דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סיכום שנה - אגף צעירים ומעורבות בחברה

סיכום שנה - אגף צעירים ומעורבות בחברה


 

 

אגף צעירים (ראש האגף, אסיף איזק)

רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית- רוקמת עור וגידים! (רותם שניצקי, אבישי בן אהרון)

רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית הוקמה בכדי לתת מענה לאלפי צעירים מתוך אמונה שהם הכח המניע להתחדשות ולצמיחה של החברה. המטרה המרכזית היא יצירת קהילת צעירים מעורבת שלוקחת אחריות לחיזוק הקהילה, התנועה והחברה הישראלית.

הרשת הושקה באופן רשמי ביוני השנה, באירוע הראשון שהרשת הובילה ההאקתון הקיבוצי הראשון. מדובר בתחרות יזמים ויזמיות שנמשכה (24 שעות!) בה השתתפו 24 קבוצות יזמים של צעירים קיבוצניקים וקיבוצניקיות (אבל לא רק!) שהגיעו מכל רחבי הארץ והביאו יזמויות פורצות דרך לקיבוצים ולחברה הישראלית בכלל בשלוש קטגוריות: חינוך, דיור ועבודה. היוזמות שזכו מלווים כעת ע"י מיטב המנטורים שמסייעים למיזמים לפרוץ קדימה. לצפייה בסרטון על ההאקתון

במהלך השנה קידמנו הכשרה של ועדות צעירים בשת"פ עם מרכזי הצעירים במועצות האזוריות, שמנו דגש על שאלת המהות של ועדות הצעירים בקיבוצים, המאפיינים של הועדות (הרכב הועדה, תחומי העיסוק שלה, ערכים ועוד..) נעשתה למידה משותפת על הצרכים השונים של צעירים בקיבוצים שונים. חשפנו את הפעילות של הרשת והאגף ועלה הרצון לקדם יחד את התחום בקיבוצים.

ממשיכים עם המסורת! רפסודיית הצעירים בכנרת. כ-150 צעירים וצעירות בגילאי 18+, מקיבוצים מכל חלקי הארץ הגיעו לקחת במפגש חוויתי של יומיים על שפת הכנרת, בו הקימו מחנה ללינה, בנו רפסודות מרשימות לחציית הכנרת, ונהנו מארוחת ערב מפוארת וממסיבה לאחר מכן. תכנון הרפסודיה הבאה כבר על הפרק, בהתאמת הפעילות לצעירים ובשאיפה להרחיב את האירוע לעוד קיבוצים רבים.

תוכניות בוגרים – הרשת והאגף עוסקים בהקמת תוכניות בוגרים העוסקות במנהיגות, יזמות, החברה הישראלית ועוד, מתוך רצון לתת לצעירים כלים להוביל ולהשפיע בחברה. השנה יצאה לדרך תוכנית מופת למנהיגות ויזמות ע"ש תמנע שוויקה ז"ל בשיתוף עם ההסתדרות הציונית העולמית. באוקטובר הקרוב תצא לדרך תוכנית שבילים שתכשיר למנהיגות ציבורית, פוליטית וחברתית.

אנו משקיעים שעות רבות בקידום הרשת והרחבת מעגלי הצעירים, הוקם צוות מוביל המורכב מצעירים בגילאים שונים שמסייע בהנעה והובלה.

