דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סיכום שנה - אגף חינוך

סיכום שנה - אגף חינוך

 

 

אגף חינוך (ראשת האגף, גבי אסם)

מפעלים חינוכיים

המפעלים המסורתיים והמתחדשים התקיימו בהיקפים גדולים ובדגש חינוכי מעמיק:

כנס יא- התקיים במהלך סופ"ש בנובמבר בקיבוץ רביבים. מהווה את תחילת תהליך החשיפה והעידוד לשנת היג' – שנת שרות, מכינה, תנועות נוער ולשירות משמעותי בצבא. מאפשר למדריכי הנעורים לחזק את שכבת יא כמובילה את חברת הנעורים.

מסע יב- התקיים בחנוכה, דצמ' מהעיר ירוחם למושב עידן שבערבה. מסע אופניים מיוחד במינו המיועד הנותן דגש על יציאה לשנת יג', שרות משמעותי ואזרחות פעילה. במהלך מסע זה חווים בני הנוער מסלול רכיבה מאתגר באופניים, עוצרים בתחנות העוסקים ביחידות הצבא השונות ועל פעילות אזרחית התנדבותית והכל בליווי מדריך הנעורים אשר מקבל את האפשרות לעודד את בני הנוער וללוות אותם בתהליך זה.

ירידי שנת השירות לשכבת יא' – התקיימו בחודש מאי בצפון – בעין חרוד מאוחד ובדרום בבית קמה. מטרתם לחשוף את מסיימי כיתות יא לתהליך המיון לשנת השירות, למסלול הנח"ל ולשירות משמעותי, ולעודד אותם לבחור ולצאת לשנת יג'. ביריד עצמו נחשפו המשתתפים למסגרות שנת השירות אשר מופעלות על ידי התנועה הקיבוצית וארגונים משלחים נוספים. ביריד השתתפו גם תנועות הנוער ומספר מכינות.

קיץ 2018 – סיימנו מפעל רחב היקף שהתקיים בשלושה מחזורים בני שלושה ימים כל אחד. סה"כ השתתפו במפעל 2600 בני נוער – מסיימי ט'-יב', צוותי חינוך ומנהלה שהשיטו 90 רפסודות מצדה המזרחי לצדה המערבי של הכנרת. הנושא החינוכי המארגן היה "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?!" אשר בא לביטוי בפעילות ההכנה, במעגלי הדיון שהשתתפו בהם יותר ממאה איש מארגונים חברתיים ובציור המפרש.

כנס החינוך השנתי – התקיים בנחשולים בחודש ינואר השתתפו בו מעל 200 אנשי חינוך מהקיבוצים והמועצות. כותרתו "עיצוב תמונת עתיד" הכתיבה סדר יום דינאמי מרתק של הרצאות וסדנאות. זכה להד חיובי נרחב!

הגן הקיבוצי (נועה צור-ברוש, נועה שחר-פיצר)

  • בדצמבר הושק תו תקן חדש ורלוונטי ל"גן הקיבוצי" פרי תהליך של שנתיים בהם נבחנו הפדגוגיה, תקינת כוח האדם, הפעילויות הייחודיות לנו: חצר הגרוטאות, הטיול והיכולת לחגוג את החגים והאירועים במועדם. "תו התקן של הגן הקיבוצי" משמש מקור השראה לרשויות וארגונים המתעניינים בו ובתהליך שקדם ליצירתו.
  • בשנה החולפת הוקם "שולחן הדרכה של הגן הקיבוצי" – שותפות עם אגף מעונות יום, משרד החינוך וג'וינט אשלים. זהו גוף הדרכה מקצועי שמשתתפות בו למעלה מעשרים מדריכות המלוות קיבוצים, מושבים ומועצות אזוריות בתחומים של פדגוגיה, ליווי ארגוני ובינוי קהילתי.
  • אופק אקדמי לצוותי החינוך בבתי הילדים שלנו, המכונים בשפת המדינה "מעונות" ו"גנים" שיתופי פעולה עם אגף מעונות היום והמכללות לחינוך אורנים וסמינר הקיבוצים) לבניית מערך הכשרה מוכר התואם את הפדגוגיה הייחודית לנו
  • קודמו התאמות לחינוך הקיבוצי בחוזרי מנכ"ל של משרד החינוך ואגף מעונות היום לצד ייצוג וקידום החינוך הקיבוצי בועדות השונות בכנסת ובמשרדי הממשלה.

