דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מכון "יסודות" יצא לדרך

ביום שני הושק "יסודות – למדיניות ציבורית ולציונות מעשית" – מכון מחקר לעיצוב מדיניות כלכלית-חברתית, בכנס בו לקחו חלק כ-200 משתתפים – בהם אישי ציבור, בכירים מהדרג המקצועי בממשלה, ראשי ארגוני ההתיישבות, החקלאות והתעשייה ועוד. המכון הוקם על ידי התנועה הקיבוצית, תנועת המושבים, התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים וקרן ברל כצנלסון במטרה להעמיד חלופות מקצועיות למדיניות הכלכלית והחברתית בישראל על בסיס של כלכלה הוגנת ואחראית שפועלת לטובת כולם

יאיר ריינמן, יו"ר הוועד המנהל הראשון וממייסדי המכון, שאף זכה לתעודת הוקרה ממנהל המכון עמית בן-צור על הרוח הגבית והחזון
יאיר ריינמן מקבל תעודת הוקרה ממנהל המכון עמית בן-צור. צילום: תום גני

את הכנס פתחו יאיר ריינמן, יו"ר הוועד המנהל הראשון וממייסדי המכון, שאף זכה לתעודת הוקרה ממנהל המכון עמית בן-צור על הרוח הגבית והחזון, הדס דניאלי-ילין, מנכ"לית התנועה הקיבוצית ורמי הוד, מנכ"ל המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון.

מנהל המכון, עמית בן-צור, הציג את מטרותיו ודרכי פעולתו של המכון החדש, ועו"ד אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, חלקה עם משתתפי הכנס מהידע והניסיון שצברה לגבי הדרכים לעצב מדיניות ציבורית אפקטיבית בישראל.
פלמור אמרה בין היתר: "עבורי, צירוף המילים "ציונות מעשית" הוא צירוף מרגש ואני חושבת שגם עבור מרבית הציבור - ימין ושמאל. בעיני חקלאות זה דבר בסיסי ויסודי ולא צריך להיות משהו פוליטי בכלל. בכנסת צמאים לתוכן, ומי שיודע להנגיש, למתג ולארוז את התוכן שלו ימצא אוזניים קשובות. אם לא תשימו לב ללוח השנה הממשלתי, המידע שאתם מספקים והמהלכים שאתם רוצים לקדם יהיו לא רלוונטיים. הערך המוסף שאתם מביאים הוא המגוון. ריבוי השותפים להקמת המכון מאפשר להציג מספר זוויות של התחום ולהציג כוח מאוחד כלפי הממשלה. אתם לא צריכים בהכרח להכניס לממשלה סוכני שינוי, אתם צריכים לוודא שמי שנכנס לממשלה ראה אותכם, שמע אותכם וקרא אותכם." 

מנכ"לית התנועה הקיבוצית נושאת דברים בכנס
מנכ"לית התנועה הקיבוצית נושאת דברים בכנס

בכנס נערכו שני מושבים המשיקים לנושאי ליבת הפעילות של המכון. במושב הראשון עסקו בשוק הגלובלי והייצור המקומי, וניסו להבין לאן חותרת המדיניות הכלכלית של ישראל; השתתפו בו היועץ הכלכלי יובל כרם-גילה, חוקר במכון יסודות שגם הציג טעימה מהמחקר הראשון של המכון; אורי צוק-בר, סמנכ"ל בכיר לאסטרטגיה במשרד החקלאות; וצביקה כהן, סמנכ"ל בכיר להשקעות ומימון במשרד החקלאות.

במושב השני עסקו המשתתפים בשאלת אספקת המזון בישראל, תוך ניתוח יחסי הכוחות בין השחקנים השונים בשוק זה. השתתפו בו ד"ר לירון אמדור, חוקרת במכון יסודות, ממכון דש"א באוניברסיטת תל אביב; עו"ד שאול פלס, היועץ המשפטי של המועצות החקלאיות; ד"ר אסף קובו, מהמועצה הלאומית לכלכלה; אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל ויעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים.

נדב כספי, כלכלן וחוקר במכון יסודות, הציג את השאלות המרכזיות לגבי מקומה של החקלאות במדינת ישראל, והציב מטרות למחקרי המשך שבהן המכון יעסק.

עמית בן-צור, מנהל המכון: "יסודות הוא מכון חדש לעיצוב מדיניות, ששם לעצמו מטרה מאתגרת: להעמיד חלופות מקצועיות למדיניות הכלכלית והחברתית בישראל. אנחנו לא נעסוק רק בתיאור הבעיות והגורמים שיצרו אותן, אלא נציע פתרונות מתקדמים וננסה לשכנע את מקבלי ההחלטות לאמץ אותם. אנחנו מתבססים על מחקר מהעולם ומהארץ ועל מדיניות מוכחת שמשנה מציאות - כשהבסיס הוא כלכלה הוגנת ואחראית שפועלת לטובת כולם".