בהזדמנות זאת, מוזמנים ומוזמנות להצטרף לרשת הצעירים, להיות מעודכנים בתוכניות השונות, מסלולי ההתנדבות, לימודים, הטבות ועוד. בואו לקחת חלק ברשת נטוורקינג חזקה ואיכותית https://hareshet-tkz.co.il

מסלול הנח"ל (רון ויצנר, נגה שמיר)

שכבת ת"א (נוב' 17) בנח"ל קיימה את פרק ההכנה לקראת הגיוס לצה"ל. הפרק נערך בקיבוצים גזר, אורטל, נחשונים, יד-מרדכי, אלרום ורמת השופט. במהלך תקופה זו התגבשו הגרעינים ולצד חיי קומונה משותפים הם עבדו בחקלאות ובחפירות ארכיאולוגיות. במקביל הם עברו תוכן רעיוני ערכי שהכין אותם לחיי גרעין ולשירות הצבאי. בסוף תקופה זו שנמשכה חודשיים התגייסו חברי וחברות הגרעין לשירות הצבאי בנח"ל בגדוד 50, בחטיבת הנח"ל, במחנה 80 כמפקדות טירונים, לתפקידי חינוך מדריכות גדנ"ע ומשקיות הו"ד ולראשונה חניכי וחניכות הנח"ל מהתנועה הקיבוצית התגייסו לגדוד הלחימה המעורב ברדלס.

שכבת ת"ד (נוב' 18) החלה את דרכה במסלול הנח"ל- עברה תהליך חינוכי ארוך במהלך שנת השרות שכלל 6 סמינרים רעיוניים, התגבשו לגרעינים התלכדו כשכבה ובקרוב יחלו את פרק ההכנה לקראת גיוסם לצה"ל.

שכבת ש"ש (נוב' 16) את רוב השנה הם העבירו במגוון התפקידים הצבאיים מלוחמה דרך חינוך ותפקידי המנהלה בפרק הצבאי הראשון. הם נפגשו אחת לשלושה חודשיים לסמינרי נח"ל בהדרכת מדריכי הגרעין. הסמינרים עסקו במגוון נושאים- ציונות, החברה הישראלית, השירות הצבאי, חיי גרעין בצבא ועוד נושאי תוכן רבים. לאחרונה יצאה השכבה לפרק המשימה הלאומית בשלושה מוקדים שברובם התנועה הקיבוצית לא פעלה עד כה. פרקי המשימה נערכים בערים: לוד, מגדל העמק ונהריה בשילוב משימות במטה אשר. חברי הגרעינים יעסקו במשימות חינוכיות, עידוד השירות לצה"ל והעלאת אחוזי הגיוס תוך דגש על שירות משמעותי לבני הנוער אותם יפגשו בערים אלו.

שכבת ש"צ פעלה בשנה זו בפרק המשימה הלאומית. הגרעינים חיו ופעלו במועצה אזורית שער הנגב (גרו בקיבוץ כפר עזה), מועצה אזורית גלבוע (גרו במושב פרזון) ובמטה אשר ונהריה (גרו בקיבוץ גשר הזיו). לאחרונה בנות הגרעין השתחררו מצה"ל לאחר השירות הצבאי ובני הגרעין המשיכו לפרק צבאי אחרון בו יעסקו במשימות בטחון שוטף. מתוך שכבה זו מתגבשת קבוצה שבוחנת את אופני ההגשמה המשותפת שלהם לאחר שכל חברי הגרעין ישתחררו מהשירות הצבאי מתוך מחשבה על המשך עשייה משותפת מתוך התנועה הקיבוצית.

בנוסף לפעילות בשכבות השונות בנח"ל במהלך השנה האחרונה המשיכה לפעול מועצת הגרעינים שהיא התארגנות של החניכים עצמם במטרה לבנות ולהפעיל את המסלול ולהתוות את דרכו בעתיד.      


מחלקת חיילים בודדים (יעל אייזנר)

במהלך השנה החולפת נקלטו מאות חיילים בודדים בקיבוצים, 75 קיבוצים מארחים חיילים בודדים! ויש מקום לעוד. כ350 עולים חדשים נקלטו במסגרת גרעיני צבר בחורף ובקיץ ב13 קיבוצים, אל מעגל הקיבוצים המארחים הצטרפו חדשים, שופרו התנאים ושופצו בתי חיילים ומועדונים ב3 קיבוצים, ואנו ממשיכים במרץ גם במישור זה.

מעבר לרווחה הפיזית זוכים החיילים למעטפת של משפחות מאמצות ורכזים נפלאים, וכן נעשו 3 ימי כיף ופרגון לחיילים בצפון ובדרום, ושיחות הורים לתמוך בתומכים במספר קיבוצים.
המחלקה עובדת בשיתוף פעולה פורה עם גורמי צבא, ארגונים ועמותות שונים ועם כל מי שפועל לקידום וטיפוח רווחתם של חיילים בודדים. החיילים המצטיינים שזכו להוקרה בבית הנשיא זכו גם להוקרה והצדעה מאיתנו, ואנו ממשיכים ללוות את המצטיינים ברמת היחידות והגדודים באשר הם, ולהעניק להם תנאים להצלחה בשירות.

בעבודה מאומצת מול משרד הביטחון עלה התשלום בגין אחזקת חייל בקיבוץ בכ10%. נחנך פרויקט לתכנית המשך לחיילים בודדים משוחררים בקיבוצים בשני קיבוצים בשלב הפיילוט, ואנו ממשיכים במלוא המרץ בשוטף כמו גם באירועים חריגים. המחלקה מאחלת לחיילים למשפחות המאמצות ולקיבוצים שנה טובה, שישובו החיילים הביתה בשלום ואנו נמשיך לעטוף אותם באהבה ודאגה חמה.

קיבוצים המעוניינים להצטרף למעגן הנתינה המרגש הזה מוזמנים ליצור קשר עם יעל אייזנר: yael@tkz.co.il  

 

מחלקת בטחון (נוקי גולדפישר)

שנה הלכה שנה באה – ומה מתחדש בטנא החיילים...
שנתון גיוס מתחיל ביולי ומסיים בסוף מאי. כל מסיימי י"ב משובצים לאורכו פרט למקבלי דחיות השרות היוצאים לשנות שרות, למכינות קדם צבאיות או למסלולי העתודה השונים.
בצד שמירה על אחוזי התנדבות מרשימים ליחידות העילית ולסיירות שם אנחנו מוצאים מספר גדול מאד של בוגרנו, מבחינים בגרף עליה עקבי של היוצאים/ות למסלולי קצונה ובשנתיים האחרונות מסתמנת עליה מינורית בקרב הבנות היוצאות למסלולי הלוחמה.

במסגרת השת"פ שנוצר עם חיל השריון יוצאת בנובמבר קבוצה ראשונה של מסיימי ש.ש הרואים את מקומם בחייל ובמסלולי פיקוד בו- קבוצה ראשונה שכולנו תקווה שיפלסו את הנתיב לשנתונים הבאים.
את היעד המאתגר בגיוס הבנות סימנו יחד עם הצבא לתפקיד התצפיתניות- בשיתוף מז"י ומערך הגנת הגבולות נקיים מפגשי חשיפה לאורך השנה. לתצפיתנית מספר תפקידים קריטיים בשמירה על מערך ההגנה והקפצת כוחות במצבי חדירה- היקף פעילות התפקיד התרחב לאין שיעור החל מגילוי הפריצה, דרך זיהוי הכוחות . השימוש באמצעי העזר  הופך להיות טכנולוגי מתקדם ואכן כל מי שמחפשת שרות מאתגר ומשמעותי יכולה למצוא את מקומה בתפקיד המתפתח.

בצד חיזוק הקבוצה שסימנה את עצמה כמובילה - אנו מתחילים לסמן בדאגה את המספר הגדל של בני הנוער המבקשים לא להתגייס, מבחינים בגידול מדאיג בחברה' שיכולים להיות לוחמים אבל שואפים לשרת בתפקידי מנהלה, משאירים את העבודה למישהו אחר שיתנדב-במרבית המקרים  בעידוד הוריהם. והנתון המדאיג ביותר לדעתי, שניתן להצביע היום על קבוצים בהם אין כל התערבות ומעורבות מערכתית, היציאה לשרות משמעותי היא בחירתו של הפרט אבל היא תוצאה ישירה של חינוך למעורבות ולעשייה – כשמשאירים את שיקול הדעת רק לצעיר ולבני משפחתו לא פעם הבחירה תהיה לכיוון התועלת והנוחות וכשהתופעה הופכת  מטפטוף לזרם - צריך מהלך בולם כדי לשנות את הכיוון.


