דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מה הסיפור שלך? תיעוד סיפורי ותיקות וותיקים בקיבוצים

בשבוע בשעבר קיימה התנועה הקיבוצית מפגש מיוחד על אפשרויות התיעוד של וותיקי הקיבוץ ושימור סיפורם וסיפור הימים הראשונים של הקיבוץ והמדינה. במפגש לקחו חלק מובילים בקיבוצים בתחומים רווחה, בריאות, ותיקים, תרבות ועוד, וכולם נחשפו למתודות שונות לתיעוד וותיקים
מה הסיפור שלך? תיעוד סיפורי וותיקות וותיקי בקיבוצים
צילום: עדו לביא

מגפת הקורונה, שמסרבת לעזוב, והריחוק החברתי משפיעים על קבוצות מסוימות באוכלוסיה יותר מאחרות. גם בתנועה הקיבוצית עולות לא מעט שאלות והתלבטויות איך לסייע לוותיקים להתמודד עם הריחוק הכפוי, הפחתת המפגשים החברתיים וכן הבידוד. בקיבוצים רבים פותחו או חוזקו מיזמים המעסיקים וותיקים כמו סריגת בובות וכובעים לפגיות, הכנת מסיכות בד, וטלפונים למבודדים בבתיהם שמבוצעים על ידי וותיקי הקיבוץ.

זמן הסגר הוא גם זמן מסוים שבו בעיקר להרבה אנשים יש... זמן. לכן כמה ימים לפני תחילת הסגר השני קיימו באגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית מפגש זום בנושא תיעוד סיפורי וותיקים. במפגש לקחו חלק מובילים בקיבוצים בתחומים רווחה, בריאות, ותיקים, תרבות ועוד, וכולם נחשפו למתודות שונות לתיעוד וותיקים.

ראשונה, הציגה נורית גורן מקיבוץ אילות. נורית מגיעה מעולם התיעוד והארכיונאות ומציגה עצמה כמקשיבה ומתעדת. נורית כתבה מספר ספרים הן על אנשים והן על קהילות, באופן שבו הם בחרו לספר את הסיפור שלהם.

אחריה הציג זיו שילוח את המיזם שנקרא "30 ימים וסרט". זיו מתעד בשנים האחרונות קבוצה של וותיקות וותיקים בקיבוץ עינת באמצעות עבודת הכנה של 3 שבועות שעובר כל אחד ממשתתפות ומשתתפי המיזם על פי ההנחיות שלו. לאחר עבודת ההכנה הם מתכנסים להכנת סרט אישי בו משתפים חברות וחברי הקיבוץ בחוויות שונות מעברם וכמובן מההיסטוריה של הקיבוץ. השילוב של קבוצה מתועדת בכל פעם מייצרת גם חוט מקשר קיבוצי קהילתי, והמשכות המיזם מזה מספר שנים מייצר תמונה רחבה על אנשי הקיבוץ ופועלים ובו זמנית על הקיבוץ עצמו.

בהמשך, דיברו במפגש המרתק ענת חכמוב ודפנה פיליפ אשר הקימו את התשתית המקוונת לאתר שנקרא סיפור מקומי, המשלב סיפורים של אנשים ותאריכים עם סיפורי המקום וחומרי ארכיון. סיפור מקומי מאפשר לייצר ציר זמן קהילתי המורכב מסיפורים אישיים. תחת המוטו 'הסיפור חי כל עוד מספרים אותו' הן מסייעות לקהילות ולחבריהן לבחור תמונות וסיפורים, ציוני דרך ותאריכים אשר מייצרים את הסיפור המקומי, כאשר בניית האתר נעשית במשותך עם חברי הקיבוץ.

את המפגש קינח עדו לביא, בן קיבוץ יטבתה אשר יצר את התערוכה "לצלם מיתוס" – תערוכת צילומי סטילס של גרעין 'מגל וחרב' ליטבתה. בטרם הצילום שאל עדו את המצולמים את השאלות הבאות: הזיכרון הראשון שלך מהמקום # במה את/ה גאה? # על מה אתה מצטער?# מה היית משנה?, ובחר את התשובות שהוצגו ליד התמונות. התמונות כולן צולמו בצריף ישן מקומי כדי להכניס את חבריו לאווירת התערוכה, ולאחר הצילום והבחירה הוצגה התערוכה בקיבוץ ובמועצה.

יעל רז לחייני, מנהלת תחום "שיבה בחברה טובה" בתנועה הקיבוצית, מסכמת: "המפגש מהווה השראה לממלאות וממלאי תפקידים בקיבוצים בתחומים של זקנה, רווחה, תרבות ועוד. אנו רואים חשיבות רבה בתיעוד סיפורים אלה, אשר בנו את הקיבוצים שלנו, ולתת להם את המקום המכבד והמכובד לו הם ראויים. הסיפורים אינם חייבים להיות הירואיים או מיוחדים, אך הם מייצרים את הרקמה הייחודית של כל קיבוץ וקיבוץ, ושל כל אישה ואיש.  המפגש הוא הזדמנות להציף את הנושא ולאפשר לקיבוצים חשיבה כיצד לתעד ולהחיות את הסיפורים המקומיים".

לצפייה בהקלטה של המפגש - לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה