגונים מקבילים, ובהפעלה ע"פ הצורך של מומחים חיצוניים.

מערכת ערכית שתפקידה לקחת חלק בעיצוב החברה בישראל

בכנס ההנהגות האחרון הכרזנו על כוונתנו להחזיר את התנועה הקיבוצית להיות תנועה משימתית, מתוך תפיסה כי עשייה זו תחזק את הקיבוצים מבפנים, תשפר את מעמדה של התנועה הקיבוצית בחברה הישראלית וכמובן תשפיע על בניית חברה ישראלית טובה יותר.

ביוני קיימנו בעין גב את ועידת התנועה, אשר עסקה רובה ככולה בהגדרת חזון העשייה החברתית והמעורבות של התנועה הקיבוצית בחברה הישראלית, קראנו לה – "קיבוציונות– מאז ולתמיד" על מנת להדגיש את העשייה המשמעותית ורבת השנים של הקיבוצים ואת עובדת היותנו תנועה ציונית משימתית.

החלטות הוועידה, מחזקות את תפישת הקיבוצים כ"שותפויות קהילתיות משימתיות". כאשר תחומי העשייה המרכזיים בהם הוחלט להתמקד הם:

  • התיישבות חקלאות ותעשיה.
  • יהדות כתרבות וקשר עם יהדות העולם.
  • חינוך קיבוצי וקידומו בקיבוצים, במרחב הכפרי ובערים.
  • גשר לצמיחה והתפתחות ליחידים וקהילות המובילה לצמצום פערים.
  • קידום נושא הקואופרציה.
  • עידוד צעירים ללקיחת אחריות ומעורבות בחברה הישראלית.

עוד הוחלט כי על מנת להשיג מטרות אלו, ישתפו הקיבוצים פעולה באמצעות התנועה הקיבוצית, עם תנועות וארגונים נוספים, בעלי ערכים ומטרות דומות.

בהתאם להחלטות אלו, הקמנו את אגף צעירים ומעורבות בחברה, אשר יקדם וידחוף את הפעילות בתחום זה, והתחלנו ביצירת שיתופי פעולה חדשים עם מגוון ארגונים ותנועות הפועלים במרחב הציבורי בישראל ובתפוצות.

בפרט יש להדגיש את מעורבותנו וקשרינו ההולכים ומתחזקים עם ברית הקואופרציה העולמית, בהם הסתייענו בכדי להציג בפני מקבלי ההחלטות פתרונות קואופרטיביים שיכולים לסייע להתמודדות עם קשיי החברה בישראל.

למשל : בנק קואופרטיבי לשבירת הקרטל הבנקאי

            דיור קואופרטיבי – שיסייע להתמודד עם משבר הדיור בישראל.

מערכת לומדת שתבחן את הסביבה ותסייע לקבלת החלטות נכונות

מטה התנועה, כמערכת לומדת סייר השנה בכ- 80 קיבוצים. הסיורים הללו נועדו, בעיקרם, בכדי להכיר את הקיבוצים כיחידים וללמוד את מאפייניו של כל קיבוץ. אנחנו מפתחים תובנות על פי התמונה המצרפית המצטיירת ומפתחים כלים ושיטות אותן יכולים פעילי התנועה והרכזים להציע להנהגתו של כל קיבוץ בהגיעה לצומת קבלת החלטות. בהקשר זה חשוב להדגיש שוב את העובדה כי הסביבה משתנה כל הזמן ומכאן נוצר צורך קריטי לשוב ו"לחשב מסלול מחדש" מעת לעת. אנו נמצאים בעיצומו של מאמץ להתאים את תפקידי הרכזים האזוריים כך שישופר שיתוף הפעולה בין התנועה הקיבוצית, הארגונים האזוריים והמועצות האזוריות. ברור כי שיתוף פעולה הדוק בין שלושת גורמי ההשפעה הללו ישפר את הייעוץ והתמיכה שיועמדו לרשות כל קיבוץ וקיבוץ.

בניית ושימור הזיכרון הקולקטיבי בדבר חלקנו ביצירה הציונית

בהקשר לנושא הזה ביצענו השנה ארבע פעילויות מרכזיות:

  • מועצת תנועה, בבארי, לציון 70 שנה לעליית 11 הנקודות בנגב.
  • הועידה החמישית של התנועה הקיבוצית בסימן 80 שנים לחומה ומגדל ו-50    שנה לחידוש ההתיישבות בגולן.
  • פעילות נמרצת להענקת פרס ישראל לצביקה לוי - פרס שנועד להצדיע לאיש ופועלו ובמקביל להדגיש את תרומתה הייחודית של התנועה הקיבוצית בקליטת ואירוח כאלף חיילים בודדים בשנה, לאורך 22 שנים.
  • אירוע מרגש לציון 25 שנים ל"בית ראשון במולדת" - אירוע הצדעה ליוזמים, למובילים, לקיבוצים ולמשפחות שאירחו לאורך השנים כ- 52 אלף עולים בקיבוצים, במסגרת בית ראשון במולדת.

