דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוצים יזרעאל ועין חרוד איחוד

כמידי יום שני ביקר גם השבוע מטה התנועה הקיבוצית בשני קיבוצים. הביקור נערך בקיבוצים יזרעאל ועין חרוד איחוד, המשתייכים למועצה האזורית הגלבוע. את הביקור ארגן רכז האזור רוני בר ניר.
הסיור התחיל בקיבוץ יזרעאל, שנוסד ביחד עם המדינה ב-1948 וחוגג 70 גם כן. שמו של הקיבוץ הוא על שם העיר העתיקה תל יזרעאל מתקופת המקרא, ממנה בא נבות היזרעאלי ועל שמה נקרא העמק עליו צופה היישוב - עמק יזרעאל. משם המשיכו פעילי מטה התק"צ לביקור בעין חרוד איחוד הותיק, שעלה על הקרקע ב-1921 והיה לקיבוץ הגדול הראשון בארץ ישראל. הוא הוקם ליד מעין חרוד ומכאן שמו. לאחר מכן עבר לגבעת קומי.
טקס הזיכרון בעין חרוד

בקיבוץ יזרעאל התכנסו אנשי מטה התנועה במועדון רחב ידיים עם נוף מרהיב לעמק יזרעאל יחד עם רוב בעלי התפקידים וחברי המזכירות בקיבוץ שהציגו את תמונת המצב בקיבוץ יזרעאל שמתנהל כקיבוץ שיתופי. עירית מור - יו"ר המזכירות, הציגה את האתגרים שקיבוץ יזרעאל קבע לעצמו לשנים הקרובות והן בניית תכנית אסטרטגית לשנת 2030- קיום שיח ציבורי בדבר ערכי הליבה ומוסכמות חברתיות, בניה ואישור של תכנית ארוכת טווח להתפתחות פיזית ודמוגרפית. קביעת אחריות, סמכות וממשקים בכל פרמטר לתכנון וביצוע התוכניות הפיסיות (תשתיות, בניה, ושטחים). אריאל - מנהל אחזקות יזרעאל, הציג את כל הפעילויות העסקיות הקיימות בקיבוץ יזרעאל וכן את המודל הכספי תזרימי שמאוגן בהחלטות מסודרות וקבועות שמבוצעות כבר מספר שנים. יזרעאל

לאחר מכן המשיך מטה התנועה, לביקור "בית המוזיקה" שהקימו כיזמות בבית ילדים ישן, חברי הקיבוץ, סטאס ואנה גברילוב, בני זוג שהגיעו לקיבוץ יזרעאל בבית ראשון במולדת והתאהבו ונשארו בקיבוץ. בבית המוזיקה לומדים ילדים מכל הישובים בתחום המועצה האזורית גלבוע ויש תזמורת כלי נגינה שמופיעה ברחבי הארץ והעולם. אנה, מורה לחליל בבית המוזיקה ומנגנת בתזמורת בחיפה, ניגנה בחליל צד לפני כל הנוכחים קטע מוסיקלי.

מזכ"ל התנועה ניר מאיר ציין שלפני כארבע שנים, התלבטו ביזרעאל האם להנפיק ולמכור את מטרוניקס. בסופו של דבר, על אף שלא מכרו, אמרו חברי הקיבוץ בהחלטה ערכית חשובה כי "הפנסיונרים בתנועה הקיבוצית לא צריכים להיפגע מההחלטה העסקית לא להנפיק את מטרוניקס" והחליטו לתרום סכום כסף מכובד לקרן "סלע", קרן הסיוע לערבות הדדית בנושא תשלומי פנסיה, שמנהלת התנועה הקיבוצית - על כך מגיע להם "שאפו ענק".

מקיבוץ יזרעאל נסעו לקיבוץ עין חרוד איחוד, לאחר ארוחת הצהריים התכנסו כל חברי המטה בחדר ההרצאות של מפעל "ריקור" ושם שמעו מפי רמון ברוידא, חבר הקיבוץ שעובד במפעל, על מוצריו הייחודיים שמיוצרים עבור מספר חברות בעולם וגם לתעשיות הביטחוניות בישראל. הם קיימו סיור והסבר מפורט על תהליכי הייצור הקפדניים שקיימים במפעל שמנהל היום יובל בארי, עד לא מזמן מנכ"ל "מטרוניקס" ביזרעאל. 

עין חרוד איחודלאחר הסיור התכנסו חברי המטה וכל בעלי התפקידים מקיבוץ עין חרוד איחוד במועדון לחבר הצמוד לבית לביא, שם הציגו רוני צור ואילה אופנהיימר - מזכירות הקיבוץ את קיבוץ עין חרוד איחוד והאתגרים הרבים שהקיבוץ מתמודד איתם במהלך השנים האחרונות. איתי רז - יו"ר הקיבוץ סקר את הפעילויות העסקיות והמפעלים הקיימים בעין חרוד איחוד, איתן - רכז המשק סקר את הפעילויות החקלאיות, ותהליך העמקה והתמקצעות בגידולי ירקות והתמקדות בהגדלת שטחי השום והקמת מערך אריזה. איתן הציג גם את המערכות הסולאריות שקיימות בקיבוץ והמערכות העתידיות לקום בשטחיו. הוצגו גם מערכת הבריאות המפותחת והעצמאית שהקיבוץ מחזיק בכוחות עצמו ובמימונו, כולל בית סיעוד ומערכת חינוך צומחת וטובה שהקיבוץ מקיים. 

לאור קרבת יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ליום הביקור, מיד לאחר סיום המפגש עם הנהלת הקיבוץ ובעלי התפקידים במועדון, הלכו חברי מטה התנועה לחדר הזיכרון לחללי מערכות ישראל לחברי קיבוץ עין חרוד איחוד, שם נערך טקס קצר. רוני צור, מזכירת הקיבוץ, הקריאה את כל שמות החללים של קיבוץ עין חרוד והקריאה קטע שנקרא - מספד שכתב משה טבנקין לזכרו של ירובעל לביא שנפל בקרב על הגלבוע. שלושה חודשים אח"כ נפל אחיו הלל בהתקפה על השיירה לכפר דרום.
ניר מאיר וגיל לין הניחו זר זיכרון בשם התנועה הקיבוצית בחדר ההנצחה לחללי כל מערכות ישראל לחברי עין חרוד איחוד.

הוספת תגובה חדשה