תכנית תל"מ (איציק שפרן, יעל בזנר וצוות הרכזים בקיבוצים)

בתחילת 2018 נחתם ההסכם עם המשרד לשוויון חברתי המעניק לתכנית מימון נרחב עד לרבעון השני של 2019.
חרף הקשיים בתחילת הדרך, שתוף הפעולה בין צוות תל"מ, הנהלת התק"צ והמשרד לשוויון חברתי הוא מצוין והתפתחו יחסי אמון והערכה הדדית בין כל השותפים.
מכסת 100 החניכים בתכנית ובקיבוצים (הגדלה של 20% מהמכסה הקודמת) התמלאה וכעת שוקדים על המתווה שיאפשר הגדלתה לכ – 150 חניכים בשנה ופתיחה לאוכלוסיות נוספות.
בימים אלה מועבר שרביט הניהול של תל"מ ותכניות ההמשך, מאיציק שפרן לנגה שמיר וכולנו מקווים להמשך שגשוגה של תכנית תל"מ למען החברה הישראלית והתנועה הקיבוצית שיזמה, מפעילה ושותפה חלקית במימונה.
תודה לאיציק ובהצלחה לנגה ולצוות.

 

תכנית מתנדבי חו"ל חוגגת השנה יובל להיווסדה (איה שגיא, מור צודק, הדר יעקב)

המתנדבים מחו"ל הינם צעירים בני 18-35, בודדים וקבוצות קטנות, המגיעים מכל העולם במטרה לעבוד בעבודות המשק השונות: ענפי השירות, חקלאות, תיירות תעשייה, בתי אריזה ולהתגורר בקיבוץ לתקופה של בין חודשיים ועד שנה.
המתנדבים מהווים שגרירי הסברה ורצון טוב למדינה באמצעות חוויה ישראלית עוצמתית. הם מגיעים לתקופה משמעותית של חיים אינטנסיביים בארץ ולומדים להכיר מה זאת קהילה קיבוצית ומה זאת ישראל. רבים מהם דור שני בארץ וחלקם הופך בעתיד לבעלי עמדות כוח והשפעה בארצם.
בואם של מתנדבים צעירים חושף את חברי הקיבוץ לאפשרות של  הידברות, הכרות ומפגש אוניברסאלי עם אנשים השונים מהם. הצעירים מתחנכים לקבלת השונה, לסובלנות ולאדיבות והמפגש החברתי מפרה את הקיבוץ ומכניס בו עניין, חיוניות וטעם של חו"ל.
המתנדב עובד בעבודות הדורשות ידיים עובדות (ולאו דווקא מקצועיות) ובכך מאפשר לחבר הקיבוץ ולבן המשק להתמקצע בעבודות אחרות הדורשות תקופת זמן ארוכה יותר ועבודה מורכבת יותר. כיום 30 קיבוצים שותפים לפרויקט המתנדבים.  

השנה, תכנית המתנדבים חוגגת 50 שנה להיווסדה ולכבוד אירוע זה תתקיים ועידה מקצועית בנושא התנדבות בינלאומית ביום חמישי 18 באוקטובר, 2018 ברמת אפעל.
לפרטים נוספים מוזמנים לפנות לאיה שגיא, תכנית מתנדבי חו"ל בתנועה הקיבוצית, טל' נייד: 050-7677939   דוא"ל: aya@kibbutzvolunteers.org.il

הוספת תגובה חדשה