דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נקבעו הזכאים למלגות בפרויקט שילוב בין דורי לשנת 2020

לפני מספר חודשים פרסם אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית כי הוא מעניק מלגות לעידוד מעורבות צעירים בקיבוציהם, בדגש על האתגרים שזימנה לנו תקופת הקורונה – ובפרט חיזוק הקשר הבין דורי בקיבוץ. בעקבות הפרסום הגיעו 52 רעיונות לפרויקטים כאלו. לאחר מעקב של שלושה חודשים אחרי הפרויקטים שאושרו, נבחרו ארבעה זכאים למלגה
טורניר שחמט בין דורי בשדות ים
טורניר שחמט בין דורי בשדות ים

בתוכנית השנתית לשנת 2020 שם לעצמו אגף חברה וקהילה לחזק את הקשר הבין דורי בקהילה הקיבוצית. באגף עלו מספר רב של כיוונים לפעולה. ואז באה הקורונה....והנושא נהיה רלבנטי מתמיד. בתקופה שבה ההנחיות אוסרות על התכנסות המונית, קיום אירועי תרבות ומרחיקות את הנכדים והנכדות מהסבים והסבתות - זה הזמן ליצור קשרים בין דוריים בדרכים יצירתיות.

הקמת הגינה הקהילתית בשפיים
הקמת הגינה הקהילתית בשפיים

באגף חברה וקהילה חברו לרשת הצעירים של התנועה, פרסמו מלגה שמזמינה צעירים להוביל פעילות חברתית משמעותית, אשר תתרום לחיזוק הלכידות החברתית והבין-דורית בקיבוץ והקימו ועדת מלגות משותפת. המסר הופץ לכל הצעירים בקיבוצים ובעקבותיו הגיעו פניות רבות מצעירים שרצו לפעול בקיבוצם, ובסך הכל 52 רעיונות שמתוכם נבחרו אלו שהיו המתאימים ביותר להגדרה של חיזוק הקשר הבין דורי, שרמת היצירתיות וההיתכנות שלהם הייתה גבוהה ושהאימפקט של הפרויקט על הקהילה הקיבוצית יהיה משמעותי.

במשך שלושה חודשים עקבו חברי ועדת המלגות אחרי הפרויקטים, אלא שהקורונה בכל זאת יצרה קשיים לא מעטים בדרך, בעיקר בתקופות סגר, ובכל זאת נבחרו ארבעה מלגאים שהקימו פרויקטים יפיפיים.

אלמוג עידוד משפיים הקים יחד עם אחיו גינה קהילתית לזכר אחיהם סתיו ז"ל שנהרג בתאונה. בגינה מכינים יחדיו ערוגות, מכינים את השטח, מעשבים, שותלים, קוטפים, ומעבירים תכנים איכותיים על קיימות ובריאות. מידי שבוע נקראים החברים למספר ימי עבודה מרוכזים בהם מבצעים את על עבודות הגינה ביחד. מאות חברים, ילדים ותושבים מעורבים בטיפול השוטף בגינה, ובאים במהלך כל שעות היום. בגינה נוצרים מפגשים שלא היו קורים בדרך אחרת והיא מוקד קהילתי שמביא, כמו שאומר אלמוג, "לקירוב הלבבות וחיבור לאדמה". 

מדיטציה והילינג במסגרת פרויקט "Hatzor Spirit"
מדיטציה והילינג במסגרת פרויקט "Hatzor
Spirit"

רותם הלוי מחצור בחר לקרוא לפרויקט שלו "Hatzor Spirit". רותם הזמין את בני כל הגילאים למפגשים רוחניים שכללו מדיטציה, פסיכודרמה, ריקוד חופשי ומעגלי שירה. במסגרת הפרויקט התקיימו 8 מפגשים והשתתפו בהם כמה עשרות - מנוער ועד ותיקים. "המלגה דחפה אותי להגשים  משהו שאני חולם לעשות מזמן ועכשיו, לאחר שנוכחתי שקיימת היענות, אשמח להמשיך לקיים את המפגשים. זה מעצים את הקהילה אך גם מעצים אותי", אומר רותם.

שירלי קמינגס מכפר חרוב הובילה פרויקט שנקרא "מושיטים יד", ובו חברי הקיבוץ תורמים כל אחד מכישוריו ומארגנים מפגשים ופעילויות עזרה ונתינה. כך נוצר מעגל קהילתי רחב שבו כל המשתפים יכולים להיות גם בצד הנותן וגם בצד המקבל. הסגר השני הגביר את כמות המתנדבים, אך גם כשהסתיים נמשכה הפעילות. שירלי: "אם מסייעים לאנשים להבין מה הכישורים שיש להם לתרום, הם עושים את זה בשמחה, זה מעצים אותם לא רק כמקבלים וכך הם מוכנים ביתר קלות גם לקבל עזרה". 

 יואל וייצמן משדות ים, שהוא גם 'מרכז דור צעיר' בקיבוצו, ארגן טורניר שחמט בקיבוץ. במסגרת הטורניר התקיימו המשחקים בבתי החברים במפגשים של "אחד על אחד", ובנוסף החליטו משתתפי הטורניר הצעירים לקיים מועדון שחמט שנפגש מדי יום רביעי בפאב של הקיבוץ. המשתתפים בטורניר היו מגיל 20 ועד 70. הטורניר עורר קשר בין דורי שהוביל ליוזמות נוספות לחיזוק קשר זה. עד לרגע זה עוד לא הוכרז הזוכה כי מפגש הגמר טרם התקיים. יואל: "אני מקווה להיות הזוכה בטורניר, אבל מה שחשוב זה שההתלהבות גדולה והמועדון ימשיך לפעול גם בשנה הבאה, ובנוסף יתחזק הקשר שבין הדור הצעיר ולדור הוותיק בקיבוץ"

"מושיטים יד"
"מושיטים יד" - בנק הזמן בכפר חרוב

מדובר בארבעה מודלים מעניינים לשילוב בין דורי שאפשר לאמץ גם בקיבוצים אחרים. המלגאים שלנו הוכיחו שכל מה שצריך זה אדם אחד עם רעיון והתלהבות כדי להפגיש בין הדורות השונים בקיבוץ.

הוספת תגובה חדשה