פרט לנושאים שהוצגו כאן בהרחבה, אנחנו שוקדים כל העת על שיפור המבנה של מטה התנועה, על ייעול פעילותו ועל בניית כלים ארוכי טווח שיעמדו לרשות התנועה קיבוציה ופעיליה לטווח הארוך.

"לסובב את הספינה..."

האתגרים החדשים הניצבים לפנינו, והמציאות המשתנה בקצב מהיר, מחייבים אותנו להתארגנות מתאימה גם בתוך התנועה הקיבוצית. לאחר עבודת מטה ממושכת ומעמיקה, הגענו למסקנה כי על מנת לתת מענה מתאים לצרכי הקיבוצים לבצע את התפקיד אותו מצפים שימלא מטה התנועה, ועל מנת להתמודד עם האיומים השונים, עלינו להתאים את מבנה המטה וההתארגנות הפנימית.

בהתאם להגדרות אלה, הובלנו שורה של שינויים פנימיים, וביניהם: הטמעת גישות ניהול חדשות המאפשרות התמודדות עם אתגרים מורכבים ורב תחומיים, פיתוח מערכות מידע חדשות שיאפשרו שימור הידע שנצבר במטה ובקיבוצים, הקמת אגף צעירים ומעורבות בחברה החדש, מפגשים תקופתיים לפעילים ללימוד והעשרה, טיפול באתר האינטרנט של התנועה ושמירה על קשר עם חברי הקיבוצים גם דרך הרשתות החברתיות, על מנת לאפשר תקשורת טובה יותר עם חברי הקיבוצים, שקיפות מלאה על הנעשה בתנועה ועוד.

 

 

 

מנכ"לית התנועה- מיכל ויינברג

כנס ההנהגות ה-4 של התנועה הקיבוצית

כ-450 בעלי התפקידים המרכזיים - מזכירים, מנהלי עסקים ויו"רים מרוב קיבוצי התנועה הגיעו למלון יערים במעלה החמישה בנובמבר 2016 ל-3 ימי למידה הדדית, החלפת דעות וגיבוש פתרונות בנושאים המרכזיים העומדים בראש סדר היום הקיבוצי ובראשם חינוך, נושאי סטאטוס, שיוך ושימושים לא מוסדרים, נושאי מגדר, החקלאות הקיבוצית בצל איומי הממלכה, צמיחה כלכלית ודמוגרפית ועוד. הכנס כלל מפגשים עם בכירי המשק והצמרת הפוליטית, מנהיגות צעירה תוך התקדמות של צעירי התנועה למרכז הבמה הניהולית, הרלוונטיות של התנועה ועוד. הכנס זכה למשובים מצוינים.
הכנס הפך אירוע חובה למנהלים הבכירים  בקיבוצי התנועה, גם השנה ב-20-22 בנובמבר 2017, נשוב ונתכנס לכנס ההנהגות ה-5 במעלה החמישה. ההרשמה לכנס שהפך מסורת בעיצומה, ומטה התנועה על כל פעיליו ועובדיו יעסוק במשך החודשיים הקרובים בהכנתו ובאתגר הגדול להרים כנס מוצלח מקודמיו.

ועידת התנועה החמישית בעין גב ב-5-7.7                                                                                                              
אחריות וארגון הועידה ה-5 שהתקיימה ביולי בקבוץ עין גב בסימן 80 שנה לעליית ראשוני קיבוצי חומה ומגדל ולציון 60 שנה להתיישבות ברמת הגולן אחרי מלחמת ששת הימים. זה היה פרויקט לוגיסטי מורכב. הקמת מתחם (אהל) ממוזג שנתן את מלוא השירותים והתנאים לצירים שהגיעו לשני ימי דיונים והחלטות בנושאי "קיבוציונות". הצירים שהקדימו יצאו לסיורים ברמת הגולן ובאתרי חומה ומגדל בעמק הירדן ולצד הדיונים והכיבודים נהנו הנאה גדולה משירתם של זמרי הגבעטרון וירדנה ארזי.

הערכות לשעת חירום

הצוות התנועתי: ד"ר רינת גלילי מנהלת אגף חברה וקהילה, נוקי גולדפישר מחלקת הביטחון, בהובלתם של אורי בן יהודה קב"ט מרכז המועצות האזוריות והמנכ"לית עסקו בשיפור תשתיות ותכניות לסיוע לקיבוצים בשעת חירום, בכפוף להחלטות רח"ל (הרשות לחירום לאומית) .

מוקד מטה התנועה נערך להפעלת תכנית  "מלונית" בגזרת הצפון ועוטף עזה ביחד ולחוד בהתאם להנחיות גורמי הביטחון. "מלונית"  הינה תכנית של המדינה לקליטת אוכלוסיה שתפונה במצבי לחימה מישובים בקווי העימות לקיבוצים בעורף. היא נבנתה גם על לקחי הפעילות ועבודת התנועה הקיבוצית במבצע "צוק איתן".

במסגרת התרגיל הארצי המסתיים בימים אלה תורגל פינוי קיבוץ צפוני לקיבוץ בעמק שדרש שיתופי פעולה ועבודה צמודה בין הקיבוצים, המועצות וכמובן עם כוחות הביטחון. גם בעתיד בתרחיש כזה או אחר יהיה לתנועה חלק נכבד בהתארגנות והכנת תשתית בעיקר בימים הראשונים של כל אירוע בטחוני, והתנועה נערכת הן בסגירת ציוותים ישירים בין הקיבוצים והן בשדרוג המוקד התנועתי.

פרויקט אבטחת המידע האינטרנטי של התנועה

השנה שמנו דגש מיוחד על הגנת מערכות התקשורת ושמירה על הפרטיות בפעילות של המחשבים והתשתיות, כמו כן הגנה על המיילים ומידע במחשבים מפני פגיעת האקרים ותוכנות הכופר.

פרויקט ריכוז המידע הקיבוצי

הקמת תוכנה המרכזת אונליין מידע על כל הקיבוצים, החברים והתושבים בקיבוצים בריכוזו של ירון לינדמן. מידע שישמש את התנועה במתן שירות טוב ופשוט יותר לקיבוצים. שמירה על מצג נתונים עדכני ומתחדש כל הזמן, על הקיבוצים בתנועה ועוד. בהמשך המידע יהיה נגיש גם לקיבוצים עצמם.

ועדת רן כוחן-

ועדה ציבורית בראשה עמד ד"ר רן כוחן מקיבוץ צרעה. הוקמה על ידי מועצת התנועה, פעלה במשך יותר משנה והביאה למזכירות ולמועצת התנועה מסמך המלצות הנוגעות לתקצוב מחדש של כל גופי הפעילות הציבורית המתוקצבים בתקציב התנועה, החל מתקציב שנת 2017. תנועות הנוער הציוניות בארץ ובעולם, בינ"ה - בית יוצר נשמת האומה, להקת המחול הקיבוצית, תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, המקהלות, צוותא, גלריה, הארכיונים, המוזיאונים גופי המחקר והתיעוד-אלה "הגופים המתוקצבים" שממשיכים בפעילות ענפה בכל התחומים ותורמים תרומה גדולה. ועדה נוספת מטעם מזכירות התנועה, עסקה בניסיון לתרגם את ההמלצות לתכנית עבודה של קיצוץ 1.4 מלש"ח בתקציב התנועה על פי החלטות ועדת כוחן, הועדה סיימה את עבודתה אבל הדיון על מסקנותיה טרם התקיים. 

 

 

 

המחלקה המשפטית

בקליפת אגוז, ננסה לתאר את עיקרי פעילות המחלקה המשפטית בשנה החולפת בהובלתו של מיכי דרורי (געש), יחד עם מרב ניב (גשר ואמיר גנז ויעקב אברהמי. חלק ניכר מהפעילות נעשה עבור או בשיתוף פעולה עם מחלקות ואגפים אחרים, ולכן מטבע הדברים מופיעה גם בסיכומים שלהם.

בשיתוף פעולה עם אגף כלכלה, פעלנו השנה בתחומי הבניה והשיוך, מימון הבניה (כולל ערבויות קמ"ע), הסדרת התעסוקה בקיבוצים. טיפלנו גם בנושאי תכנון ובניה, היטלי השבחה, שמאויות ועוד. ביחד עם אגף כלכלה והמזכיר פעלנו גם בנושא מיסוי הקיבוצים. תחומים נוספים של שת"פ עם אגף כלכלה כוללים נושאי אנרגיה, עסקים זעירים, ספיחי הסדרי הקיבוצים, חקלאות (כולל מים, חוק ההתיישבות, מכסות ועוד). במסגרת עבודתנו זו, יצגנו את התנועה בפני הכנסת, לרבות בהליכי חקיקה, מוסדות שונים כגון משרדי ממשלה, מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, הבנקים, הקיבוצים (לרבות עשרות רבות של מפגשים ארציים, אזוריים וברמת הקיבוץ הבודד) ועוד.

