דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שקרה השבוע בקיבוצים ובתנועה הקיבוצית - ניוזלטר התנועה

זוהי שעת מבחן אחרונה עבור מבקשי המקלט. נאבקים נגד הוו"תמלים בכנסת. ארחו חיילים בודדים בליל הסדר. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי
מבקשי מקלט
מבקשי מקלט
 08/03/2018
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

מזכ"ל התנועה הקיבוצית בפנייה דחופה לקיבוצים: "ארחו את מבקשי המקלט. זו שעת מבחן לכולנו!"

ניר מאיר הדגיש בפנייתו כי יש לקלוט שוהים בעלי ויזה חוקית בלבד. בפניה נכתב בין היתר: "אנו קוראים בזאת לקיבוצים לעשות כל מאמץ לארח/לקלוט, ולו לתקופה של כמה חודשים, את מירב מבקשי המקלט, ולספק להם דיור ועבודה ככל הניתן. מדובר בשוהים בעלי ויזה חוקית ואפשרות לעבוד כחוק.  זו שעת מבחן לכולנו, וזו יכולה להיות שעתנו היפה. אנא היענו ברוחב לב ובהתאם לערכינו הקיבוציים, היהודיים והאנושיים!"
מזכ"ל התנועה הקיבוצית בפניה דחופה לקיבוצים : "ארחו את מבקשי מקלט. זו שעת מבחן לכולנו!"

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר ביחד עם ד"ר אבי עופר המרכז את צוות המשימה של התנועה לטיפול בגירוש מבקשי המקלט, שלחו אתמול (שלישי) פניה לכלל הקיבוצים בארץ בבקשה כי יקלטו מבקשי מקלט.

בפנייתם כתבו השניים: "אנו קוראים בזאת לקיבוצים לעשות כל מאמץ לארח/לקלוט, ולו לתקופה של כמה חודשים, את מירב מבקשי/ות המקלט, ולספק להם דיור ועבודה ככל הניתן. מדובר בשוהים בעלי ויזה חוקית ואפשרות לעבוד כחוק.  זו שעת מבחן לכולנו, וזו יכולה להיות שעתנו היפה. אנא היענו ברוחב לב ובהתאם לערכינו הקיבוציים, היהודיים והאנושיים!"

קריאה זו מצטרפת לדיון שנערך בנושא כבר לפני חודש במזכירות התנועה לבקשת מספר קיבוצים. בסיכום הדיון נכתב בין היתר: "התנועה הקיבוצית אינה יכולה לעמוד מנגד נוכח הליך הגירוש הצפוי של מבקשי המקלט, הנחזה להיות מנוגד היהדות, ההומניזם והתנועה הקיבוצית.

בהמשך לדיון זה הוציא מזכ"ל התנועה פניה ברוח דברים אלו אל נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי.


פייסבוק התנועה

ועדת הפנים תמשיך את הדיון על הארכת תוקף הותמ"ל בשבוע הבא

יו"ר הוועדה יואב קיש: "משימת תכנון הדיור חשובה, אבל חשובה לא פחות הדרך. לא ניתן לבנות בלי לקחת קרקע, אבל חייבים לשמוע אותם".
דיון בכנסת ותמל

השבוע התקיים בוועדת הפנים של הכנסת בראשותו של ח"כ יואב קיש דיון בצו להארכת תקפו של החוק לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור (חוק ותמ"ל). בדיון נכחו חברי כנסת רבים, ראשי רשויות, נציגי תנועות ההתיישבות וישובים חקלאיים, הגופים הירוקים, ועוד.

במהלך הדיון, התבטאו חברי הכנסת והדוברים האחרים בתקיפות כנגד החוק. באווירה שנוצרה, הכריז יו"ר הועדה כי עקב מורכבות וחשיבות הנושא, תסתיים הישיבה ללא החלטה. ישיבה נוספת זומנה ליום א' הקרוב. "אני צופה שלמרות הדחיה יאושר הצו בסופו של דבר" , מסר עו"ד מיכי דרורי שיצג את התנועה הקיבוצית בישיבה, "אולם היה חשוב להראות את החזית האחידה שנוצרה כנגד הותמ"ל המשלבת את השלטון המקומי, ההתיישבות, משרד החקלאות, הגופים הירוקים, גופים מקצועיים, ועוד". עוד מדגיש עו"ד דרורי, כי למרות שהוכנו חוות דעת מקצועיות רבות כנגד הותמ"ל שהוגשו לועדה לפני הישיבה, לא ניתן זמן להציגן, והדוברים הוגבלו בקפדנות לדיבור "טלגרפי" בלבד.

יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש: "לא ניתן לעשות את עבודת הותמ"ל בלי לקחת קרקע מהמועצות האזוריות, אבל אני פונה לממשלה – המשימה חשובה, אבל יש דרך. אני לא מתווכח עם ההחלטות שלכם, אבל לא ייתכן שראשי מועצות אומרים 'אף אחד לא דיבר איתי'. המתח יהיה, ואתם תוותרו על שטחים לטובת מגורים, אבל אנחנו נוודא שישמעו אתכם.

ההצבעה לא תתקיים היום כי חשוב לתת לכל מי שרוצה להתבטא. הותמ"ל הוא צורך חיוני, ולו בזכות זה שהוסיף תחרות מול הוועדות המחוזיות. יש ראשי עיר שמאד מרוצים, אנו באמצע תהליך. יש הרבה בעיות תשתית ותחבורה ומימון תשתיות על במקומות שחתמו על הסכמי גג, ופיצוי ראוי לחקלאים. המתח קיים ולכן נקדיש לו דיון נוסף בטרם נכריע בעניין הארכת תוקף החוק".


גם השנה מארחים חיילים בודדים ונזקקים בליל הסדר בקיבוצים

"אנחנו שמחים שהקיבוצים פותחים גם השנה את הדלת ואת הלב במטרה לסייע לכל אחת ואחד ולמצוא מקום מי שאין להם עם מי לחגוג את ליל הסדר"
גם השנה מארחים חיילים בודדים ונזקקים בליל הסדר בקיבוצים
"שכל אחד ואחת במדינת ישראל ישב בערב פסח לשולחן החג". צילום: נמרוד עוז

כמידי שנה, התנועה הקיבוצית מקדמת בימים אלה מבצע רחב לקראת חג הפסח וקוראת לחיילים בודדים, למשפחות ויחידים שאין ידם משגת לקיים סדר פסח בביתם, לבוא ולהתארח ללא תשלום לארוחת החג ולחגוג את ליל סדר בקיבוצים ברחבי הארץ.

עשרות קיבוצים בצפון, בדרום ובמרכז הארץ כבר התנדבו לארח משפחות נזקקות וקשישים בודדים בקיבוצם.

מדי שנה פותחת התנועה הקיבוצית את ביתה בחג הפסח ומארחת משפחות שידם אינה משגת. אנו קוראים גם השנה לקיבוצים שיהיו מוכנים לקחת חלק באירוח משפחות, יחידים וחיילים ולעזור לארח את כל מי שיזדקק.

רון ויצנר מאגף הצעירים והמעורבות בחברה התנועה הקיבוצית, שמרכז את הנושא השנה: "אנחנו שמחים שהקיבוצים פותחים גם השנה את הדלת ואת הלב במטרה לסייע לכל אחת ואחד ולמצוא מקום מי שאין להם עם מי לחגוג את ליל הסדר. אנחנו רואים מצווה אנושית לחבר בין עשרות רבות של בודדים שמסיבות מגוונות אין להם עם מי לחגוג, ובין קיבוצים ברחבי הארץ, על מנת שכל אחד ואחת במדינת ישראל ישב בערב פסח לשולחן החג".

מעוניינים להתארח בקיבוצים? קיבוצים מעוניינים לארח? אנא פנו לרון 0545637634 ron@tkz.co.il


באנר מחאת השחיתות

תמונת השבוע - הגביע הוא אדום!
הגביע בצפון!

תמונת השבוע - הגביע הוא אדום. הגביע בצפון.

ברכות חמות להפועל מטה אשר עכו שזכתה השבוע בגביע המדינה בכדורעף בפעם השישית ברציפות!

במשחק הגמר המותח שהתקיים באולם רוממה בחיפה, ניצחה הקבוצה את מכבי ת"א 3-1. זו הזכיה ה-11 בתולדות הקבוצה, שמציבה אותה מרחק זכיה אחת נוספת משבירת שיא הזכיות של כל הזמנים. ומשהו אישי על הלב הפועם מאחורי המעופפים ממטה אשר, יו"ר הקבוצה מיכאל קישון מקיבוץ שמרת, שבמקביל לתפקידיו הציבוריים בקיבוצים עושה לילות כימים למען הקבוצה, השחקנים והצוות המקצועי - אין כמותך. 

גאים בך! גאים בשחקנים ובקבוצה!


