דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כנס י"א של התנועה הקיבוצית - מאריכים את הערכים

כנס יא

לכנס השישי במפעל החינוכי האדיר והערכי שהתקיים בסוף השבוע שעבר ב"חאן-חי" נגב בקיבוץ רביבים, הגיעו יותר מחמש מאות בנות ובני נוער מהקיבוצים בכל רחבי הארץ.

הכנס החל בהצטרפות למקטע האחרון של צעדת "תנו לגדול בשקט", שארגנו נערי ונערות שער הנגב, במקום הטיולים שתוכננו ליום הראשון. בני הנוער הי"אלפניקים הצטרפו לחבריהם משער הנגב והלכו איתם את יום ההליכה החמישי והאחרון ממושב אורה אל גן הוורדים הצופה אל הכנסת והשתתפו כמובן במפגן הסיום שהיה חזק ומרשים ביותר.

היום השני של הכנס נפתח במפגש של הנוער עם נעם דן ("כזה ראה וחדש") שהציגה את עצמה כדתייה בחילוניותה, לאחריהם התקיימו פאנלים בהובלת דר' גבי אסם- ראשת אגף חינוך ונוקי גולדפישר ממחלקת ביטחון,  במוקד הפאנלים עמדה האחריות שבבחירה משמעותית, בין הדוברים היו קצינים, אנשי עשיה חברתית ומכינות על סיפורם האישי שהוביל אותם לקחת אחריות ולפעול למען כלל הציבור  והחברה הישראלית.

לאחר מכן התקיימו שיחות קבוצתיות בהובלת מדריכי הקבוצות, אשר התמקדו בשאלה כיצד גם בני הנוער, בגילם ובגיל יותר מאוחר מתוך בחירה ורצון להביא את עצמם לידי ביטוי יכולים להמשיך ולתרום למען הכלל. המתחם חינוכי (שהינו יוזמה חדשה ומתגבשת והמבקש לתת מענה למגוון שאלות אצל בני הנוער רגע לפני המיונים והבחירות..) הוקדש לשנת היג', שנת השירות והשירות המשמעותי, הובל על ידי מנהל מחלקת ש"ש, לירז ברנד והצוות שעובד אתו כל השנה – רז ברוד, עופר רימון, נועה שנער וגלי גרוס, ולצדם נוקי גולדפישר ממחלקת הביטחון בתנועה ונציגי "המקובצת" בנחל עוז ונציגי תנועות הנוער.

את השבת קיבלו בני ובנות י"א ואנשי התנועה בקבלות שבת קבוצתיות. לאחר הטקסים, השירים והברכות החלה פעילות תחרות "מאסטר שף", שהיא אחד משיאיו של הכנס ובה מפליאים בני הנוער בבישולים שלא היו מביישים אף מסעדה שלא לדבר על חדרי האוכל בקיבוצים תוך מתן מקום משמעותי ועיקרי למשימה הקבוצתית, להיערכות ולקידום המשימה במשותף.           

באגף החינוך מבקשים לציין ולהודות לשופטים הרבים שהגיעו בהתנדבות וזכו לחוויה מעוררת השראה של מפגש עם נוער שמח, יצירתי, היודע לעבוד בשיתוף פעולה ואשר כיבד את השופטים במאכלים טעימים ו"מצולחתים" היטב. למרות הקושי הרב בחרו השופטים כי המנות הכי טובות בין כל המנות המצוינות, היו של הנערות והנערים שהגיעו בקבוצה מהמועצות האזוריות מגילות ותמר, קיבוץ נען, והקבוצה של קיבוצי חבל אילות.

בוקר יום שבת הוקדש לפעילות ODT בהובלת מדריכי הנעורים , אשר הונחו לאורך הסמינר באנשי מקצוע מהתחום – חברי הצוות של "עידן לאתגרים חדשים" מתוך מטרה להעשיר את "ארגז הכלים של המדריך ולשלב בין מיומנויות הנחיה להדרכה לטובת יצירת מרחב פעולה מיטבי לבני הנוער.

הכנס הסתיים עם נקודת השיא איתה התחיל, כשנפגשו עם חמישה מששת מארגני צעדת המחאה של נוער שער הנגב. הנערים סיפרו לבני ובנות הי"א על ההחלטה לצאת למסע, על הקשיים ועל הסיפוק הגדול מעצם קיומו. החמישה הדגישו את החוויות שהם עצמם עברו בכנס י"א בו השתתפו בשנה שעברה, ואת ההשפעה של הכנס על הפעילות שלהם. לאחריהם בירכו את המשתתפים גם ראש המועצה הנבחר של המועצה האזורית שער-הנגב, אופיר ליבשטיין, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר.

דבי ברא"ס מנהלת "שבילים", חינוך חברתי-קהילתי בתנועה הקיבוצית מסכמת: "כנס י"א היווה עבורנו הזדמנות אמתית לחיבור בין רצפים המתקיימים בשגרה ומקבלים משנה תוקף במפעלים הארציים. הכנס ביסס את ההמשכיות בין תוכנית העבודה החינוכית לעשייה בפועל, בין כל מדריכי הנוער ברמה הארצית, בין מנהלי החינוך לאגף החינוך, בין דוברים מעוררי השראה שעשו בחירות של עשיה שיש בה אחריות אישית לבין הנוער. הכנס מאפשר לכולנו להעמיק את תחושת ה"יחד" של כל השותפים הרואים בחינוך החברתי קהילתי מענה חינוכי ערכי משמעותי ורלוונטי שמטרתו לתמוך, ללוות ולהעצים את הנוער. זה הוא מפעל חינוכי שיש לו "התחלה, אמצע והמשך" ומטרתנו הייתה להעצים את מקומם של המדריכים החברתיים כמנהיגי קבוצות נוער, משימה שתמשיך ותקודם במסע י"ב שיתקיים בתחילת החודש הבא".

אורי פלד נקש, רכז המפעלים החינוכיים בתנועה מוסיף: "בתפקידי אני רואה במפעלים החינוכיים הזדמנות מצוינת לחנך את דור המנהיגים והמנהיגות שיובילו את המדינה בעוד כמה שנים. עלינו לחשוף את בני הנוער למגוון דעות והזדמנויות שמהם יוכלו לבחור איזה בוגרת או בוגר משמעותי הם רוצים להיות בחברה הישראלית. חשוב לנו לעודד אותם לצאת ולעשות, בדיוק כמו שעשו בני הנוער אשר הובילו את הצעדה לירושלים. מדריכי הנוער צריכים לעודד אותם לעשייה, גם אם יהיו כישלונות שמהם ילמדו. אלו החיים - מכל נפילה קמים ולומדים".

הוספת תגובה חדשה