דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"מי שיש לו ספקות לגבי נחיצות קיומה של התנועה הקיבוצית, מוזמן להגיע להראל ולהבין"

כחצי שנה לאחר השריפה גדולה שפרצה באזור, בה נשרפו בקיבוץ הראל עשרה בתים כליל, נחנכו בשבוע שעבר הקרווילות אליהן ייכנסו החברים שביתם נשרף. האישור החריג להצבת הקרווילות שניתן מהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הגיע בעקבות פניית הנהגת התנועה הקיבוצית לשר האוצר, משה כחלון ולראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר, זאב בילסקי לקדם הקמת קרווילות למשפחות שביתן נשרף
שכונת הקרווילות בהראל
שכונת הקרווילות בהראל

האירוע המרגש נערך בנוכחות הנהגת התנועה הקיבוצית, הנהגת המועצה האזורית מטה יהודה בראשות ניב ויזל, ראש המועצה, הנהלת הראל וחברי קיבוץ.

כזכור, הנזק הגדול שנגרם לקיבוץ התבטא בפגיעה אנושה בתשתיות הכלליות והרס כמעט מוחלט של תשתיות החשמל, המים, הגז והביוב. בנוסף, המבנים העיקריים של ענפי החקלאות נהרסו, ויבולים רבים הושמדו. ההוצאות הראשוניות לניקוי הקיבוץ, הסרת אסבסט ובנייה מחדש של התשתיות, עלו כמה מיליוני שקלים ואם נוסיף לכך רכישת בתים זמניים, הרי שהראל מצפה להשקעה של 6,000,000 ₪.

האירוע התחיל בסיור בשכונת הקרווילות החדשה ובחנוכה רשמית שלה. איתן ליברמן (מעלה החמישה), הפרויקטור שהובא לנהל את פרויקט בניית השכונה, סיפר לנוכחים כי שיקום התשתיות לקח חודשיים וחצי, וחמשת הקרווילות הראשונות אוכלסו על ידי תושבי הבתים שביתם נשרף כליל, ותוך שבועיים יאוכלסו חמשת הקרווילות של שלב ב'.

השכונה החדשה במבט מרחוק
השכונה החדשה במבט מרחוק

נציגיה הבכירים של הנהגת התנועה הקיבוצית אמרו כי "זהו ההבדל בין הראל למבוא מודיעים. זו המשמעות האמיתית של התנועה הקיבוצית - התגייסות של כלל גורמי התנועה, מאחרון הקיבוצים ועד הגופים הגדולים שלנו, מחממת את הלב. העזרה ההדדית להראל, הגיעה לא רק מהתרומות אלא גם מהסיוע שקיבלו מביטוח חקלאי, משקי הדרום וקמ"ע. זו בדיוק היכולת של התנועה לעזור בעת הצורך בעזרת המשאבים והארגונים שלה. אנחנו לא אוהבים מבחנים כאלה, אבל כשהם מגיעים אנחנו עומדים בהם". מנכ"לית התנועה, הדס ילין, ציינה כי : "עברנו את יעד התרומות שהצבנו לעצמנו – כחמישים קיבוצים וגופים תרמו מיליון וחצי ₪, וזה היה מרגש לראות את הסולידריות בין הקיבוצים."

לאחר מכן, עברו כולם לשיחה במועדון על מה שנעשה מאז השריפה ומה שעוד דרוש.

יו"ר הראל, יאיר מנע (ניר-עם) הודה להנהגת התנועה הקיבוצית ולמועצה האזורית על המאמצים לאשר את הבאת הקרווילות, והוסיף: "אנחנו מתמודדים עכשיו בהראל עם "פוסט טראומה" ברמה החברתית, ועם חוב כלכלי שצריך להחזיר. הקרווילות הן צעד ראשון בהתמודדות עם המשבר הגדול. מקווה שנצליח במשימות האחרות במטרה לשקם את הראל, ובראש ובראשונה נושא אישור התב"ע. לפני השריפה היינו שש שנים בלי יכולת לבנות אפילו ממ"ד. הצלחנו לעשות יש מאין ומי ייתן והקרווילות מהוות רק את הסנונית הראשונה."

