דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לעדיאל יש אג'נדה - "חלופת האגודה היא חלופה שהרחיקה לכת, אני חושב שחלופת האגודה לא צריכה לחול על קרקעות לא מתוכננות"

מנהל מנהל מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון: "אני אשמח לעדכן בקרוב על השלמת העסקה הראשונה ונראה לי שזה יקרה בקרוב". הוועדה לביקורת המדינה בראשות יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ התכנסה השבוע ל"דיון מהיר" תחת הכותרת רשות מקרקעי ישראל לא מבצעת את ההחלטות של עצמה ומונעת בנייה בהתיישבות ובקיבוצים. את הדיון יזמו ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) וחמאד עמאר (ישראל ביתנו)

לעדיאל יש אג'נדה - "חלופת האגודה היא חלופה שהרחיקה לכת, אני חושב שחלופת האגודה לא צריכה לחול על קרקעות לא מתוכננות"
הוועדה לביקורת המדינה, השבוע

לדיון הוועדה הגיעו מספר ראשי קיבוצים אשר ביקשו לספר לחברי הכנסת את מסע התלאות שמעבירים אותם במנהל מקרקעי ישראל על מנת לקבל את כלל האישורים לבנות בקיבוצם על-פי חלופת האגודה, מסע שעד היום לא הגיע לסיומו באף קיבוץ, למרות הבטחת מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל לפני שנה וחצי כי בתוך חצי שנה יקבלו שלושים קיבוצים אישור שכזה.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר פתח ואמר: "אנחנו כאן לא בכדי לבקש נדבה או צדקה, אנחנו כאן על מנת שהוועדה המכובדת הזו תנער את שלטון הפקידים שהחליטו לעשות דין לעצמם בניגוד להחלטת הממשלה ושריה, החלטת מועצת מקרקעי ישראל ואישור בג"צ. אם יש משהו שהוועדה לביקורת המדינה ושמבקר המדינה צריכים לבדוק זה האם יש רשות חדשה בישראל שעושה מה שהיא רוצה ושמה ללעג כל החלטה אחרת".

ח"כ איתן ברושי: "ההתנהלות של מנהל מקרקעי ישראל אל מול הקיבוצים היא חבלה,  התעללות, התחשבנות ונקמנות. לאחר שנים של התעסקות עם נושאי הבנייה בקיבוצים, ניתן לקבוע שהצוות הבכיר שמטפל בנושא נכשל וצריך לסיים את תפקידו.
הנהלת המנהל, שתי ממשלות, שני שרי אוצר שונים ובג"צ אחד אישרו את חלופת האגודה, עד שבאו בכירי המנהל, רמסו את ההחלטה והשפילו את אנשי ההתיישבות. אני קורא למשרד מבקר המדינה לבחון את התנהלות המנהל בכלל, ובסוגיה של חלופת האגודה אל מול הקיבוצים בפרט. 
כמו כן, יש להורות על ביטול הוועדה המיוחדת שנועדה לבחון את המגרשים הלא מתוכננים והפכה להיות לוועדה שבאה לבחון את כל חלופת האגודה. בנושא זה יש להזכיר את תשובתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שאמר וכתב כי כפי שהובהר בעבר, אם המנהל יחליט לעדכן את חלופת האגודה בעתיד, הרי שעדכון זה לא יחול על קיבוצים שקיבלו את ההסדר הנוכחי".

לאחר מכן תיארו ממלאי התפקידים בקיבוצים השונים, אחד אחרי השני תסריט דומה בו הם ממלאים בדקדוק את הוראות המנהל ומגישים את כל הטפסים, אלא שאז "מתגלים" חוסרים נוספים, וגם אחרי מילוי אותם "חוסרים" והגשת טפסים נוספים, המנהל משיב פניהם ריקם בדרישות נוספות, וחוזר חלילה.

חבר הכנסת לשעבר, זבולון כלפה, המשמש כיום כיו"ר קיבוץ סעד שבעוטף עזה": "אצלנו עוסקים בנושא שלוש שנים – הגשנו את כל החומרים וביצענו את כל התיקונים על-פי דרישת המנהל. לפני שנתיים אפילו קיבלנו מכתב מהמנהל כי אנחנו במצב הכי מתקדם, שנתיים עברו וכלום לא קרה, עוד ועוד דרישות מדרישות שונות שמגיעות אלינו. אנחנו נמצאים 4 ק"מ מרצועת עזה וכל מה שאנחנו רוצים זה להביא עוד תושבים לעוטף עזה – תעזרו לנו לעשות את זה!"

