דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה אישרה ברוב גדול את מסמך ההבנות עם תנועות הנוער

מספר שנים של משבר אמון ויחסי עבודה לא טובים בין התנועה הקיבוצית לתנועות הנוער, הגיעו לסיומם עם אישור מסמך ההבנות במועצת התנועה
מועצת התנועה אישרה ברוב גדול את מסמך ההבנות עם תנועות הנוער
חיים אורון - ההבנות של הצוות בראשותו זכו לרוב גדול. צילום: חיים צח לעמ

צוות שכלל את חה"כ לשעבר חיים אורון (ג'ומס), המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית גיל לין וראשת המוסד לגישור ובוררות בתנועה הקיבוצית תקוה טננבוים, קיים בחודשים האחרונים פגישות והתייעצויות עם גורמים רבים וביניהם מזכ"ליות הנוער העובד והלומד, השומר הצעיר ומחנות העולים, מזכ"ל דרור ישראל, יו"ר ומנכ"לית הבונים דרור העולמית. והציג את המלצותיו בפני מועצת התנועה.

מסמך ההבנות אשר הגיש הצוות, אושר על ידי על כל הגורמים לעיל, ובכלל זה תנועות הנוער הישראליות, תנועות הנוער העולמיות ותנועת דרור ישראל. בתהליך ההידברות הביעו כל השותפים רצון עז להביא לסיומו של משבר האמון ולבסס תחתיו מערכת יחסים מכבדת המקדמת שיתופי הפעולה.

מסמך ההבנות אשר גיבש הצוות כולל שלושה מרכיבים עיקריים, המתייחסים להיבטים השונים של הקשר בין תנועות הנוער לקיבוצים:

  1. התנועה הקיבוצית ותנועות הנוער בישראל.
  2. התנועה הקיבוצית ותנועות הנוער העולמיות
  3. התנועה הקיבוצית והקיבוצים העירוניים

בכל ההיבטים הצליח הצוות לבנות הסכמות, אשר מהוות את המתווה להמשך העבודה וחיזוק היחסים בין כל הגורמים הנ"ל. אחד הנושאים המורכבים בהם נדרש הצוות להתערב היה עימות שנוצר בתוך אחת מתנועות הנוער העולמיות הקשורות לתנועה הקיבוצית, תנועות הבונים דרור.

כידוע לתנועה הקיבוצית ארבע תנועות נוער עולמיות הפועלות בקהילות יהודיות בעשרות מדינות בכל רחבי הגלובוס. תנועות אלה, השומר הצעיר העולמי, הנוער הציוני, החלוץ ולמרחב ותנועת הבונים דרור, פועלות באוטונומיה מלאה, עם הנהגות נבחרות, שליחים ומדריכים האמונים על פעילות ציונית הזוכה להערכה וברכה של הנהגת התנועה הקיבוצית.

בשבועות האחרונים התנהל קמפיין אגרסיבי של קבוצה קטנה מתוך הבוגרים של הבונים דרור אשר התאגדו במסגרת עמותת החלוץ ומתנגדים להסכם. במסגרת הקמפיין הוצפו חברי התנועה בהודעות ופרסומים של חברי החלוץ, אשר מיקדו את התנגדותם בסעיף המתייחס לעבודה מרוכזת של התנועה הקיבוצית בגישה אותה כינה הצוות "מטריה" אל מול תנועות הנוער העולמיות.

בין חברי המועצה היה מיעוט אשר דרש להיענות לדרישת חברי החלוץ ולדחות את ההסכם כולו, או לפחות את הפרק העוסק בתנועות הנוער העולמיות. חברי הצוות הבהירו שההסכם הוא שלם ולא ניתן לבטל חלקים מתוכו, כאשר לכל חלק תפקיד משמעותי בבניית ההבנות ושרטוט תמונת העתיד הרצויה. יחד עם זאת הצהירו כי מקובלת מבחינתם הצעת קיבוץ בארי לפיה גם לאחר אישור ההסכם ימשיך הצוות לפעול עוד כשלושה חודשים, הן על מנת לקדם את שיתוף הפעולה עם תנועות הנוער, והן לטובת קידום ההידברות בין תנועת הבונים דרור העולמית לבין עמותת החלוץ.

בהצבעה אישרה המועצה ברוב גדול את הצעת הצוות, ומתווה ההבנות שהושג הופך למעשה למפת הדרכים לקידום היחסים בין התנועה הקיבוצית לתנועות הנוער.

הוספת תגובה חדשה