דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מצדיעים לגיבור ישראל אורי אילן

אורי אילן

אתמול לפני 63 שנה, ב-13 בינואר 1955, התאבד בתאו בשבי הסורי סמל אורי אילן, בן קיבוץ גן שמואל. בבגדיו הוא הטמין פתקים שנמצאו כשגופתו הוחזרה לישראל באותו היום, ועליהם מסרים שנכתבו בניקוב חורים בדף.

על אחד הפתקים הללו נכתבו שלוש מלים שהפכו סמל לגבורה והקרבה למען ביטחון המדינה: "לא בגדתי, התאבדתי". בדברים שנשא בלווייתו הקריא הרמטכ"ל משה דיין את הפתק, בהשמטת המלה האחרונה.

אורי, בנם הבכור של פייגה ושלמה אילן, אח לשמעון וחנה. נולד בגן שמואל ב-1935, סיים את לימודיו במחזור הראשון של המוסד החינוכי בגן שמואל, בקב' שיבולים והתגייס לצה"ל בשנת 1953 לחטיבת גולני.

ב- 8 לדצמבר 1954 הוא הצטרף לחוליה של לוחמים נבחרים למבצע מודיעיני מעבר לקווי האויב הסורי. החוליה התגלתה, כותרה ונפלה בשבי הסורי. לאחר 35 ימי חקירות אכזריות, שם אורי אילן קץ לחייו. לאחר מותו התגלו על גופו 7 פתקים וביניהם הפתק -  "לא בגדתי".

אורי נקבר בבית הקברות בגן-שמואל, בלוויה צבאית ממלכתית, כשכל המדינה ומנהיגיה ליוו אותו ואת משפחתו בדרכו האחרונה. בלוויה עוד אמר דיין: "רוב ההרוגים נופלים מפני ש... בגלל ש... יש בודדים שנופלים בשביל ש... כמו ש... כמו אורי אילן".

לכך הוסיף המשורר נתן אלתרמן בהמשך את מילות השיר: 

הָעָם הַזֶּה חַיָב לִזְכֹּר כִּי הוּא אֶת הַהוֹלְכִים ֹשוֹלֵחַ,
וְלֹא רַק מֵאוֹיֵב בִלְבַד חַיָב לִגְאֹל הוּא אֶת דָּמָם.
הַרְבֵּה ֹשִירֵי- מוּסָר יָהֲפֹך הַזְּמַן לְמוֹ אָבָק פּוֹרֵחַ,
אַך יֵֹש פִּתָקֵי- נְיָר קְמוּטִים, ֹשֶעָל לִיבּוֹ יִהְיוּ חוֹתָם.

זוכרים את אורי. מוקירים את ההקרבה הקשה מכל שהקריב למען ביטחון ישראל. בגבורתו, משמש סמל לנאמנות ואמונה במעשה, ודורות של לוחמים מתחנכים לאור טרגדיית הגבורה שלו.

הוספת תגובה חדשה