ענת מאור (נגבה) גם היא חברת כנסת לשעבר המשמשת היום כמזכירת קיבוץ משאבי שדה, המשיכה: "מה שקורה בסעד מאד מדויק גם אצלנו – בינואר 2016 קיבלנו הנחיות מהמנהל מה צריך לעשות, מינינו ממלא תפקיד שיעסוק בזה, לפני שנתיים (!!!) קיבלנו אישור שהכל התקבל, ומאז כלום. הגשנו את הבג"צ יחד עם התנועה הקיבוצית, אשר כידוע אישר גם הוא את חלופת האגודה, אבל דבר לא הזיז אל העניין. הוועדה הזו צריכה לדאוג שהחלטות הממשלה, שנחתמו על ידי שרי האוצר, ואושרו ברמ"י יבוצעו בהקדם!"

מנכ"לית הקשת המזרחית, יעל בן-יפת: "לנו חשוב להדגיש את כל הקשור לדיון על הקרקעות הלא מתוכננות, השטחים שיקבלו אישור להצטרף לחלופה המדוברת עוברים ויעברו לעסקנים של הקיבוצים ולא לחברים עצמם. אנחנו רוצים קורת גג לכל אזרחי ישראל, מחוץ לבועה של לקבל קרקע באפס יש אלפים ללא קורת גג.

יו"ר הוועדה, ח"כ יחימוביץ ענתה לדברים ואמרה: "הדברים שלך לא אמורים לדיון המתנהל כאן כרגע, אתם מתנגדים בכלל לכל החלופה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב גם הוא לדברי בן-יפת: " יש לכולנו אידיאולגיה ציונית ולאומית שמעריכה את מי שיושב בגבולות ומפריח את השממה. גם אני כואב שיש אזרחים שאין להם איפה לגור ואין ביכולתם לרכוש בית, וכפי שכולנו יודעים ממשלת ישראל עוסקת בכך רבות, אך לא בזה אנחנו עוסקים, אלא בבניה בתוך הקיבוצים. חברי הקיבוצים וילדיהם עשו ועושים עבודת קודש בעצם התיישבותם היכן שהם מתיישבים, הניסיון לכרוך את דימונה אופקים וירוחם בעניין הזה זו דמגוגיה, יש כאן צרות עין וקנאה והיא לא במקום. מדינת ישראל צריכה להעלות על נס את מי שחיבר את חייו לקרקע לפני עשרות שנים ועד היום. מותר לתושבים לקבל מעמד על ביתו במקומות האלו".

את הדיון חתם מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, הגיב לטענות ואמר: "אין שום מדיניות סמויה ואין אג'נדה עצמאית של הרשות לעצירת האישורים, אנחנו גוף של ממשלת ישראל שמבצע את החלטות הממשלה ואת החלטות מועצת מקרקעי ישראל ונתונים לביקורת של מבקר המדינה", והודה: "לפעמים אנחנו מתקשים לעמוד בקצב העשייה היישום של ההחלטה מאד מורכב, גם אם זה נשמע תירוצים. אנחנו צריכים לוודא את חלוקת המגרשים שתיתן לחברים חכירת משנה". 

לשאלת יו"ר הוועדה על תפיסתו האישית את חלופת האגודה, אמר שמרון: "אני חושב באופן אישי שחלופת האגודה היא חלופה שהרחיקה לכת ולא צריכה לחול על קרקעות לא מתוכננות. כולנו רוצים לקדם את ההתישבות בעוטף עזה וערך הקרקע הוא אפס, אם אנחנו לוקחים קיבוץ ממוצע באזור ומספר יחידות הדיור הוא 400 שרק 200 מתוכננות. חלופת האגודה נותנת שליטה מלאה על כל היחידות הלא מתוכננות. כל משפחה שמגיעה לגור בקיבוץ צריכה לקבל, אבל לא ליישם על הכל".

שמרון התייחס לבעיית הבניה בעוטף עזה: "אני רוצה לקחת את הדברים של ענת מאור, אני מוכן להרים את הכפפה שעד סוף השנה ניישם את החלופה בקיבוצי עוטף עזה שערך הקרקע הוא אפס. לא נחכה לשומות. לגבי קיבוצים המתקדמים בחלופה כמו מעלה גלבוע, אני מקבל את הביקורת ביחס לקצב היישום ונעשה את המאמצים. אנחנו עושים ככל הניתן שלא יתעכבו קליטה ובניה בעוטף עזה".

למשמע הדברים אמרה ח"כ יחימוביץ: "נשמע שיש לך אג'נדה ושאתה לא אוהב את החלופה".
וח"כ סמוטריץ הוסיף: "אתה מחוייב להחלטת המועצה שחתמו עליה שני שרי אוצר, עם כל הכבוד לדעותייך. יש בחברה הזו ערך גדול והכי טוב שהקיבוץ ינהל את הקרקע שלו הכי טוב".
יו"ר הוועדה שאלה את שמרון: "היתה פניה שתשחרר את החלופת האגודה לגבי קרקע מתוכננת, זה מקובל?"
מנהל מנהל מקרקעי ישראל סיכם: "עמדתנו לא רלוונטית, אני אשמח לעדכן בקרוב על השלמת העסקה הראשונה ונראה לי שזה יקרה בקרוב".

הוספת תגובה חדשה