שבילים

בשביל איל"ן הקיבוצי

אילן הקיבוצי

ילדי המרחבים בכפר מסריק הצטרפו לפרויקט המיוחד בו בפעם הראשונה מתקיים שיתוף פעולה בין "שבילים" לאיל"ן הקיבוצי בפרויקט שכולו למידה, עשייה, מעורבות חברתית ותרומה לקהילה.

בתהליך חינוכי ערכי במרחב הבוגר עברו הילדים מפגשים בנושא קבלת האחר ועזרה הדדית, פעילויות מכוונות לנושא ופעילות שיא שהסתיימה בנסיעה לסרט "פלא".
החודש במסגרת יום המעשים הטובים, ימכרו ילדי המרחבים בכפר מסריק, שתילי ירקות מהגינה של המרחב.
הגינה והשתילים הם תוצר עשייה עצמית של זריעה, השקיה וטיפול והעתקת השתיל לכוסיות קטנות למכירה. 
כל ההכנסות יועברו לסניף אילן הקיבוצי. 
כל התהליך מובל ע"י בר ורבקה מדריכות המרחב הבוגר בכפר מסריק. 

יום ההתרמה לסניף איל"ן הקיבוצי יתקיים ב13.3 וקיבוצים רבים הצטרפו לפרויקט המשותף. עוד לא מאוחר להצטרף, צרו קשר עם אחד ממובילי "שבילים" בקיבוצים.


רכז חדש לאזור גליל עליון - ברוך הבא!

רמי פלג, חבר קיבוץ גדות, מונה לפני חודש לרכז אזור גליל עליון.
רמי פלג

רמי פלג, חבר קיבוץ גדות, הצטרף כרכז אזור לגליל עליון וקיבוצי צפון רמת הגולן וכמתאם אזורי (פיתוח הגליל, מועצה אזורית גליל עליון והתנועה הקיבוצית) רמי, סיים שתי קדנציות כמנהל הקהילה של גדות ולפני כן עסק בחינוך וידיעת הארץ.
רמי אמר בכניסתו לתפקיד: "אני מרגיש שהתפקיד הינו שליחות של ממש עבורי. אני רואה עצמי כשותף של החבר וההנהלה בהתמודדות עם אתגרים קיבוציים ואזוריים. הקיבוצים נמצאים בתהליך אבולוציוני מתמיד בו הם נדרשים לשאול עצמם שאלות של מהות וזהות תמידיים ואני מאמין שהכל מתחיל ונגמר בהון האנושי, כל השאר טכני.
התפקיד של המתאם האזורי בא לחבר את היכולות של כל גוף וליצור מכפילי כח לטובת הקיבוץ והחבר ויש שיתוף פעולה מצויין בין התנועה, המועצה ופיתוח הגליל.
מנהל מחלקת הרכזים יענקל'ה שצ'רנסקי: "רמי החליף את טל ישראלי (עמיר) באזור של הגליל העליון וצפון רמת הגולן. העבודה באיזור זה, מלא הקיבוצים חשובה מאין כמותה ואין ספק שרמי מהווה תוספת חשובה למחלקת הרכזים האזוריים - "שגרירי" התנועה בשטח".


באנר משקארד 1
פייסבוק התנועה

ניוזלטר "שבילים" פברואר 2018

שבילים
סיור "שבילים" באשדות יעקב

אז מה היה לנו החודש? ומה מתוכנן לחודש הקרוב? 
סיכום סיורי "שבילים" בקיבוצים, "שבועות של תיקון"- יום עיון לקראת תיקון שבועות בקיבוצים, פעילויות לפסח ויוזמות "שביליות" חדשות. ניוזלטר "שבילים" פברואר 2018

עדכונים מהנעשה בשבילים: 
סיור שבילים מס.3 – הסיור עסק בקשר שבין חינוך החברתי והתרבות בקיבוץ, חיבור אותו בחנו במערכת החינוך המשותפת לאשדות יעקב איחוד ומאוחד.
הסיור נפתח במפגש עם שרהל'ה שרון שהיה חוויתי ומלמד, התמקד בהגברת תחושת השייכות של הילדים בקיבוץ דרך שירים וחיי תרבות.
מיד אחר כך, אמנון אביגדור, מנהל החינוך של אשדות יעקב, הוביל לימוד שעסק בשאלה- איך מגייסים מתנדבים ומה מניע אותם להתנדב. הלימוד היה מעניין ומלמד ונעשה בעזרת טקסט שכתב מוקי צור על עבודתו של יהודה שרת, מלחין ואיש תרבות. משם עברנו לסיור ב"בית אייל" שהקימה אורנה שמעוני, אם שכולה וממובילות תנועת ארבע אימהות. למדנו על המקום, המשמעות הקהילתית שלו בתרומה לקהילה. הסיור היה מרגש מאוד ונתן הרבה חומר למחשבה. תודה לאמנון אביגדור מנהל החינוך של אשדות יעקב על ארגון היום והאירוח.

