דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוץ ניצנים

מטה התנועה הקיבוצית בראשות ניר מאיר ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע בקיבוץ ניצנים שנמצא בשטחה של המועצה האזורית חוף אשקלון.
קיבוץ ניצנים נוסד בשנת 1943, נכבש במלחמת העצמאות בידי צבא מצרים, ונכבש שוב בידי צה"ל בסוף המלחמה. לאחר המלחמה שבו רוב חבריו והקיבוץ הוקם מחדש במיקום אחר בשטח הפתוח שבחולות ניצנים.
את הביקור ארגן יענקלה שצ'רנסקי, מנהל מח' רכזים האזוריים ורכז האזור.

ניצנים

הביקור בניצנים - נפתח בתצפית על הקיבוץ וסביבתו "מגבעת בית ההנצחה" מהתצפית ניתן היה לראות את הגבעה ממערב לקיבוץ שעליה קם לראשונה הקיבוץ בשנת 1943 ואת אפשרויות הפיתוח של ניצנים כיום.
מהתצפית ניתן היה להתרשם מהקרבה הרבה של ניצנים לכביש ראשי ממערב, קרבה המגבילה מאוד את אפשרויות הבניה והפיתוח. לאחר מכן נערך סיור בקיבוץ באזור בתי החברים ובאזור מערכת החינוך, הודגש הצורך בהשקעה בשיקום התשתיות באזור זה.

בדיון שנערך לאחר הסיור תיארו ממלאי התפקידים את הנושאים העיקריים שעל סדר היום של ניצנים היום. צביקה רמות – יו"ר הקיבוץ: "ניצנים נמצאת כיום בשני תהליכים משתפי ציבור שמטרתם גיבוש הבנות והסכמות על זהות הקהילה ערכיה ואופייה הרצוי על רקע של התחדשות והגדלת הקהילה בקליטה של משפחות חדשות. התהליכים הללו יבנו חזון לקיבוץ לשנים הקרובות.
דנה אדהלייט- מנהלת הקהילה הוסיפה: "לאחר שנים רבות, התחלנו בניצנים בקליטה לחברות של משפחות רבות שיבנו את ביתם באזור בנייה חדש בקיבוץ ההולך ומוקם בימים אלו. במקביל נערכים לקליטת משפחות ניצניםנוספות למגרשים, חלקם מבונים, שסומנו לכך בתוך הקיבוץ הקיים. קליטה זו תגדיל דמוגרפית תוך כמה שנים את הקיבוץ בצורה משמעותית ותהפוך אותו לכזה היש בו עשרות משפחות חברים שיחזקו אותו מאד. במקביל מושקעים מאמצים רבים לחיזוק התשתיות הקהילתיות – בניית מערכות חברתיות תומכות גיל ונעשים מאמצים רבים לשמר את מערכת החינוך הקיבוצית כמערכת חינוך מצוינת שאנו מבקשים לחזק ולשמר אותה. עזרת התנועה הקיבוצית חשובה מאוד בנושא זה".

רעי סופר (רוקו) - מנהל העסקים, תיאר את עסקי הקיבוץ כיום המבוססים על חקלאות בעיקרם ואת יעדי הצמיחה העיקריים: פיתוח אזור התעשייה, שיקום תשתיות ביישוב הוותיק ופיתוח שימושי קרקע ומים.

במהלך הדיון הציג מטה התנועה את פעילות התנועה –פעילות מטה התנועה ואגפיה.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, סיכם את הדיון: "הכיוון בהרבה מקיבוצי התנועה ובכלל זה גם בניצנים השתנה והכיוון הוא לקליטה לחברות בלבד. בגלל שיפור המצב יש רצון גדול של חברים חדשים להגיע ולהיקלט בקיבוץ וזה מבורך. אנו נמצאים במאבק מול המדינה כדי לשמור על הזכויות שלנו ולהישאר קיבוץ זאת כדי שנוכל להמשיך לגדול ולצמוח קהילתית וכלכלית".
ניר שיבח מאוד את ההתקדמות של ניצנים בהערכות לקליטה גדולה, בנייה וצמיחה חברתית וכלכלית.

בסוף הדיון הוקרן סרט מרגש על ניצנים בו גולל סיפור הקמת הקיבוץ על ידי חברי גרעין "העובד הציוני" ואת סיפורם במלחמת תש"ח, בעת פלישת הצבא המצרי לקיבוץ תוך קרב קרב גבורה קשה של מעטים מול רבים בו נפלו 33 חברים ולוחמים. מי שנשאר בחיים נפל בשבי. בסרט תואר כיצד לאחר המלחמה נאלצו החברים להיאבק על טיהור שמם בעקבות הנפילה בשבי, ועל ועדה ציבורית שהוקמה בלחץ בני הנופלים שטיהרה את אנשי ניצנים וסיפורם הפך למיתוס. הסרט מתאר את שיקום הקיבוץ לאחר המלחמה וביסוסו. הקרנת הסרט לוותה בדברי הסבר מרגשים מאוד של חברת הקיבוץ דורית אלקין בת ניצנים, ובת לאחד החברים הנופלים, שתיארה את הדברים ממקור ראשון.

הוספת תגובה חדשה