דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם- בקיבוץ ארז

קיבוץ ארז
עבר ועתיד: מגדל השמירה הישן משקיף על שכונת הזיתים הנבנית בקיבוץ

 

מטה התנועה הקיבוצית ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע בקיבוץ ארז – קבוץ השוכן בסמיכות לגדר הגבול של רצועת עזה, כ-700 מ' מקו הגבול ובסמיכות למעבר ארז לרצועה הקרוי על שם הקיבוץ.

בביקור השתתפו גם ראש המועצה האזורית "שער הנגב", אלון שוסטר ומנהל המחלקה לצמיחה דמוגרפית במועצה נפתלי סיוון.
את הביקור בקיבוץ ארגן יענקלה שצ'רנסקי, מנהל מח' הרכזים האזוריים שהוא גם חבר ארז.

הביקור נפתח בסיור בקבוץ שכלל תצפית מאתר זיכרון ואנדרטה לעשרת חברי הגרעין המייסד של ארז (הקיבות הוקם ב-1949) חברי חטיבת יפתח של הפלמ"ח שנפלו במלחמת העצמאות. מהתצפית ניתן היה להתרשם מהקרבה הרבה של ארז לגבול הרצועה מחד וממגדלי השמירה הישנים שמדגישים את המתיחות בכל שנותיו של הקיבוץ, ומאידך מתנופת הבנייה החדשה של 30 יחידות דיור חדשות הנבנות לחברים שנקלטו לקבוץ בשנתיים האחרונות. לאחר מכן, ערכו חברי מטה התנועה דיון עם ממלאי התפקידים בקיבוץ בו סקרו האחרונים את האתגרים העומדים בפניהם כיום.

אמנון זרקא, יו"ר הקבוץ, תיאר: "קיבוץ ארז נמצא כיום במצב של צמיחה לאחר שנים רבות של קושי כלכלי שבהם התמודד הקבוץ עם נטל חוב לבנקים. הצמיחה מתבטאת גם בתחום הקהילתי וגם בתנופת פיתוח כלכלי ומשמחת אותנו מאד. הקיבוץ קלט בשנתיים האחרונות 69 חברים לחברות מלאה בקיבוץ, כאשר הנקלטים הינם חברי גרעין  של עמותת "איילים", בני משק ואחרים שרובם גרו בקבוץ כמה שנים טרם הקליטה בדיור זמני שהוכשר לכך עד לסיום בניית בתי הקבע".

קיבוץ ארז

כל ממלאי התפקידים ציינו את התרומה הרבה של המועצה האזורית "שער הנגב "והעומד בראשה אלון שוסטר לקידום הקבוץ תוך מעורבות פעילה ושותפות בכל הנושאים בהם עוסק הקבוץ. ממלאי התפקידים הגדירו את האתגרים הניצבים בפני הקבוץ לשנים הבאות: צורך להגיע לאיזון ושמירת השותפות בין הנקלטים החדשים לחברים הוותיקים, כאשר הקבוץ קלט 69 חברים בשנתיים האחרונות שהצטרפו ל-140 חברים וותיקים. כהמשך ישיר לכך, קליטה של משפחות נוספות והמשך בנייה של פתרונות דיור גם עבורן. פיתוח עסקי מתמיד למען חיזוק וביסוס הקבוץ.
דורון שיפרין, מנהלו העסקי של הקיבוץ, ציין את השותפות רבת השנים של ארז עם קבוץ אור הנר בחקלאות תוך פיתוח מקורות מים עם מושבים נוספים.

אורן אנוך, מנהל הקהילה וטלי אמיתי, אחראית הצמיחה הדמוגרפית בקיבוץ, תארו את תהליך הקליטה ואת הרצון להמשיך ולקלוט לקבוץ תוך שמירה וחיזוק הלכידות החברתית: "הקיבוץ עושה זאת כיום בהרבה מאוד פעילויות משותפות של החברים שבמרכזן פעילות תרבותית וקהילתית המתקיימת בתדירות מאוד גבוהה לכל הקהילה, וכן שמירה וחיזוק מערכת החינוך בארז כמערכת טובה ואיכותית. היות והחברים הנקלטים בארז, חיו במשך תקופה ארוכה טרם הקליטה בקיבוץ, תהליך הקליטה לחברות התנהל בצורה מיטבית, משותפת ובתחושות טובות מאד הן מצד הקיבוץ והן מצד החברים הנקלטים. בארז נשמרת רמת ערבות הדדית גבוהה בכל תחומי החיים גם לאחר השינוי שעבר הקבוץ ב-2008. האתגר הוא להמשיך ולקיים זאת גם בעתיד לאחר הקליטה הגדולה לקיבוץ.

אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב, סיפר אף הוא מעבודתו הצמודה עם הקיבוץ: "ארז התקדם לאט בכל תהליכי השינוי והקליטה כי היה חשוב לקבוץ לשמר את אופיו - קהילה קיבוצית משפחתית השומרת על ערבות הדדית גבוהה. אנו כמועצה כיבדנו זאת ונתנו לקיבוץ ללמוד ולהתקדם בקצב שלו ושמחים לראות את קהילת ארז גדלה ומפתחת ומשוכנעים שעליה לעשות הכל כדי להמשיך זאת.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית סיכם הביקור ואמר: "מה שקורה בארז היום מרשים מאוד. הן מבחינה של צמיחה קהילתית וכלכלית והן בשמירה על אופיו של הקיבוץ. בארז ידעו לנצל את ההטבות שניתנו לאזור כי הקיבוץ היה מוכן מבחינת תכניות לפיתוח וכאשר הגיעו ההטבות לקבוץ הכל כבר היה "מוכן לפעולה". לפעילותו של יצחק אמיתי, מנהל התכנון של ארז בנושא, הייתה חשיבות מכרעת להצלחה גדולה זו. אני מאחל לארז המשך הצמחת הקבוץ למרות כל הקשיים שהמדינה מטילה עלינו ושתמשיכו לראות ברכה בעמלכם הרב".

 

 

הוספת תגובה חדשה