דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוץ רמת יוחנן

גם השבוע יצא מטה התנועה הקיבוצית בראשות המזכ"ל ניר מאיר לסיור בקיבוצים השונים. הפעם ביקרו בקיבוץ רמת יוחנן המשתייך למועצה האזורית זבולון. רמת יוחנן נוסד בשנת 1932 וחוגג השנה 86 שנים. הקיבוץ קרוי על שמו של יאן (יוחנן) סמאטס ראש ממשלת דרום אפריקה ואוהד הציונות.
רמת יוחנן

רמת יוחנןבתחילת הסיור קיבל את פניהם של מטה התנועה, אודי פלד- מזכיר הקיבוץ מזה 13 שנה (עם הפסקות בין הקדנציות). אודי הוביל אותנו תחילה ל"פלרם", מפעל הקיבוץ הותיק, חברה רב לאומית מובילה המייצרת לוחות תרמופלסטיים, מערכות לקירוי ומוצרים להרכבה עצמית.
עידו, חבר הקיבוץ, המנהל את המפעל מזה 4 שנים, פרס בפניהם בהרחבה את חזון החברה, התמקדותה בטכנולוגיות ייצור ופיתוח, פריסת אתרי הייצור בעולם, ההשקעה באתרים הקיימים ועוד. ב"פלרם" עובדים היום 120 חברי קיבוץ במשרות בכירות מאוד ואחרות. עידו ואודי סיפרו מעט על הממשקים של קיבוץ רמת יוחנן עם "פלרם" ועל ההתנהלות ההדדית שמצליחה ליצור הצלחה גדולה לאורך שנים רבות כל כך. משם המשיך מטה התנועה לחדר האוכל ונהנה מארוחת צהרים עשירה וטעימה תוך כדי מפגשים מרגשים עם חברי קיבוץ.

לאחר ארוחת הצהריים, המשיכו לסיור ב"מכון הווי ומועד", שם קיבלו את פניהם מירי פיינשטיין ובתה ד"ר נורית פיינשטיין. נורית משלבת את עבודתה במכון עם עבודה ביד טבנקין והרצאות.
את המכון הקים מתתיהו שלם בשנות ה- 50, איש רוח, מלחין ומשורר, מחלוצי הזמר העברי ומראשוני היוצרים של תרבות החג הקיבוצי. הצטרפה אליו לאה ברגשטיין- שהייתה הכוריאוגראפית והמעצבת של הבמות והתלבושות. יחד הם יצרו את המוסיקה והמחול שמהווים עד היום את מסורת החגים של רמת יוחנן. צפינו בסרטים מחג המים וקציר העומר ושמענו מנורית על ההיסטוריה של המקום, על שימור היצירה הקיבוצית ועל המחקר שממשיך כל הזמן להתפתח.

בסיום הסיור התכנסו ב"בית ההנצחה" להצגת הקיבוץ ע"י אבנר אחיטוב- מנהל כלכלי, יגאל אופק- מרכז משק ושירותים, שחר בראב- מנהלת כספים, והצטרפו אף חברי מזכירות וחברי קיבוץ.

אחיטוב סיפר על מצבו של רמת יוחנן כקיבוץ גדול שלידו מפעל ענק: "קיבוץ חזק מאוד ומבוסס כלכלית כבר יותר מ-20 שנה עם מגוון פעילויות רווחיות: חקלאות גדולה ומפוזרת בין גד"ש, בעלי חיים ומטעים".

יגאל אופק הוסיף: "בקיבוץ כ-1000 איש. 470 חברים, 100 פנסיונרים, 140 במסלול צעירים, 250 ילדים ומעט תושבים שאינם חברים. עד גיל 40 כל הבנים זכאים לחזור לקיבוץ, בני זוג חייבים להיקלט לחברות. הקיבוץ קולט בין 10 ל-15 חברים בשנה".

עוד הוסיף כי הקיבוץ עוסק כעת בתהליך הבוחן את אורחות החיים בליווי של אילן מאייר. אילן הציג את תוצאות האבחון שכלל כ-155 ראיונות עם חברים. הוקם צוות מוביל המורכב ממלאי תפקידים ונציגי ציבור והם צריכים להביא הצעות לשינוי ושיפור לכלל חברי הקיבוץ.

רמת יוחנןמנכ"לית התנועה, הדס דניאלי ילין וראשי האגפים הציגו את פעילותו המגוונת של מטה התנועה. ניר מאיר, מזכיר התק"צ, סיכם את הביקור בסקירה של נושאים שנמצאים על סדר היום של הקיבוצים והתנועה, ונגע גם במצבו של רמת יוחנן: "התנועה לא אומרת היום לאף קיבוץ באיזו שיטת אורחות חיים לבחור, כל קיבוץ צריך לבחור מה שמתאים לו. אנחנו תמיד נשמח לסייע לכם במה שתרצו ואל תהססו לפנות".
בנושא הותמ"לים, ממנו סובל הקיבוץ, אמר ניר מאיר: "לקריית אתא השכנה, יש 50,000 תושבים עם אופציה לבנות לעוד כ-60,000 תושבים. הם רוצים לקחת שטחים נוספים מרמת יוחנן והקיבוצים השכנים כדי להגיע לבניה עבור -200,000 תושבים. הקיבוצים לא יכולים להתמודד עם הנושא לבד בלי התנועה. עד לפני חודש וחצי התנועה הקיבוצית לא הייתה בחזית המאבק. כעת שינינו את עמדתנו ואנחנו בחזית. מנכ"ל המנהל הבטיח שלא תצא לדרך תוכנית שבה לא יהיו הסכמות בין התורם לנתרם".

הוספת תגובה חדשה