אבי פליישמן, חבר הנהלת הראל ונציגה במועצה האזורית, הנחה את השיחה ואמר: "מי שיש לו ספקות לגבי נחיצות קיומה של התנועה הקיבוצית, מוזמן להגיע להראל ולהבין. עברנו שני אירועים לא פשוטים בחודשים האחרונים - השריפה בחודש מאי, וטיל הגראד שיורט מעל הקיבוץ במהלך סבב הלחימה האחרון בעזה בחודש שעבר. יש לנו אמונה גדולה בצדקת הדרך ובקיבוץ, יש לנו חוסן חברתי מצויין, אך למרות כל אלה אנו זקוקים גם לעזרה של גורמים חיצוניים, ובמיוחד התנועה הקיבוצית והמועצה האזורית, בכדי לקדם את פיתוח הראל והתב"ע. העזרה אכן ניתנת לנו ויש לנו גב חזק גם מהן וגם מביטוח חקלאי, משקי הדרום ומשקי דן. אנצל הזדמנות זו כדי להודות לכל הקיבוצים ומפעלי התעשייה הקיבוצית שתרמו לנו, אך אנו זקוקים לתרומות נוספות."

ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה: "חשבנו שלפחות מהשריפה נוכל לאשר תב"ע זריזה להראל, אבל לצערי יצא הפוך על הפוך. המצב הפוליטי הלא יציב עם ממשלת המעבר משפיע גם על העברת התקציבים שהובטחו להראל מהמדינה וטרם הגיעו. מבקשים ממני לבנות 8 דירות לדונם בהראל. שיחה במועדון הראלהפקידות הבכירה במשרד השיכון לא מבינה למה צריך קיבוץ ולמה צריך מושב. זה לא שונה ממה ששומעים ברמ"י, זה המצב היום במדינת ישראל וצריך לקחת את זה בחשבון ולא לסרב למה שכן מציעים לנו. כל תמיכה שהראל יזדקקו לה אנחנו ניתן."

בני אלירז, סגן ראש המועצה: "מטה יהודה רק מתחילה את העבודה בהראל. יש מזל לקיבוץ שקרה מה שקרה למבוא מודיעים, אחרת לא היו מדברים על הראל. לא ספרו את כל המבנים הציבוריים שנשרפו בקיבוץ. תודה לכל עובדי המועצה שנרתמו ומלווים את הקיבוץ עד היום."

אופיר אלקלעי, חבר הקיבוץ ומנכ"ל ההסתדרות: "החיבוק שקיבלנו מקיבוצי האזור הייתה מרגשת, כמו גם ההתגייסות של המועצה האזורית לכל צרכינו. אנשים מתגלים בשעת צרה, ואין ספק שכל הגורמים התגלו. הקהילה שלנו מתפוררת ויש פה בעיה. חייבים לאשר כבר תב"ע. אנחנו לא מצליחים להגיע לשום מקום ככה."

אגף כלכלה, בראשות דגן לוין, פעל לאחר השריפה מול "ביטוח חקלאי" להסדרת תשלום הביטוח עוד בטרם הערכת שמאי, כל זאת על מנת לא לעכב את תחילת השיקום של הקיבוץ והתשתיות שנפגעו קשות. קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית העמידה ערבות להלוואה ממשקי דרום ע"ס 2.5 מיליון ש"ח, שנדרשו לצורך מאמץ השיקום. וכך אמר דגן: "המפתח הוא שיתוף פעולה, כל גוף הוא חזק אבל אף גוף הוא לא מספיק חזק לבדו. התפקיד של כל הגופים הוא לשכנע את המדינה שצריך לשנות את המצב. אני מבין את חוסר הוודאות בהראל, ואנחנו בסבלנות נדע לייצר את התנאים המתאימים כמו שידענו לעזור בעבר לקיבוצים אחרים. ביחד נצליח להתמודד עם האתגרים הפיננסים שניצבים בפני הראל."

 

הוספת תגובה חדשה