 

"שבילים" (דבי ברא"ס, אפרת קרינסקי, אורי פלד-נקש, רינה לבנון)

  • ניצנים – התהדק שיתוף הפעולה עם ממ"א - מרכז המועצות האזוריות שתורגם להסברת המהלך ותיווכו לקיבוצים ולמועצות. "שבילים" הוכר כגוף מכשיר להדרכה בתכנית הלאומית.
  • פיתוח מקצועי - תכנית שנתית להכשרות מקצועיות ייחודיות למרחב הכפרי התקיימו השנה וימשיכו לשנה הבאה במכללות אחווה, סמינר הקיבוצים, אורנים תוצאת שיתוף פעולה שלנו עם ממ"א ומשרד החינוך.
  • מערך הייעוץ של "שבילים" מתרחב. היועצים מלווים כ 100 קיבוצים, מספר מושבים ומספר הולך וגדל של מועצות אזוריות הפונות להנחיית הפורומים המועצתיים של מדריכים ומנהלי חינוך.  
  • ועידת שבילים השנייה – התקיימה באפריל במצר, בהשתתפות למעלה ממאה מנהלי חינוך יועדה לביסוס עבודת רשת מנהלי החינוך וקידום יוזמות חינוכיות
  • מרכז ההדרכה - מיתוג החינוך החברתי, שיתוף חומרים והטמעת השפה המקצועית
  • כזה ראה וחדש – התוכנית העוסקת ביהדות כתרבות הרחיבה את מעגל השותפים עם תנועת המושבים (שריגים) ועם אגף חברה בתנועה לקידום השיח החברתי קהילתי

     

שנת השרות (לירז ברנד, רז ברוד, עופר רימון, גלי גרוס, נועה שנער)

שנה מאתגרת עברה עלינו - גדילה במספר תקני שנת השירות אל מול מצבת כוח האדם הקיים במחלקה. נפתח את שנת תשע"ט עם 987 שינשינים הפזורים על פני 98 קומונות בכל הארץ ומלווים על ידי צוות שנת השרות.

  • כנס אמצע שנה התקיים בקיבוץ יגור בינואר עסק במסר כי "שנת שרות אינה שנה אלא אורח חיים" ומכאן הציפייה שלנו מהם לשרות משמעותי הממצה את יכולותיהם של כל מתנדבת ומתנדב
  • יום האנדרטה – יום בו מציינת התנועה הקיבוצית את נופליה התקיים במאי בהשתתפותם של למעלה מ 400 שינשינים. תחילתו של היום בשלושה אתרי זיכרון לנופלים שהיו שינשינים, משם המשיכו לטקס באנדרטה שהחלק המוזיקלי שלו הובל ע"י קומונת "ביכורים" המתנדבת בביה"ס החדש לאומנויות בקיבוץ מגן
  • כנס סיום שנה התקיים בחמי געש – הכנס נושא אופי של הכרת תודה, הערכה רבה ושוב מסרים להמשך הדרך המשמעותית גם בצבא
  • לאורך השנה הודרכו כמעט כל הקומונות שלנו בתכנית הנקראת "מפגששים" ועוסקת בזהות יהודית-ישראלית
  • האסון בנחל צפית השפיע על כולנו – בדיקת הפעילות שלנו מבית וכן הסדרות חדשות המובלות על ידי משרד החינוך והאגף הבטחוני חברתי מביאות לשינויים בתחומי הבטיחות.

 

 

הוספת תגובה חדשה