ועידת "שבילים" מס. 2 – 30 באפריל 
כי "שבילים" זה: שייכות, השפעה ומשאבים וכל זה יבוא לידי ביטוי בועידה!!
מהי ועידת שבילים? המפגש השנתי של כל מנהלי החינוך  והמועצות האזוריות שבחרו בחברות פעילה בשבילים....ומנהלי החינוך שבתהליכי הצטרפות
מי מוזמן לועידה? מנהלי חינוך החברים "פעילים" בשבילים ואלו שבתהליך הצטרפות
מה יקרה בועידה? בועידה נהפוך את הביטוי "חברות פעילה" למודל עבודה הלכה למעשה.  נגדיר ונקים "במות וזירות" שיאפשרו קידום משותף של תכנים, משימות ויוזמות, עליהם נחליט יחד לשים על סדר היום של "שבילים"
שבילים כארגון שהציב כדגל מרכזי את תפיסת עבודת הרשת, רשת שותפים, רשת מנהלי החינוך החברתי קהילתי, רשת של כל הפועלים לטובת החינוך החברתי במרחב הכפרי– רואה בכם שותפים הכרחיים ביום הזה.
בקרוב ישלח קישור להרשמה לועידה (ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום) בה תידרשו לאשר הגעה ולבחור 3 אופציות מבין צוותי המשימה שיוצעו.

ועוד דברים, פעילויות ותוכניות עבודה: 
"עד שלא נדע" – מאמר בעקבות פורים האחרון, מאת פז רייזל, מנהל מוסד חינוכי "שקמה" וחבר "שבילים" כאן!!
תכנית עבודה לחודש מרץ בחברת הילדים: כאן!!
תכנית עבודה לחודש מרץ בחברת הנעורים: כאן!!
רעיונות לפעילויות, טקסטים ועוד לקראת פסח: כאן!!

מחכים לכם במרכז ההדרכה של "שבילים"!


שבילים

הגש"שים – הם בכל מקום

ניצנה
הגש"שים בפעולה. "קומונת" הגש"שים הנוכחית בניצנה
בקרוב: שלוש מסגרות שנת שירות חדשות להתנדבות גמלאים

בעקבות הצלחת הפעילות של קבוצת הגשש"ים בניצנה, החל אגף צעירים ומעורבות בחברה בגיבוש קבוצות גשש"ים וגשש"יות להתנדבות בשורה של תכניות, חלקן במסגרת מספר שעות שבועיות וחלקן במסגרת קבוצות שיפעלו לאורך כל השבוע ולפרק זמן משמעותי.

התכניות המוצעות:

קיבוץ הרדוף – חווה חקלאית חינוכית, ליווי חניכים וקבוצות במסגרות השונות, סיוע בלמידה, חוגי אומנות, מלאכה ועוד.
בית הספר החקלאי כדורי – סיוע בלמידה, הכנת לבגרויות, פעילות חברתית ועוד.
קיבוץ "ראשית", קריית מנחם בירושלים – פעילות בני נוער, סיוע בלמידה, חוגים שונים, חווה חקלאית.
ניצנה – פעילות חינוכית, חקלאות, סיוע בלמידה, חוגים שונים ועוד.

"צעירים וצעירות ברוחם"  מקיבוצים, מושבים וישובים קהילתיים שנהנים מבריאות תקינה ובעלי רוח התנדבות ורצון לתרום לחברה, המבקשים להירתם לאחת או יותר מהמשימות המוצעות, מוזמנים להירשם.

הנרשמים יוזמנו למפגש חשיפה בתנועה הקיבוצית שיתקיים אחרי פסח ובו יציגו נציגי הגופים את התכניות השונות, את תהליך ההשמה ולוחות זמנים.

בהצלחה!


שבועות של תיקון – מכניסים מסורת חדשה לחג השבועות בקיבוצים

חג שבועות ידוע כ"חג הקיבוצי", תינוקות, טקסים וקש הם חלק בלתי נפרד מהתפאורה שכל בת ובן קיבוץ ולא משנה מה גילו מכירים. השנה החליטו בתנועה הקיבוצית להכניס לתודעה הקיבוצית פן נוסף, הרווח במקומות שונים בישראל – תיקון חילוני.
שבועות של תיקון – מכניסים מסורת חדשה לחג שבועות בקיבוצים
מנכ"לית, התנועה הדס דניאלי-ילין, מתכוננת לתיקון שלה. מה אתכם?

