דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לעובדי החינוך - באהבה מההורים

תמר אשל לאור, מורה ומחנכת מקיבוץ חצור, כותבת בטור מיוחד לכל עובדי החינוך בקיבוצים אשר יוצאים לחופש רק עכשיו: "אז אם היה נערך כאן סקר אפשר לתאר שסיכומו היה שהילדים ובני הנוער בקיבוץ חווים קיץ עמוס בחוויות, פעילויות וטיולים. כל אלו גורמים להם להרגיש חלק מקבוצת נעורים גדולה ורב גילית. הם שותפים בחיי הקהילה ומתחברים אליה. הסקר בוודאי היה מצביע כי כל זאת קשור בעובדה שיש לילדים ולנערים צוותי חינוך ומדריכים שהם באמת מעל ומעבר"

צילום: גיא שרי, כפר רופין
צילום: גיא שרי, כפר רופין

במסגרת משאל מקיף שערכו ערוץ הטלוויזיה ניקלודיאון ועיתון "גלובס" על האופן שבו מעבירים ילדים ונערים בגילאי 6 עד 17 את החופש הגדול נמצא כי:

הם מעדיפים בריכה על ים, הם לא משתגעים על קייטנות, מכורים לשינה ומבלים לפעמים 6 שעות ביום בצפייה בטלוויזיה. מגיל 14 הילדים נהפכים לסרבני קייטנות ואינם מוכנים להיות חלק מכל דבר שיש בו מסגרת, הם מוציאים בערך 100 ש"ח בשבוע ובעיקר מחכים לחופשה בחו"ל. במחקר אחר נאמר כי הם היו רוצים להרוויח לעצמם כסף אבל החוק מתיר לעבוד רק מגיל 14 ומעטים מקומות העבודה שמוכנים להעסיק ילדים ונוער. 

כנראה שיוצרי הסקר לא הגיעו לילדים ולנערים במסגרות החינוך בקיבוצים. נכון, גם כאן הם אוהבים ללכת לבריכה, הם מזמינים פיצה או הולכים דרך השדה לגלידריה ושמחים לנסוע לסרט או לקניון, הם כמובן מחכים ורוצים לנסוע לחו"ל, אבל בשום פנים ואופן שהנסיעה לא תהיה בזמן טיול נעורים, היציאה לרפסודיה, טיול תנועה, או החזרות להצגה. בזמן שמרבית הנוער הופך בין היום ללילה כאן נראים נערים ונערות בשבילי הקיבוץ בשעות הבוקר המוקדמות, כי לכל אחד ואחת מקום עבודה בענפי הקיבוץ. 

ילדי הקיבוצים אינם מרגישים כי החופש הגדול הוא כאוס או זמן שעמום - שגרת הגנים ממשיכה כהרגלה ומאפשרת לילדים הצעירים להמשיך בשגרה שכל כך שומרת עליהם, יחד עם פעילויות מהנות של הקיץ. באופן שאינו מובן מאליו ואינו קיים בשום מסגרת אחרת, צוותי החינוך שעובדים במהלך השנה הם אותם הצוותים שעובדים בקיץ, מה שמאפשר אווירה רגועה, נעימה, מוכרת ומשרת ביטחון לילדים.

הילדים הגדולים יותר והנוער שאותם יותר קשה להעסיק ולשלוח למסגרות עסוק גם הוא. מרחבי כיתות היסוד פועלים ושוקקים בילדים אשר עסוקים בפעילות חברתית ויצירתית. נערים גדולים מדריכים צעירים מהם וחדר האוכל שוקק בילדים כמו בימים ההם. בקיבוצים בהם מועדון המתנ"ס פועל וחי ניתן לראות ערבי קיץ מלאים בנערים שיוצרים, בונים, מנגנים, מבשלים, משחקים או פשוט נפגשים זה עם זה במקום להיות מרותקים למסכים. כל זה לא קורה רק בגלל שהם נוער מוצלח, או כי אנחנו ההורים חינכנו אותם ממש טוב. אולי גם, אבל בעיקר הקרדיט הגדול לכך שיש כאן צוות מדריכים נאמן שעובד בשעות שאנחנו שרועים על הספה, צוות שדואג שכל אחד ימצא מקום עבודה, שיוצא לטיולים וישן בשטח, צוות ששומר על מסורות חכמות שנבנו בעבר ומצליח לייצר ולהוסיף מסורות חדשות ורלוונטיות שמושכות את הנערים לצאת מהבית, אפילו להצגה של צוותא או להפגנה משמעותית. 

אז אם היה נערך כאן סקר אפשר לתאר שסיכומו היה שהילדים ובני הנוער בקיבוץ חווים קיץ עמוס בחוויות, פעילויות וטיולים. כל אלו גורמים להם להרגיש חלק מקבוצת נעורים גדולה ורב גילית. הם שותפים בחיי הקהילה ומתחברים אליה. הסקר בוודאי היה מצביע כי כל זאת קשור בעובדה שיש לילדים ולנערים צוותי חינוך ומדריכים שהם באמת מעל ומעבר.

וגם אם לפעמים נראה שאנחנו הורי הקיבוץ רואים זאת כמובן מאליו ורק טרודים בשאלה מה נעשה בעשרה ימים בהם המערכות סגורות, דעו לכם כי קשרנו את חיינו בקיבוץ הרבה בגלל מערכת החינוך. ולא רק כי זה נוח שיש "סידור" לילדים, אלא בעיקר בגלל האיכות - האיכות האנושית שבתוך אווירת הכיף של הקיץ באמת עושה חינוך. 

אנחנו מודים לכם ומעריכים מאוד ומאחלים לכם חופשת קיץ (קצרה אומנם) מהנה וטובה!

ההורים

תגובות

כפיים
מרב
שמחתי לקרוא את הדברים בכתבה זו. המערכת הקבוצית נתפסת כמובנת מאליה והרבה פעמים חסק הפרגון במהלך השנה. חשוב לפרגן ולהודות על העבודה בקשה שמתקיימת כל יום מימות השנה עד סוף אוגוסט. כפיים ומלא הערכה לכל העוסקים במלאכה

הוספת תגובה חדשה