יעקב בכר, יו"ר המכון: "מדיניות של ייצור קרקע, מים ומזון היא מדיניות תורמת מקדמת ומפתחת. את הענף הזה מנסים שנים לנסר, והכול בשם 'עקרונות השוק החופשי' שאינו חופשי ואינו תחרותי. התחרות בישראל למעשה ביטלה את עצמה והעבירה פרנסה של רבים למעטים. נפעל להפסיק את ההתאבדות המטורפת הזאת ולהצמיח עוד ענפים ועצים רבים".

יאיר ריינמן, ממייסדי המכון: "מכון יסודות יסייע לעצב נרטיב ציבורי המכיר בחשיבות ההתיישבות בכלל, ובפרט בתרומה ובחיוניות של העשייה היצרנית – חקלאית ותעשייתית. האחריות לקידומו מוטלת עלינו – כל מי שרואה עצמו שותף להנהגת הציונות המעשית וההתיישבות החקלאית – זו הזדמנות עבורנו להיות אקטיביים, לפעול להוביל ולהשפיע על גיבוש המדיניות בתחומים הרלוונטיים. אסור להסתפק רק בתגובה ליוזמות שמובילים אחרים"

הדס דניאלי-ילין, מנכ"לית התנועה הקיבוצית: "את מכון יסודות הקימו תנועות ההתיישבות, לא מתוך מטרה לדאוג לאינטרסים שלנו - אלא מתוך ראייה ערכית חברתית, שמטרתה קידום החברה הישראלית והפיכתה לחברה טובה יותר, שעתידה מובטח גם מול איומים ואתגרים שעומדים בפתח. אני בטוחה שרק חברה הומניסטית שמבוססת על סולידריות וערבות הדדית, בונה חוסן לאומי בטווח הארוך". 

מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, עו"ד אמי פלמור
מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, עו"ד אמי פלמור

דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית: "הקמת מכון יסודות, לצד הקצאת מקורות תנועתיים כספיים וניהוליים למחקרים בסוגיות של קיפוח זכויות המגזר ההתיישבותי בקרקע ובתחומים אחרים, משקפים את ההבנה כי לצד המהלכים הפוליטיים, התקשורתיים, המשפטיים והפקידותיים נדרש מהלך משלים של תשתית מחקרית איתנה, המבססת ומחזקת את טיעונינו; המאבקים הקשים על זכויותינו מול המדינה מחייבים חבילה שלמה של מהלכים המשלימים ומחזקים זה את זה".

עו"ד עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים: "אנחנו מאמינים ש'יסודות' יידע להציג מחקרים התומכים בחקלאות, באגודות השיתופיות  והמרחב הכפרי, מחקרים שישמשו את המאבקים והחקיקה שאנו מנהלים, על מנת לקדם את סדר יומו של המרחב הכפרי. למכון חשיבות עצומה לקידום סדר יומנו"

רמי הוד, מנכ"ל המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון: "אנחנו שמחים לקחת חלק במפעל חשוב כל כך, שנועד לבטא את רחשי הציבור התומך ברובו במדיניות חברתית כלכלית צודקת ולהחזיר את מדיניות הממשלה בישראל לפסים של צדק חברתי ושוויון".

אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, התייחס ליוקר המחיה והניסיון להטיל את האחריות על החקלאים הישראלים: "רבים  מנסים לגלגל את האחריות לעליה של מחירי הפירות והירקות על החקלאים שלנו. זו בדיחה. סל המזון הישראלי עומד היום על 8% מהצריכה של משק בית. זה נמוך מכל מוצר צריכה אחר משפחתי. עם זאת, אני מאמין שיצירת תחרות מול הרשתות על ידי הקמת שוק סיטונאי כמו שיש היום במדינות מפותחות בעולם יכולה להביא להורדת מחירים לצרכן. זה פרוייקט שמדברים עליו כבר עשר שנים אבל אף ממשלה עוד לא הרימה את הכפפה. מקווה שמקבלי ההחלטות יבינו שזהו אחד מהפתרונות המשמעותיים ליוקר המחיה".

"יסודות - למדיניות ציבורית ולציונות מעשית" עוסק בעיצוב מדיניות ובאתגריה של מדינת ישראל בתחומי הכלכלה והחברה. את המכון מנהל עמית בן-צור, לשעבר ראש המטה של הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית, מנהל ההקמה של רשות בתי החולים הממשלתיים, ראש המטה של יו"ר האופוזיציה ויועץ בכיר למנכ"ל משרד הבריאות.

מטרתו של מכון יסודות היא לקדם את עיצוב המדיניות הציבורית בישראל, הן באמצעות בניית כלי מדיניות מעשיים, מבוססי ניתוח והערכה ומכווני יישום בזירות השלטוניות, הציבוריות והתקשורתיות, והן באמצעות הכשרת עובדי ציבור העוסקים במדיניות ציבורית בתחומים הכלכליים והחברתיים.

 

 

הוספת תגובה חדשה