דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מזכירות התנועה ממליצה למועצת התנועה כי הבחירות למזכ"לות התנועה ייערכו בדצמבר 2019

לוגו תנועה

לבקשתה של מנכ"לית התנועה, הדס דניאלי ילין, נוכח הצורך להכריע בין שתי חלופות, נערך השבוע (יום א') דיון במזכירות לקביעת מועד הבחירות למזכ"לות התנועה הקיבוצית.
הדיון נערך בשל העובדה כי הבחירות האחרונות למזכ"לות התנועה נערכו ביוני 2015, בשל בחירתו של מזכ"ל התנועה הקודם, איתן ברושי, לרשימת המחנה הציוני לכנסת בטרם הסתיימה כהונתו. 

מנכ"לית התנועה, הדס דניאלי-ילין הסבירה בדיון כי יש סתירה בין שני תאריכים לבחירות ועל כן צריך להחליט על הבחירות הקרובות: בתקנון התנועה, נקבע כי תקופת הכהונה של מזכיר התנועה הנה 4 שנים. ואילו  ב"חוברת הכחולה", פרק ד', נכתב:

א.    המזכיר הכללי של התנועה הקיבוצית ייבחר ע"י כלל החברים בקיבוצי התנועה הקיבוצית לקדנציה של 4 שנים.

ב.     הבחירות למזכיר התנועה הקיבוצית יתקיימו בתום קדנציה (4 שנים) ביום ג' בשבוע השני של פברואר. 

תאריך זה נקבע מתוך המחשבה שזהו מועד המנותק ממועד הבחירות לכנסת,  מהבחירות לרשויות האיזוריות ואינו סמוך לחג. כמו כן, בלוח זמנים כזה יש אפשרות לסנכרן טוב יותר בין לוח הפעילות הממשלתי (תקציב המדינה) לתכנית העבודה התנועתית, במעורבות פעילה של המזכ"ל הנכנס. 

הבחירות התקיימו באופן מסורתי בחודש פברואר בהתאם לכתוב מעלה. לאחר בחירתו לכנסת של איתן ברושי, הבחירות הוקדמו והתקיימו ב-30/6/2015. במצב שנוצר, קיים פער בין אורך הקדנציה של מזכיר התנועה, שבמקרה זה אמורה להסתיים בחודש יוני או יולי 2019, לבין המועד הקבוע לבחירות, שהוא חודש פברואר. ע"פ פרשנות משפטית, במקרה של סתירה, האמור בתקנון התנועה (קדנציה של 4 שנים), גובר על הקבוע בחוברת הכחולה לעניין מועד הבחירות בחודש פברואר".

מנכ"לית התנועה הדגישה: "ע"פ הניתוח המשפטי של המצב, ישנן שתי אפשרויות לפתרון חוסר התאמה זה: הראשונה היא קביעה בהחלטת מועצה (הגורם המוסמך לתיקון החוברת הכחולה) שהבחירות לא יתקיימו "ביום ג' בשבוע השני של פברואר". באפשרות זו, הבחירות ייערכו מדי 4 שנים ללא מועד קשיח קלנדרית. על פי האפשרות השנייה, רשאית המועצה ע"פ דין לדחות את מועד הבחירות ב-3 חודשים, ורשם האגודות השיתופיות רשאי להאריך תקופה זו ב– 3 חודשים נוספים. במקרה זה, ניתן "לקרב" את הבחירות לחודש פברואר 2020. במצב זה, תחזור להיות התאמה בין אורך הקדנציות הבאות למועד הבחירות". 

כאמור, מזכירות התנועה המליצה למועצת התנועה לקבל את האפשרות השנייה לפיה הבחירות ייערכו במועד הקרוב ביותר לפברואר ועל פי הדין.

הוספת תגובה חדשה