דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מזכירי התנועות הקיבוציות למנכ"ל האוצר: החל את ההנחיות בנוגע למתן מענק מיוחד לסיוע לעובדים עצמאיים גם על חברי קיבוץ העובדים בקיבוצם ויזמים זעירים בקיבוצים

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ומזכ"ל הקיבוץ הדתי, פנו למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, בבקשה לכלול בתנאי מתן המענק המיוחד לעובדים עצמאיים גם חברי קיבוץ העובדים בקיבוצם, כעובדים או יזמים זעירים, ושמכל בחינה מהותית דומים לעובדים עצמאיים. במקביל, התקיים דיון בנושא בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, והועלה בו גם העיוות הנוגע לחברי הקיבוצים בקבלת המענק
לוגו תנועה

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ומזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת פנו היום (שלישי, 31.3) במכתב אל מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד בבקשה להחיל את ההנחיות בנוגע למתן מענק מיוחד לסיוע לעובדים עצמאיים גם על חברי קיבוץ העובדים בקיבוצם, כעובדים או כיזמים זעירים שעבודתם נפגעה עקב משבר מגפת הקורונה, ושמכל בחינה מהותית דומים לעובדים עצמאיים.

במכתבם הם כותבים כי "המשבר תוקף כמובן במלוא עוצמתו גם את הקיבוצים אשר גם בהם נסגרו מסגרות וענפים רבים, לרבות בתחומי התיירות, המלונאות שנסגרו בהחלטת הממשלה ו"עסקים זעירים" של יזמים חברי קיבוץ. לצערנו, מרביתם של אנשים אלו אינם זכאים באופן פורמלי לסיוע הממשלתי. מרבית היזמים בקיבוץ מנהלים את עסקיהם בתיק הקיבוץ (ואין להם תיק עצמאי), ולפיכך יזמים אלו אינם זכאים לכאורה לסיוע כלשהו על פי הכללים החלים על כלל המשק. כמו כן, החברים אשר עובדים בענפי הקיבוץ שנפגעו מהמשבר והוצאו לחופשה כפויה עקב סגירת הענף, אינם זכאים לדמי אבטלה מכיוון שכידוע, חבר קיבוץ העובד בענפי הקיבוץ אינו בגדר "עובד".

תרומתם של הקיבוצים והתעשייה הקיבוצית לכלכלת ישראל הינה משמעותית. אנו נמשיך לפעול למען חוסנה וחיזוקה וזו השעה להיעמד גם לצידנו כפי שעשית למען שאר אזרחי ישראל."

לקריאת המכתב: לחצו כאן

במקביל, התנהל היום דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), בנושא הפתרונות שמספקת המדינה עבור ציבור העצמאים הנפגעים ממשבר הקורונה. נציג משרד האוצר הסביר בדיון על הסיוע ותנאיו, והוא זכה לביקורת מחברי הוועדה על התנאים הנוקשים והמענק שאינו גבוה דיו. בישיבת הוועדה השתתף גם ח"כ אלון שוסטר (כחול לבן), חבר קיבוץ מפלסים. מטעם התנועה הקיבוצית השתתפו בדיון, באמצעות הזום, ראש אגף כלכלה, רו"ח דגן לוין וראש המחלקה המשפטית, עו"ד מיכי דרורי.  בנוסף אליהם השתתף גם מנכ"ל ברית פיקוח ויו"ר ועדת המיסוי הבינקיבוצית, ירון רייכמן.  במהלך הדיון, פנה ח"כ שוסטר לנציג משרד האוצר ואמר: "יש עובדים הנמצאים במצב ביניים של לא יום ולא לילה, ואלה חברי הקיבוצים. הם לא מוגדרים שכירים או עצמאים, אך אין סיבה שהם לא יקבלו מענה בעת המשבר הזה". 

סיכום הישיבה היה שהוועדה תקיים דיון המשך מחר ומבקשת מנציגי האוצר לחזור עם תשובות לגבי ההסתייגויות שעלו, כולל לגבי חברי הקיבוצים.

דגן לוין ומיכי דרורי אמרו לאחר הדיון כי "אנחנו פועלים הן במישור הפוליטי והן במישור המקצועי מול פקידי האוצר, כדי למנוע עיוות מקומם הנוגע לחברי קיבוצים אשר נופלים בין הכיסאות, ולדאוג שיקבלו את הסיוע שאותו מתכוונת המדינה לתת לעצמאים."

כזכור, בשבוע שעבר נעשתה פנייה בנדון למנכ"ל ביטוח לאומי מטעמה של ועדת המיסוי הבינקיבוצית,  והנושא הועבר לדיון גם בוועדות הכנסת שהוקמו לאחרונה. בתחילת השבוע שלח ראש אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית, רו"ח דגן לוין, מכתב לסגן החשב הכללי, גילי כהן, בהמשך לדיון שהתקיים עמו בסיוע ח"כ אלון שוסטר, וביקש כי הקרן שהממשלה מייעדת לסיוע לעסקים קטנים תותאם גם לקיבוצים. 

הוספת תגובה חדשה