דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נמשך המאבק להשוואת זכויות הקיבוצים וחבריהם בתכנית הכלכלית החדשה

לפני שבועיים אושרו שני חוקי סיוע כלכלי בגין נזקי נגיף הקורונה: סיוע ישיר לאזרחים וסיוע לעצמאים ולעסקים. הסיוע הישיר לאזרחים ממומש בהדרגה החל משבוע זה. בעקבות פניות ושאלות רבות, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, רו"ח דגן לוין עושה סדר ומסביר על מענקי הקורונה - מה הושג, על מה עדיין נלחמים ואיך מקבלים אותם?
רו"ח דגן לוין. צילום: דנה בר-און
רו"ח דגן לוין. צילום: דנה בר-און

פרטי הסיוע פורסמו בהרחבה בכלי התקשורת ובחוזרים (וניתן ללמוד עליהם מאתר הביטוח הלאומי). חברי הקיבוץ זכאים לקבל את המענק, וכבר קיבלו אותו עבור ילדיהם. באשר למרכיב המענק עבור בוגרים (750 ₪ לכל תושב ישראל, וכפל מענק עבור מקבלי קצבאות מסוימות), חברים שמקבלים קצבאות מהביטוח הלאומי לחשבון הבנק הפרטי שלהם אמורים לקבלו בעצם ימים אלו. כך גם חברים שאינם מקבלים קצבאות ויעדכנו את חשבון הבנק הפרטי שלהם באתר הביטוח הלאומי.

עם זאת, קיים כרגע קושי טכני-מחשובי עם קבלת המענק בקיבוצים בהם מבקש הקיבוץ לקבל את המענק לחשבון הקיבוץ ולא לחשבון החברים. ועדת המיסוי הבינקיבוצית פנתה לביטוח הלאומי בבקשה לפתור את הבעיה והביטוח הלאומי אכן מנסה לטפל בה, אך היא הולכת ומסתבכת שכן חלק מהחברים כבר קיבלו את המענק לחשבונם הפרטי.

כרגע, הפתרון הוא קבלת המענק בחשבון הפרטי של החברים באמצעות הקלדת פרטי החשבון באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי או בטלפון 02-5393733 (ובהמשך אמורה להיפתח אופציה של קבלת המענק במזומן בבנק הדואר). אנו נעדכן ככל שיקום פתרון חלופי.

הסיוע לעצמאים ולעסקים משכפל את מסלולי הסיוע שנתפשו כאפקטיביים יותר בתכנית הכלכלית הקודמת, והם אמורים להמשך באופן מחזורי וקבוע עד למועד היציאה מהמשבר (או יוני 2021).

בדומה למענק ''הפעימה השלישית'', חברי קיבוצים זכאים לקבלת המענק להוצאות קבועות לעסק, אולם עדיין לא הוסדרה זכאותם של קיבוצים וחבריהם לקבלת מענקים דוגמת ''הפעימה הראשונה'' ו''הפעימה השניה''.

אנו ממשיכים במאבקנו לביטול האפליה המקוממת ונחושים להביסה, כך שחברי קיבוץ  זכאים יקבלו את המענק. הפעילות נמשכת במלוא עוזה בדרגים הפוליטיים הגבוהים ביותר ובדרג המקצועי שמתמקד בשיח עם מנכ"לית משרד האוצר, הגברת קרן טרנר-איל.

תנאי הסיוע לעסקים דומים אף הם לתנאי הסיוע בסיבוב הקודם, אלא שהפעם הורחב מאד רף הזכאות והוא כולל עסקים שמחזור פעילותם השנתי אינו עולה על 400 מ'₪.

תאגידים קיבוציים זכאים לסיוע ככל שעומדים בתנאיו, אף שחלקם מוצאים את עצמם מחוץ לזכאות בשל שתי סיבות:

  1. ענפי קיבוץ: יש ענפים שנפגעו מאד עקב הקורונה (בדר"כ ענפי התיירות לסוגיהם), ולכן אמורים לקבל את המענק, אך הם רשומים ופועלים בתוך תאגיד הקיבוץ, שמרבית ענפיו לא נפגעו או שנפגעו מעט, ולכן הקיבוץ כולו לא "נפגע מספיק" ואינו זכאי לקבל את המענק. התוצאה הבלתי הגיונית היא שגם ענף התיירות לא יקבל את המענק.
  2. איחוד עוסקים: כזכור לרע מסבב הסיוע הקודם, קיבוצים ותאגידים המדווחים למע"מ במשותף באמצעות טכניקת הדיווח של איחוד עוסקים, זכאותם למענק תבחן עפ"י מחזור העסקים של האיחוד כולו ולא של התאגידים השותפים באיחוד. הבעיה דולדלה בסבב הסיוע הנוכחי בשל הגדלת רף הכניסה ל- 400 מ'₪, אך היא עדין קיימת לגבי איחודי עוסקים שמחזורם גבוה מסף זה.

אנו פועלים לאיתור פתרונות מעשיים לסוגיות אלו.

ולסיום, נזכיר כי הצוות המטפל בביטול העיוותים המפלים את הקיבוצים וחבריהם כולל את מזכירי התנועות הקיבוציות, ניר מאיר ואמיתי פורת, מנכ"ל ברית פיקוח, רו"ח ירון רייכמן, עו"ד דוד וינשטיין מ"ליפא מאיר", מנהל המחלקה המשפטית בתנועה ד"ר עו"ד מיכי דרורי וראש אגף כלכלה בתנועה, רו"ח דגן לוין. חברי הצוות זמינים לשאלות ולפניות. הצוות מקיים קשר אינטנסיבי עם הגורמים הרלבנטיים במערכות הפוליטיות והמקצועיות, ובראשם השרים אבי ניסנקורן וכמובן אלון שוסטר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה החלופי הוד בצר ומנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר-איל.

הוספת תגובה חדשה