דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם- בקיבוץ שדה בוקר

מטה התנועה הקיבוצית ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע בקיבוץ שדה בוקר שבמועצה האזורית רמת נגב .את הביקור ארגן יענקלה שצ'רנסקי –מנהל מח' הרכזים האזוריים.
שדה בוקר הוקם בשנת 1952, במפות של אותה תקופה היו באזור הר בוקר, ונחל בוקר (מקור השמות בשם הערבי ואדי בקרא, שם שהצטלצל מתאים לחוות בוקרים) ועל פיהם נקבע שמו של הקיבוץ.
שדה בוקר

הביקור בקיבוץ נפתח בתצפית מ "מצפה חגי" –על שם חגי אבריאל ממייסדי הקיבוץ וראש המועצה האזורית רמת הנגב בשנים 1964-1969. מהתצפית ניתן היה להתרשם מהחזון שהתגשם, חזונם של מייסדי הקיבוץ וחזונו המפורסם של דוד בן גוריון שהתיישב בשדה בוקר: חלוציות שהביאה לקיבוץ גדל ומתפתח ולצידו התיישבות משמעותית שהתפתחה בעקבותיו – מדרשת שדה בוקר והישוב הקהילתי שסביבה.

לאחר מכן, ערך מטה התנועה סיור בקיבוץ שכלל ביקור במפעל "דביק" – מפעל המתמחה בייצור ושיווק מגוון סרטים דביקים איכותיים פרי פיתוחם הבלעדי, המשווקים ליותר מ-50 מדינות ברחבי העולם. משם המשיכו לסיור באזור "המגורונים" המשמשים למגורים זמניים למשפחות החדשות שהגיעו לקליטה בקיבוץ.

בדיון שנערך לאחר הסיור סקרו ממלאי התפקידים את האתגרים העומדים בפניהם היום: יגיל אבין- מזכיר הקיבוץ ויוסי גולדמן- מנהל הקהילה, תארו את תמונת המצב של שדה בוקר כיום –קיבוץ המקיים חיי שיתוף עם רמת שירותים גבוהה לחבר, ועדות מתפקדות ופעילות בכל תחומי החיים.

בשדה בוקר כיום 450 נפש הכוללים 176 חברים, 128 ילדים כ-70 תושבים ואחרים. חלק מהתושבים הן כ-15 משפחות הנמצאות בתהליכי קליטה לחברות בקיבוץ. תהליך הקליטה כולל בניה חדשה של שכונה שתכלול 20 יחידות דיור המיועדת לקלוט את החברים המצטרפים. היעד שסימן הקיבוץ להתפתחות דמוגרפית הוא קליטה של 70 משפחות בתוך 10 שנים. יעד זה מחייב פתרונות לבניה חדשה בקיבוץ ומחייב מציאת פתרונות לקליטה של משפחות צעירות  תוך הבטחת הזכויות של החברים הוותיקים.

רזי יהל- יו"ר הכלכלי של הקיבוץ ואראל ארצי- מרכז המשק, סקרו את הפעילות הכלכלית של הקיבוץ הנשענת על כמה רגליים מרכזיות – מפעל "דביק", לול גדול מאוד של פרגיות ורבייה, חקלאות ומטעים ביניהם גידולים של חוחובה, זיתים וגידולי שדה. כמו כן חברים רבים הם עובדי חוץ דבר המהווה מקור הכנסה חשוב לקיבוץ.

בשנים האחרונות המשק משקיע סכומים גדולים לפיתוח והתרחבת מקורות ההכנסה זאת לצד העברת רווחים לקהילה.

מטה התנועה הציג בתורו לחברי שדה בוקר את פעילות התנועה למען הקיבוצים ואת פעילות התנועה במגוון מסגרות בחברה הישראלית, תיאר את מבנה התנועה והפעילות המרכזית של כל אגף ואגף.

מטה התנועה
מטה התנועה וממלאי התפקידים משדה בוקר בצריף בן גוריון

ניר מאיר מזכיר התנועה סיכם הדיון: "כל קיבוץ הוא מיוחד ויש לו את הדרך שלו להתנהל ולהמשיך להתפתח ולצמוח כלכלית וחברתית. האתגר המרכזי בשדה בוקר הוא קליטה גדולה של משפחות צעירות לקיבוץ ותיק עם חברים וותיקים. השילוב ובניית הקהילה בכל שלבי הקליטה הוא אתגר שחייבים להצליח בו. ניר הזמין את חברי שדה בוקר להשתתף במאמץ התנועתי לחיזוק הקשר עם ירוחם השכנה. התנועה רואה עצמה שותפה לתהליך שעושה שדה בוקר ומזמינה את שדה בוקר להתייעץ ולהסתייע בניסיון הרב שצברה התנועה בתהליכים הללו. ההתיישבות בשדה בוקר היא ציונות אמיתית  ויש להעריך מאוד את חברי הקיבוץ על אחיזתם במקום, פיתוח הקיבוץ והצמחתו וסיוע בפיתוח כל האזור".

לאחר הדיון ערך מטה התנועה ביקור במתחם בו נמצא צריף בן גוריון ומספר את סיפור ההתיישבות בשדה בוקר ובאזור בכלל. אתר המורשת הזה הינו פופולארי ביותר ועוברים בו כ-90,000 מבקרים בשנה הלומדים על חזונו של בן גוריון ועל ההתיישבות בנגב כולה. מטה התנועה נהנה מהדרכה מעניינת שרק חידדה עוד יותר את החזון פורץ הדרך שמתבטא בפיתוח חבל הארץ הזה שמאכלס בלב המדבר כ-3000 איש.

 

הוספת תגובה חדשה