דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מנהלות ומנהלי חינוך - אגף החינוך בשבילכן ובשבילכם

לוגו תנועה

מנהלות.י  חינוך יקרות.ים,

כולנו כבר נמצאים עמוק בתוך התנהלות בימי קורונה...

רוב צוותי החינוך בחל"ת, נכון לעכשיו קיבוצים רבים מוציאים גם את המנהלים לחל"ת, בכדי לקבל את עזרת המדינה עד כמה שניתן.

אנו בקשר יומי עם המנהלים בקיבוצים ברחבי הארץ, ועם נציגי אגפי החינוך במועצות האזוריות.

ועכשיו, בחזית הטיפול בילדים – ההורים.

ההורים שבדר"כ בשגרה, רובם במעגל התעסוקה, ומבלים את חלקו העיקרי של היום במסגרות העבודה שלהם, בזמן שילדיהם נמצאים בידיים טובות ומיומנות במערכות החינוך, כעת נדרשים להיות גם וגם וגם - המטפלים, המחנכים, המפרנסים, המתנדבים בקהילה, המחזיקים את משק הבית 24/7... כל אלו בתוך תנאי וסביבת מחייה שהשתנו: אסור לבקר את הסבים, אי אפשר לטייל למגרשי השעשועים הציבוריים, ובעיקר משתדלים להיות בבית ולשמור על המשפחה כולה. חלקם, עובדי מערכת הבריאות או ההצלה בתפקידים משמעותיים בקהילה ומחויבים עדיין במידה כזו ואחרת למקום עבודתם הנדרש.

וואו!

אחרי יותר משבועיים שכאלה, לפנינו כנראה עוד לפחות שבועיים נוספים, הגיע הזמן לבצע עדכונים מערכתיים בהתנהלות ימי הקורונה. בשלב זה אנו ממליצים "להכניס להילוך שני", כלומר, לבדוק שוב מה מצבם של ההורים. ייתכן שיש משפחות שבתחילת התקופה הסתדרו מצוין, וכעת קושי מתחיל לצוץ, וייתכן שיש משפחות שהפוך – בהתחלה היה קשה "להניע", וכעת, החיים נכנסו לאיזה שהוא מסלול ושגרה חיובית. כמובן שישנן גם משפחות שהסתדרו ומסתדרות נהדר, ואפילו מצליחות להנות מן המצב, והזמן המשותף.

אנחנו חשים שהצורך הבוער ביותר כרגע בקרב לא מעט מן ההורים לפעוטות, ילדים ונערים, הוא שמישהו יראה אותם, שמישהו יגיד להם שמה שהם עושים זה טוב וייתן להם את ההכרה והאישור על איך שהם מתנהלים, גם אם זה לא בדיוק תואם את ההמלצות הרבות שמומחים שונים מעלים ברשתות החברתיות ובמדיה בכלל. חשוב שההורים שירגישו שמישהו רואה את המורכבות הכל כך גדולה שבה הם נמצאים, ומוכן גם להקשיב להם רגע, ולחזק אותם באהבה.

נחוץ למצוא את הדרך המתאימה למערכת החינוך שלכם, בשיתוף פעולה עם מובילי.ת  הבתים, או מתנדבים אחרים בקהילה להעביר את המסרים הללו. בנוסף, אנו ממליצים לבצע מיפוי נוסף במידה וכבר עשיתם בקרב הורי הילדים לגיל הרך, חברת הילדים והנעורים ברמה הפרטנית של כל משפחה, ולראות מהם הצרכים שעולים עכשיו.

אנחנו ממליצים לזהות במיפוי שני צרכים עיקריים:

הדרכת הורים פרטנית:

  • ישנם הורים שזקוקים להדרכה, שכעת באינטנסיביות הזו עם הילדים, נתקלים בדברים שלא נתקלו בהם קודם, או שנתקלו אבל עכשיו העוצמות חזקות יותר.
  • כדאי לבחון מי האדם הנכון לתת הדרכה זו – כל מקרה לגופו – המובילה / המנהלת / המדריכה / איש או אשת מקצוע אחרים, ולהציע אותה למשפחה. ניתן להעזר במחלקת הרווחה או החינוך במועצה האזורית, ברוב המקרים היא יכולה לספק עזרה רלוונטית.
  • ניתן לפנות לשולחן ההדרכה ב"גן הקיבוצי" או ליועצי "שבילים" עבור הורים לגילאי א'-י"ב לסיוע טלפוני או שיחת וידאו.

קבוצת השווים:

  • ישנם הורים  שחשים בחוסר בקשר עם הורים אחרים הנמצאים במצבים דומים. קשר זה קיים באופן כזה או אחר בשגרה במפגשי אחה"צ של הילדים, במגרש המשחקים, בבוקר כשמביאים את הילדים לגנים, במקומות העבודה וכו'.אם צורך שכזה מזוהה גם על ידיכם, ניתן לנסות לתת לו מענה באמצעות אסיפת הורים אינטימית לפי קבוצות הגיל באפליקציית זום בשעות הערב. כדאי לבחון מי נכון שיוביל את הפגישה: מוביל/ת הבית, מדריכה / יועץ ,או כל דמות בעלת סמכות מקצועית מהקיבוץ שיכולה לעזור ולסייע.
  • מטרת פגישה זו היא להקשיב להורים ולשמוע מה שלומם? ואיך כל אחד מסתדר? ניתן לייחד זמן למענה  על שאלות שמתעוררות, ובמידה ואין תשובות חשוב לאסוף אותן ולעדכן בתשובה בהמשך.
  • ניתן להציג מודל ידע קצר על התמודדות עם מצבי לחץ, סדר יום בבית, תכנים חינוכיים או כל תוכן אחר שנראה לכן רלוונטי עבור אותה קבוצת הורים.
  • חשוב לנהל את השיחה הזו, להגדיר את מטרותיה, סדר היום שלה ואת כללי ההתנהלות שלה מראש, כך שמשתתפיה שלא מורגלים בפגישות בפורמט הזה ידעו ויוכלו להחליט אם להשתתף בה .

נשמח לסייע בתכנון פגישה כזו, או להתייעץ לגביה.

בהמשך, כשנעביר להילוך שלישי, ורביעי, נתייחס לנושאים נוספים שעולים בשיחות הטלפון שלנו איתכם

 

מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל נושא ועניין שעולה.

חג פסח שמח , דבי ברא"ס, ראש אגף חינוך.


נעה שחר פיצר, מנהלת מחלקת הדרכה, הגן הקיבוצי.
noashfi@tkz.co.il

עפרי בשן, מנהלת ייעוץ והדרכה, "שבילים"
ofrib@tkz.co.il

 

 

 

 

 

הוספת תגובה חדשה