דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוצים תל יוסף והרדוף

כמידי יום שני ביקר גם השבוע מטה התנועה הקיבוצית בשני קיבוצים.
הביקור נערך בקיבוצים תל יוסף המשתייך למועצה האזורית גלבוע ובקיבוץ הרדוף המשתייך למועצה האזורית עמק יזרעאל בהובלתו של רכז האיזור רוני בר ניר.
הסיור התחיל בקיבוץ תל יוסף הוותיק שנוסד בשנת 1921 וחוגג כבר 96 שנים להיווסדו. קיבוץ הרדוף הצעיר יחסית, נוסד ב1982 ומציין השנה 35 שנים להיווסדו.
מימין: סיור מטה התנועה בתל יוסף, משמאל: סיור מטה התנועה בהרדוף
מימין: סיור מטה התנועה בתל יוסף, משמאל: סיור מטה התנועה בהרדוף

הביקור בתל יוסף נפתח במפגש במועדון עם הנהלת הקיבוץ, בעלי תפקידים ומנהלי ענפים שסקרו בפני מטה התנועה את התהליכים חברתיים והכלכליים

תל יוסף
הבתים על צלע ההר בתל יוסף

שהקיבוץ מקיים תוך ציון המגמות לשנים הבאות. אהרון ארז, יו"ר הקיבוץ סיפר: "קיבוץ תל יוסף נמצא בתהליך ארוך של ייצוב המערכת החברתית והכלכלית, ובימים אלו משלים את הכנת המסמכים לחלופת השיוך הישיר (1456) מול רשות מקרקעי ישראל ופיתוח מקורות כלכליים נוספים על מנת לא להישען על ענפי החקלאות בלבד".

לאונרדו לם, מנהל הקהילה, תיאר את התהליכים שעבר הקיבוץ בתחומים החברתיים ובעיקרם תהליכי הצמיחה הדמוגרפית שהקיבוץ נמצא בראשיתם. הוא סיפר כי בימים אלו מפותחים 26 מגרשים על צלע ההר לקליטת חברים חדשים ועוד כ14 מגרשים בתוך "הקו בכחול" כולם במסגרת של חברות מלאה. 

רן רותם, מנהל העסקים של הקיבוץ סקר את ענפי החקלאות, הפיתוח עסקי והיוזמות של מיזמי אנרגיות חלופיות שהקיבוץ מקדם.

תל יוסף
ילדי הגן בתל יוסף בספריית הקיבוץ החדשה

לאחר מכן הוצגה לחברי המטה הספרייה המשופצת שמהווה מקום מפגש לילדים, נערים וחברים לא רק לקריאה אלא גם פעילויות קהילתיות רחבות.

 

 

 

 

 

 

 

משם המשיך מטה התנועה לקיבוץ הרדוף. הביקור נפתח בסיור והסבר שהוצג ע"י נועם במתחם "סאמנייה" (גן הבית), מפעל למחזור מים אפורים שמקבל אליו את כל המים המשומשים של הקיבוץ. הכל נעשה במקום באופן טבעי, ע"י צמחיה ייעודית ללא חומרים כימיכליים, כאשר זהו המתקן הגדול והיחידי בארץ שמטפל במערכת הביוב של יישוב שלם. 

הרדוף
מתחם "סמאנייה" למחזור מים אפורים בהרדוף

משם המשיך הסיור למתחם "גן הבית", שם הוצגו הפעילויות הרבות שנעשות במתחם במהלך השבוע ובסופי השבוע ע"י הצוות המסור, כשכל הגידולים החקלאיים במקום הינם אורגניים, וכך גם הטלת הביצים הינה הטלה של ביצי חופש והלחם נעשה במקום אורגני גם כן. חברי המטה אף זכו לטעום מהתוצרת המקומית המרשימה כאשר כל חומרי הגלם בארוחה היו מקומיים ויוצאי דופן באיכותם.

משם המשיכו לקיבוץ וערכו סיור רגלי בחנות המזכרות, שכל תוצרותיה נעשים במסגרות השיקום של בעלי הצרכים מיוחדים הנמצאות בקיבוץ.
לאחר מכן, קיבלו סקירה מממלאי התפקידים בקיבוץ על הנעשה במקום והפעילויות הרבות שמפעיל הקיבוץ.

מיכל קרגר-קלמנוביץ, רכזת הקהילה, הציגה באופן מרשים את הפעילות הענפה המתנהלת בקיבוץ בתחומי החינוך, השיקום, הרפואה, האומנויות, החקלאות והמזון אורגני: "הפעילויות מנוהלות בארבע מסגרות שיקום של כ 70 אנשים וילדים בעלי צרכים מיוחדים מכל חלקי הארץ, כאשר כל הפעילויות נעשות מתוך רוח האנתרופוסופיה, מדע רוח מייסודו של ד"ר רודולף שטיינר.

הרדוף
סקירה מפי ממלאי התפקידים בהרדוף

יובל אלעד, מזכיר הרדוף, הציג את תהליך הארגוני ותיאר את נושא איחוד הסטטוסים שהקיבוץ מתעסק בו בימים אלו תוך שיתוף הציבור וברוח המקום.

מתי כהן, מרכז המשק, הציג את הפעילות הכלכלית הקיימת בהרדוף שעיקרה ענף הרפת שלמעשה מתנהל כשני ענפי משנה. אחד מייצר חלב אורגני ואחד חלב רגיל, עם שני מערכי הזנה נפרדים כולל סוגי המזונות. רפת הרדוף מאוד ייחודית ופורצת דרך ברמה ארצית בניהול ממשק ייבוש סככות הרביצה של הפרות וטיפול בזבל הנוזלי. נציגי הקיבוץ ביקשו ממטה התנועה לפעול להשלמת מכסי החלב של הקיבוץ. 

אנשי הרדוף מקיימים קשרים מיוחדים עם אוכלוסיית האזור – יהודים וערבים בעיקר בתחומי החינוך והשיקום וגם על כך סיפרו ממלאי התפקידים למטה התנועה.
 

 

 

בגמר הביקור נערכה פגישה מצומצמת עם אהרון בן חורין (עין השופט), מנהל הארגון היוצא ורז נור (עין חרוד איחוד) מחליפו. בפגישה סוכמו עקרונות פעילותו של רוני בר ניר כרכז אזור משולב מטעם התנועה, הארגון והמועצות האזוריות. 

 

צילום: מיכל ויינברג.

הוספת תגובה חדשה