רינה לבנון, מנהלת תכנית "כזה ראה וחדש", במחלקת "שבילים" של אגף החינוך בתנועה: "בכל שנה בשבועות אנחנו לובשים לבן, מתיישבים על העגלות, נדקרים מהחציר בכל מיני מקומות, מניפים בגאווה ובשמחה את התינוקות, וגאים בביכורינו ובמעשה ידינו. אולי אנחנו כבר לא יוצאים לגיוס בשבת בבוקר, שנים שלא עלינו על טרקטור, עקרנו יבלית או סיקלנו אבנים, אבל למזלנו אנחנו עדיין מוקפים שדות, גם אם מעבדים אותם אחרים, וסביבנו עדיין אפשר למצוא שיבולים. תמיד משמח לחזור בכל שנה אל מסורת אהובה. אבל אולי אנחנו כבר בשלים ליותר מזה? אולי כבר גדלנו, התפתחנו, השתנינו, ואפשר להוסיף עוד קומה לחג שלנו? אולי הגיע הזמן לדבר באמת את עצמנו ועל עצמנו, להכיר את החג מחדש, ואיתו גם את הקיבוץ שלנו שהשתנה, ואת המדינה שלנו, שחוגגת השנה 70. תיקון שבועות בקהילה שלנו הוא הזדמנות נדירה לשיחה, לימוד, התבוננות וחשיבה אמיתית, עם האנשים שאיתם אנחנו חיים. בואו נחזור לדבר אחד עם השני. בואו נחזור ללמוד. בואו נתבונן זה בזה בפנים". 

ריקי רז מנהלת מטה התרבות הקיבוצית מוסיפה: "הרעיון ליום העיון נולד מההיכרות עם העשייה התרבותית בקיבוצים וזיהוי צורך ורצון להעמיק וללמוד את נושא תיקון ליל שבועות וקבלת כלים וליווי מקצועי . מובילי התיקון יכולים להיות רכזי התרבות, רכזי חג בקיבוץ או חבר/ה שהנושא קרוב לליבם ומעוניינים להרים את הכפפה ולהתמודד עם אתגר הובלת התיקון".

תכנית "כזה ראה וחדש", אגף החינוך ומטה התרבות בתנועה הקיבוצית ייקמו מיד אחרי חג הפסח מפגש הכנה למובילי ומובילות ערב של תיקון שבועות בקיבוצים.

יום הכנה לתיקון יערך בבית התנועה הקיבוצית, ליאונרדו דה-וינצ'י 13 תל אביב

ביום ב', 9.4.10 בין השעות 9:30-14:30.

עלות יום העיון:

למשלמים מראש בכרטיס האשראי באתר: 50 ש"ח
למשלמים ביום המפגש בצ'ק או במזומן: 75 ש"ח  

להרשמה ותשלום באשראי: לחצו כאן
להרשמה ותשלום במועד המפגש: לחצו כאן


באנר משקארד 2

'שמיים אדומים' - תערוכתו של יוסף הוכמן

שמיים אדומים
'שמיים אדומים' - תערוכה של יוסף הוכמן

תערוכת יחיד של הצלם יוסף הוכמן המסכמת תקופת פעילות של יותר מחצי מאה.
משנות ה-50 מתעד ומצלם יוסף הוכמן, למן מהרגע בו ידו אחזה במצלמה כנער, מעגלי חיים ברזולוציות של אדם, קיבוץ, חברה, ועולם.

בתערוכה צילומים ואוצרות היסטוריה של הקיבוץ ושלבי התפתחותם של התנועה הקיבוצית, מפלגות השמאל, מובילי ההסתדרות דאז - יצחק בן אהרון, יעקב חזן, אבא קובנר, יצחק רבין, שמעון פרס, גולדה מאיר, חיים בר לב, אורי אבינרי ועוד, סדרות צילום על הקיבוץ, כמו גם תחילתה של תנועת שלום עכשיו, מסעות בעולם ונושאים רבים אחרים. 

התערוכה תתקיים בגלריית השלום במרכז האמנות המשותף גבעת חביבה בין התאריכים: 10/3-27/4. פתיחה חגיגית: בשבת, 10/3 בשעה 11:00


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה