דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוצים כרמים ומשמר הנגב

ביום שני ביקר מטה התנועה בקיבוצים כרמים ומשמר הנגב, שבמועצה אזורית בני שמעון. את הביקור הכינה והובילה אורית בראון, רכזת האזור.
קיבוץ כרמים נוסד ב1980 והינו קיבוץ מעורב בו מתגוררים ביחד חילונים ודתיים. מקור שם הקיבוץ הוא בכרמים הגדלים באזור.
משמר הנגב נוסד בשנת 1946 כחלק ממבצע י"א הנקודות. ונקרא משמר הנגב כאות למיקומו של הקיבוץ בקצהו הצפוני של הנגב, דרומית לנחל גרר המוזכר במקרא כגבולו הצפוני של הנגב.
כרמים
מטה התנועה בקיבוץ כרמים

הביקור החל בקיבוץ כרמים הממוקם בצפון הנגב בין הישובים כרמית ומיתר. המפגש בקיבוץ התקיים במועדון בית ההארחה של הקיבוץ, שם הציגו זבולון כלפה – יו"ר הקיבוץ ושאול רביד – רכז המשק, את מצבו הדמוגרפי, החברתי והכלכלי של הקיבוץ, ואת הדרך שעברו בשנים האחרונות. השניים סקרו את הפעילות העסקית והחקלאית של כרמים, שמתרכזת בעיקר בתיירות. אסף להב – מנהל הקהילה עדכן בנוגע לאתגרים הקהילתיים שהקיבוץ נמצא בפניהם – הטמעת אורחות חיים וחיזוק החיים הקהילתיים, מהלך שבו נעזר הקיבוץ בבניית מערך עבודה עם אגף חברה וקהילה.

כרמים נוסד בשנת 1980, כשבשנת 2006 עבר הקיבוץ שינוי פנימי וחיצוני. כיום חיים בכרמים 85 משפחות חילוניות ודתייות, כשחזון הקיבוץ הוא לחבר בין שלושה עקרונות מרכזיים: אידיאולוגיה, דת וקיימות.

הנושאים המרכזיים שנמצאים בראש סדר העדיפויות הם: הרחבת הלינה הכפרית, חיזוק הגד"ש, הקמת רפת חלב, הרחבת המערכת הסולארית קרקעית וקידום תכנון אזור לתעסוקה. 

משמר הנגב
מטה התנועה במשמר הנגב

במהלך הדיון הודגש הצורך לשקול בקפידה כניסה לענף הרפת לחלב. ניר מאיר: "תפקידנו להזכיר למובילי המדיניות בישראל, שתפקיד החקלאות הוא לא רק כלכלי, אלא גם ציוני. אם הקו הכלכלי יכריע, המשמעות היא שרווחיות הרפתות תקטן".

את הביקור ליוו ממועצה אזורית בני שמעון – סיגל מורן – ראשת המועצה, ואמיר ברזילי – מנהל המחלקה לחינוך.

מקיבוץ כרמים המשיכו חברי מטה התנועה לקיבוץ משמר-הנגב, שהוקם בשנת 1946 במסגרת 11 הנקודות בנגב.
את הדיון הובילו צביקה רמות – יו"ר הקיבוץ, ירי דגן – מרכז המשק וקרלוס ברסלו – המזכיר. השלושה פרטו את התהליכים המרכזיים שעובר הקיבוץ: קליטת 42 משפחות חדשות שהתקבלו לאחרונה לחברות מלאה,
תהליך של בינוי קהילתי יישובי, שיוך דירות, שנמצא לקראת סיום ותחילת תהליך של איחוד סטטוסים.

האתגרים המרכזיים העומדים בפני משמר הנגב (888 נפש) בימים אלה הם: האוכלוסייה המתבגרת והקליטה המואצת.
מקורות ההכנסה העיקריים של הקיבוץ הם: חקלאות (גד"ש, רפת ולולים) ותעשייה (פוליביד ונגב אקולוגיה). ירי דגן נתן סקירה על ענפי המשק, כיווני התפתחות עתידיים, ונקודות לשיתופי פעולה עם התנועה הקיבוצית.

הוספת תגובה חדשה