דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

להאמין במוצר שלנו

כמאה ממלאי תפקידים בתחומי הצמיחה הדמוגרפית והקליטה בקיבוצים ובמועצות האזוריות מכל רחבי הארץ הגיעו ליום העיון 'שיווקיבוץ', שביקש להציע כלים, ידע וחשיבה יצירתית להתמודדות עם האתגרים בפניהם עומדים קיבוצים רבים בתחום של קליטה לחברות מלאה
מעגל דיון למידת עמיתים בכנס שיווקיבוץ
מעגל דיון ללמידת עמיתים בכנס שיווקיבוץ

כמאה ממלאי תפקידים בתחומי הצמיחה הדמוגרפית והקליטה בקיבוצים ומועצות בכל רחבי הארץ הגיעו ביום חמישי שעבר 30.1, ליום עיון בנושא קליטה שנערך תחת הכותרת 'שיווקיבוץ' בבית ציוני אמריקה בתל אביב. את היום יזמו איילת הריס וענת מרלא-חפץ ממחלקת צמיחה ופיתוח קהילה באגף חברה של התנועה הקיבוצית, והן מספרות שהוא נולד בתוצאה מזיהוי צורך שעלה מהשטח להעמיק בנושא הזה.

לצד המגמה המתמשכת של צמיחה בכל הקיבוצים, קיבוצים רבים עדיין מתמודדים עם חסמים רבים ומגוונים הנוגעים לקליטה, וביניהם מיקום פריפריאלי, ריחוק ממוקדי תעסוקה ומצב ביטחוני לא יציב. אתגר אחד המשותף לכולם הוא הקליטה לחברות מלאה: "חבילה" מורכבת ורב-ממדית שיש לפצח כיצד להסבירה ולשווקה.

מטרת היום הייתה לתת כלים למשתתפים, להפגיש אותם עם ידע ותוכן עכשווי ורלוונטי ובעיקר לאפשר מפגש ולמידת עמיתים, מתוך אמונה שחלק נכבד מהניסיון והמפתחות להצלחה נמצאים בידי העוסקים בקליטה עצמם.

תכני היום גובשו על ידי צוות היגוי שכלל גם את דובר התנועה יאיר פז, מנהל תחום הצמיחה הדמוגרפית בקיבוץ הדתי מרדכי (מורדי) שבט, המסיים בימים אלה את תפקידו, לירון סימון, מנהלת מחלקת צמיחה דמוגרפית ודוברת המועצה האזורית מגילות ואופיר צימרינג, מנהל אזור נגב בחטיבה להתיישבות.    

תמיכה דמוגרפית

את היום הנחתה איילת הריס והוא נפתח על ידי מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, שסקר בדבריו את השינויים שעברו על הקיבוצים בעשורים האחרונים והשפיעו על מאפייני הקליטה – מקליטת תושבים להרחבות, לקליטה לחברות מלאה – ועל הביקוש הגובר לחיים בקיבוץ. "נכון להיום", אמר ניר, "חברות בקיבוץ היא מוצר מבוקש, צריך להכיר לאנשים את המוצר שנקרא חברות בקיבוץ המתחדש ולהסביר את היתרונות. יש מיליארד ושלוש מאות מיליון חברי קואופרטיב, כלומר 20% מאזרחי העולם מאמינים בתפיסה הזו, ואין לי ספק שגם בישראל יש עוד רבים המחפשים את החיים האלו. אתם צריכים להיות בטוחים באיכות המוצר שאתם מציעים, ולהאמין שאתם מציעים לאנשים את האלטרנטיבה הטובה ביותר עבורם."

אחריו דיברה ענת מרלא חפץ על מגמת הצמיחה בקליטה לחברות מלאה בעשור האחרון, הפוטנציאל הגדול לגידול, בעיקר בקיבוצי הפריפריה, ועל מרכיבי הליבה בתהליך הקליטה מוצלח, ובכללם תשתית קהילתית וארגונית חזקה והדגשת המהות של זהות וייחודיות הקיבוץ. כמו כן ניתנה הצצה לעיצוב המחודש של דף קיבוצים קולטים באתר התנועה, שגרסה ידידותית ונגישה שלו תעלה בקרוב לאוויר ככלי נוסף לתמיכה במאמצי הקליטה בקיבוצים. 

היום כלל הרצאות מקצועיות שעסקו בתהליך השיווקי - במיתוג ותדמית הקיבוץ, קהלי יעד וכלים מגוונים וחשיבה מחוץ לקופסה, מפי מירב ויס-סידי, חוקרת רגשות ותרבויות מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, ועידו רוזנר, יועץ תקשורת דיגיטלית.

איילת הריס וענת מרלא-חפץ
מימין לשמאל: איילת הריס וענת מרלא-חפץ

דובר התנועה, יאיר פז, הציג כללי עשה ואל תעשה ביחסי הציבור ודברור תהליך הקליטה, והסביר כיצד ניתן להיעזר בתנועה הן בחשיבה השיווקית, והן בפלטפורמות התקשורת המגוונות שלה. לירון סימון ואופיר צימרינג נתנו הרצאה משותפת על כלים ומשאבים – היכן הם נמצאים וכיצד ניתן למקסם אותם.

בין הרצאות קיבלו המשתתפים גם מידע חשוב ורלוונטי על קרן קמ"ע משכנתאות של התנועה, מפי אתי פלקסר. 

במרכז היום עמדו מעגלי דיון שנועדו לאפשר למידת עמיתים ושבהם הוצגו סיפורי הצלחה ממקומות שונים: גולן שמש, מנהל מחלקת קליטה במועצה אזורית גולן, הציג את פרויקט הקליטה האזורי במועצתו, ואת האופן שבו הוא מהווה מנוע צמיחה לכלל הישובים בגולן; יוסי לוי, רכז הקליטה ואלכס ויינטרוב, רכז הצמיחה הדמוגרפית בקיבוץ עין השלושה, סיפרו כיצד עבר הקיבוץ בשנתיים האחרונות מנקודת משבר והישרדות למגמה מרשימה של צמיחה וקליטה; דניאל פרידמן, יו"ר הקיבוץ וינון מרבל, ראש מינהלת הבנייה בקיבוץ בית רימון, הראו כיצד נחישות ויצירתיות שיחקו תפקיד מפתח ביצירת ביקוש לקליטה לחברות בקיבוץ אל מול הרחבה קהילתית מצליחה; ומעיין ברעם, רכזת הצמיחה הדמוגרפית, ואילנה ארזי, חברה חדשה מקיבוץ גבולות, דיברו על תהליך הקליטה מנקודת מבטם של הנקלטים. 

"אפשר ללמוד המון אחד מהשני"

משיחה עם כמה ממשתתפות היום עולה שהוא ענה על צורך המשותף לרבים.

איילת אפשטיין שחר, רכזת צמיחה דמוגרפית בכפר עזה שהשתתפה ביום העיון, מספרת: "יום העיון נתן לי מידע שימושי שיהיה לעזר בתהליך השיווק של פרויקט הבנייה הבא בקיבוץ. כמו כן, המפגש הבלתי אמצעי עם קולגות מקיבוצים שונים היה מצוין, כי לכולם דילמות דומות, ואפשר ללמוד המון אחד מהשני על הדרך בה כל קיבוץ נערך לפרויקט הצמיחה הדמוגרפית. מחכה למפגש הבא."

גם עבור הגר רבינוביץ, רכזת צמיחה דמוגרפית בכרמיה, היה זה יום משמעותי: "אהבתי מאוד את ההרצאה על מיתוג ותדמית הקיבוץ. נהניתי והתעשרתי. כמו כן, היה מעניין לשמוע את הנציגים מעין השלושה ובסך הכל הייתה הרגשת שותפות בין כולנו שעוסקים בקליטה על בסיס יומיומי."

לדברי ענבר כהן-ניר, רכזת צמיחה דמוגרפית בשדה בוקר, "היום ההיה מאוד רלוונטי ומעשיר. סדר היום היה מאורגן והגיוני והכיבוד היה ממש אחלה, ובכללי, זה מעניין לפגוש בעלי תפקידים מקיבוצים אחרים ולהחליף רשמים בהפסקות."

ליאת מק, רכזת הקליטה במבוא חמה, סיכמה: "בימים אלה אנו עוסקים בקליטה לחברות. לאחר שנים שלא קלטו אצלנו משפחות מבחוץ, היה צורך לרענן ולעדכן את כל נושא הקליטה שיתאים לקיבוץ המתחדש ולרוח התקופה. הכנס שיווקיבוץ הגיע אלינו בול בזמן המתאים, ועסק בדיוק בנושאים שאנו עוסקים בימים אלה. לא פשוט לקלוט לחברות, לא קל להסביר מה זה חברות ובטח שלא קל לשווק את הקיבוצים שנמצאים רחוק מהמרכז. למידת העמיתים חשובה במיוחד - היה נחמד לראות שכולם מתמודדים עם בעיות דומות ושאנחנו לא ממציאים את הגלגל. זה היה כנס סופר חשוב ומאוד רלוונטי, נתן לנו נקודות מבט חדשות על נושא שאנחנו מתמודדים עמו באופן יום יומי."

לאור הרצון הברור במפגש ולמידת עמיתים ויצירת זירה מקצועית של מובילי צמיחה וקליטה בקיבוצים, מתוכננים מפגשים נוספים במהלך השנה סביב נושאים נוספים, ביניהם תהליכי הערכה וקבלה, תהליכי קליטה מיטביים, תכנון אסטרטגי של הצמיחה, עבודת שותפים ועוד.

לפרטים נוספים והצטרפות לתפוצה ולקבוצת הווטסאפ, מוזמנים ליצור קשר עם:

איילת הריס - רכזת צמיחה ופיתוח קהילה אזור צפון והערבה 052-8022072 ayeleth@tkz.co.il

ענת מרלא חפץ - רכזת צמיחה ופיתוח קהילה אזור מרכז ודרום 054-7916451 anat@tkz.co.il

 

הוספת תגובה חדשה