דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כנס רשם האגודות השיתופיות: נפרדים מעו"ד מירון הכהן

הכנס עמד בסימן ההצלחות והאתגרים של האגודות השיתופיות במבט להווה ולעתיד, וכמובן לציון סיום כהונתו של עו"ד מירון הכהן בתפקידו כרשם האגודות מזה 6 שנים
כנס רשם האגודות השיתופיות
פאנל כלכלה קואופרטיבית מבט לעתיד

בפתח הכנס דיבר שר הכלכלה, ח"כ אלי כהן (כולנו), שביקש לחזק את תושבי האגודות השיתופיות להתיישבות ואמר: "אנחנו מרגישים כי דווקא אתם לא ממשים את הפוטנציאל הכלכלי שלכם. חלק גדול מכם נמצאים באיזורי עדיפות לאומית א' וככאלה מפעלי התעשייה אצלכם יכולים לקבל הקצאות לקרקע בפטור ממכרז, מענקים, סבסוד, מס חברות של שבעה וחצי אחוז בלבד ועוד ועוד. תשתמשו בזה, זה יכול לחולל עבורכם את השינוי לו אתם זקוקים".

אחריו דיבר עו"ד מירון הכהן, רשם האגודות השיתופיות, הציג נתונים חשובים על מגזר האגודות השיתופיות ואת הנושאים בהם עסק אגף האיגוד השיתופי עבור אותן אגודות במהלך השנה. ביניהם, את קידום פרויקט התקנונים האחידים שמקצר תהליכים רבים, את העיסוק בתחום החברתי - בהגנה על בעלי צרכים מיוחדים ואנשים עם מוגבלויות ובהרחבת ההסדרה של זכויות פנסיוניות ואת קידום הייצוג והזכויות של נשים בהתיישבות הכפרית ובהנהלות האגודות.
כנס רשם האגודות השיתופיות
המושב הראשון בכנס עסק בהצלחות ואתגרים בהבראת אגודות שיתופיות. בין הדוגמאות להצלחה הציגו אודי אורנשטיין, יו"ר הועד הממונה בכרם שלום וגדי ירקוני ראש המועצה אשכול, את סיפור ההתאוששות וההצלחה של הקיבוץ הדרומי, השוכן על משולש הגבולות הרגיש. כאשר השורה התחתונה של אותה הצגה הייתה כי היום אין בכרם שלום ולו דירה אחת פנויה למגורים וקצב הבניה מואץ.

המושב השני עסק בכלכלה קואופרטיבית במבט לעתיד ובמקומן של האגודות השיתופיות במינוף וקידום האפשרויות הקואופרטיביות. בפאנל המרתק השתתפו מומחים רבים בתחום הקואופרציה ביניהם עו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית שאמונה על קידום הקואופרציה בתנועה, פרופ' יהודה כהנא, הפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, עו"ד צוריאל לביא ויוסי ישי, מנכ"ל מושבי הנגב.

המושב השלישי עסק באתגרים והמגמות של ההתיישבות הכפרית בפאנל בהנחייתה של עו"ד אלה אלון, סגנית רשם האגודות, שכלל את ראשי התנועות ההתיישבותיות: ניר מאיר - מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמיתי פורת - מזכ"ל הקיבוץ הדתי, מאיר צור - מזכ"ל תנועת המושבים ודודו קוכמן - מזכ"ל האיחוד החקלאי.

בשאלה שהופנתה לניר מאיר בפאנל ועסקה באופן בו בונים הקיבוצים את הקהילה הקיבוצית של המאה הזו ומה מקומה של האגודה השיתופית, ענה ניר: "השאלה הזו כורכת שני אנשים שיושבים כאן בקהל: את רשם האגודות לשעבר, עו"ד אורי זליגמן, שבשנות המשבר הקשות בקיבוצים אפשר את ריבוי הסטטוסים בקיבוצים הציל בכך חלק מהקיבוצים ממשבר דמוגרפי והקל את ההתנהלות הכלכלית עבור חברי הקיבוצים, ואת רשם האגודות הנוכחי עו"ד מירון הכהן שבלם את האפשרות לריבוי הסטטוסים – ובכך הכריז על החזרה לאגודה שיתופית באמת. מרגע שנגמר המשבר הכלכלי בקיבוצים, המטרה מבחינתנו היא ההפיכה של כל מי שמתגורר בקיבוץ לחבר קיבוץ, מתוך כך, לחלק את פירות הרווחים עם כולם ובכך לחזק את הקיבוצים בבחירה להישאר קיבוץ על כל המשתמע מכך. זהו גם הכיוון שמרבית הקיבוצים הולכים אליו היום". מאיר אף הודה למירון הכהן על תקופת כהונתו שהייתה ללא ספק משמעותית ומחזקת ביותר עבור הקיבוצים.

הוספת תגובה חדשה