במסגרת פעילות בתחומי אגף החברה, חודשה פוליסת הבריאות הייחודית של הקיבוצים, נערכו דיונים ומגעים עם גורמי פנים וחוץ בנושאי הנגשה, גיל הזהב, בעלי צרכים מיוחדים ועוד. אנו ממשיכים ללוות את נושא הביטחון הסוציאלי בקיבוצים, הן בתחומי הפנסיה והן בתחומי הסיעוד, לרבות בעזרת גיבוש הסכמים ותקנונים, פעילות קרן סל"ע ועוד. המחלקה גם מעורבת רבות בתנופת הקליטה בקיבוצים, בטיפול בהאחדת הסטטוסים בקיבוצים, קשרים בין קיבוץ להרחבה ועוד. המחלקה מסייעת גם לפתרון בעיות משפטיות הצצות מדי פעם בתחומי התרבות, נשים ומגדר, וכן פועלת ביחד עם האגף להגברת שיתופי הפעולה עם גופים נוספים, לרבות האקדמיה, תנועות התיישבות והמועצות האזוריות. המחלקה גם מלווה את הפעילות המתגברת בתחום הקואופרציה, לרבות בנושאי שיכון, יחסים עם ארגונים בעולם, ועוד.

הן כחלק מפעילות אגף חברה והן כחלק מליבת הפעילות של המחלקה, אנו נמצאים בקשר שוטף עם רשם האגודות, הן כחלק מתפקידנו להיות גורם התייעצות לתיקון תקנוני הקיבוצים, והן בקשר לפעילות הרשם הקשורה לקיבוצים, כגון לעניין מדיניות הערבות ההדדית בקיבוץ, צרכים מיוחדים, ועדות ביקורת, עצמאות כלכלית ועוד.

המחלקה מלווה באופן שוטף את אגף החינוך, לרבות נושאי חקיקה והסדרים משפטיים בעניין מעונות יום, קייטנות, השתתפות המדינה בשכר לימוד, עבודת נוער, רפורמת הצהרונים, "שבילים" ועוד. גם כאן, מעורבות המחלקה כוללת פגישות עם הגורמים השונים, מעורבות בניסוח הסדרים והסכמים, כנסי הסברה ועוד.

המחלקה מלווה גם את פעילות אגף הצעירים החדש בפעילותו המתפתחת, את מחלקת הדוברות של התנועה, את שירותי המיחשוב והמידע של התנועה ועוד. המחלקה גם עמוסה בשירותים עבור מטה התנועה וגזברות התנועה, לרבות נושאי עובדים ושכר, תאגידים ונכסים, הסכמים ודיונים משפטיים ועוד. המחלקה גם מלווה את מטה התנועה ואת מזכיר התנועה בעבודתם הן מול הקיבוצים, והן כלפי המוסדות והגופים החיצוניים.

המחלקה מלווה גם גופים חיצוניים, כגון תנועות הנוער, תנועות עולמיות, תזמורת הקיבוצים ועוד.

תגובות

המחלקה המשפטית - סיום שנה בהצטיינות
עוזי בן צבי
אין ספק שאחת המחלקות המצטיינות של התק"צ היא המחלקה המשפטית, אצטט:"בשיתוף פעולה עם אגף כלכלה, פעלנו השנה בתחומי הבניה והשיוך, מימון הבניה (כולל ערבויות קמ"ע), הסדרת התעסוקה בקיבוצים. טיפלנו גם בנושאי תכנון ובניה, היטלי השבחה, שמאויות ועוד. ביחד עם אגף כלכלה והמזכיר פעלנו גם בנושא מיסוי הקיבוצים. תחומים נוספים של שת"פ עם אגף כלכלה כוללים נושאי אנרגיה, עסקים זעירים, ספיחי הסדרי הקיבוצים, חקלאות (כולל מים, חוק ההתיישבות, מכסות ועוד). במסגרת עבודתנו זו, יצגנו את התנועה בפני הכנסת, לרבות בהליכי חקיקה, מוסדות שונים כגון משרדי ממשלה, מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, הבנקים, הקיבוצים (לרבות עשרות רבות של מפגשים ארציים, אזוריים וברמת הקיבוץ הבודד) ועוד."

אנחנו רואים בסיומה הקרב של 2017 עשרות קיבוצים שסיימו את השיוך בהתאם ל"אגודה" וכמה שחולמים על ה"פיקדון" שתיהן מבית היוצר של המשפטית.

אולי הגיע הזמן, לחישוב מסלול מחדש....

לא, אין סיכויי, מה שהיה הוא שיהיה..."לא היה כלום כי אין כלום" אמר ביבי, בוודאי התכוון ל"אגודה"...

הוספת תגובה חדשה