דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל האמת על עצירת תקצוב הנוער העובד והלומד

לוגו

בחודשים האחרונים ניהלה מזכירות התנועה הקיבוצית דין ודברים מול תנועת הנוער העובד והלומד לאור אי עמידה והתעלמות רבת שנים של תנועת הנוער מהחלטות מזכירות התנועה. התנועה הקיבוצית נדרשה לעסוק בעניין זה לאור פניה לעזרה שהופנתה אליה מטעם הנהגת הבונים דרור העולמית הסובלת מחתירה מתמדת תחת סמכויותיה על ידי הנהגת הנוער העובד ושלוחיו השונים.

במהלך שלוש השנים האחרונות קיבלה מזכירות התנועה שורה של החלטות שמטרתן היתה להסדיר את היחסים בין הנוער העובד והלומד (תנועה ישראלית) לבין הבונים דרור (תנועת הנוער העיקרית של התק"צ בחו"ל) . אף כי רועי יסוד מזכ"ל הנוער העובד והלומד היה חבר מזכירות התנועה בעת הרלוונטית, זכו החלטות אלה להתעלמות בוטה מצד הנוער העובד. בניסיון לפתור את המשבר והמחלוקות, הקמנו מיוזמתנו צוות הידברות וצוות בוררות, אך לצערנו ללא הועיל. לאור המשך התנהלות הנוער העובד והלומד והעומדים בראשה, לא נותרה בידינו ברירה אלא לעצור את המשך תקצוב פעילותה של תנועת הנוער מתקציב התנועה.

ברצוננו להדגיש כי בכל אותה העת, פעלה התנועה הקיבוצית מתוך רצון להגיע לפשרה, אך פעם אחר פעם נתקלנו ב"כתף קרה" ובהתנהגות אגרסיבית ומכפישה של הנהגת הנוער העובד.

מאז ומעולם, תנועות הנוער השונות הנן חלק מליבת הפעילות של התנועה הקיבוצית. התנועה הקיבוצית מתקצבת נכון להיום את פעילויות תנועות הנוער השונות בכ-6.5 מיליון ₪ בשנה, מתוכם כמיליון ₪ היו מיועדים לנוער העובד והלומד. מדובר בסכומים לא מבוטלים לכל הדעות המהווים למעלה מ-60% מהפעילויות המתוקצבות של התנועה למטרות חינוך, תרבות ומעורבות בחברה. אנו מממנים פעילויות אלה בחפץ לב מתוך אמונה בחשיבותם ומתוך ראיה חינוכית, ערכית וציונית על פיהן פועלת התנועה הקיבוצית מראשית ימיה.

במציאות התקציבית המאתגרת שבה אנו פועלים, איננו יכולים, ולא נשלים עם הרעיון שאנחנו מממנים במיליוני שקלים גוף עצמאי שבהתנהלותו מתעלם במופגן מהחלטותינו ומסיכומים שהושגו ובמעשיו פועל לחתור תחת גופים המהווים בשר מבשרנו, לנסות ולנכס אותם לעצמו ולנתק אותם מאתנו תוך שהוא פועל במופגן על מנת להשתלט על נכסים ערכיים וחינוכיים המהווים חלק מליבת התנועה וקיבוציה מקדמת דנא.

לאור אי עמידתה של תנועת הנוער העובד והלומד בשורה של סיכומים והחלטות מזכירות התנועה והתעלמות מופגנת מהחלטות אלה, כבר בשנה שעברה לא הועבר לידיה התקציב שיועד לה. עמדתנו העקרונית הינה כי מי שמפר באופן שיטתי את החלטות המזכירות אינו זוכה ליהנות מתקציב התנועה. לא נאפשר מצב, בו יד אחת לוקחת כסף ויד שניה פועלת לפגוע בנו. אי לכך, לאור המשך התנהלות הנוער העובד והלומד, החליטה מזכירות התנועה שלא לתקצב את פעילותה של תנועת הנוער העובד והלומד בשנת התקציב  2019 כל עוד לא יתוקן המעוות. החלטה זו תובא כנדרש לאישור מועצת התנועה הקרובה.

ב-48 השעות האחרונות מופץ בקרב נציגויות הבונים דרור בחו"ל ולהורי הנערים והנערות החברים בתנועה בארץ ובחו"ל מכתב מכפיש ורצוף אי דיוקים במקרה הטוב ורצוף שקרים ומניפולציות במקרה הרע. ב-24 השעות האחרונות מופץ מכתב זה גם בארץ. מטרת המכתב אחת – לנסות וליהנות מכל העולמות. ליהנות מכספי המימון של חברות וחברי הקיבוצים מחד ולהמשיך ולפעול בניגוד להחלטות התנועה הקיבוצית ולהכפישה מאידך.

בימי המשבר הקשים שחוותה התנועה הקיבוצית לפני שני עשורים בלבד, גופים רבים ניסו לזנב בנכסינו ולהשתלט עליהם. בכל אותה העת, המשיכו התנועה, קיבוציה וחברי הקיבוצים לתמוך ולקיים את תנועות הנוער בכל מחיר ממש. לשמחתנו, המשבר הגדול מאחורינו, ואנו ממשיכים במשנה תוקף לקיים, לתמוך ולהגן על הגופים שלנו ואין בכוונתנו לוותר עליהם ולחלק אותם לאחרים. כזו בדיוק היא פעילותה של תנועת הבונים דרור הפועלת בקרב הקהילות היהודיות בחו"ל.  לא נוכל להסכים להשתלטות עוינת וכוחנית המנוגדת לעמדתנו על תנועת הבונים דרור המהווה בשר מבשרה של התנועה הקיבוצית.

עמדתנו ברורה ואינה נתונה למשא ומתן: אי עמידה בהחלטות מזכירות התנועה וניסיונות השתלטות על תנועת הנוער שלנו, הבונים דרור, אינם מקובלים עלינו.

אחרי שורה ארוכה של ניסיונות הידברות מול יו"ר הנוער העובד והלומד, שסופם – כתחילתם, באי נכונותו לקבל ולאמץ וליישם את החלטות מזכירות התנועה, ולהמשיך ולפגוע בתנועה הקיבוצית ובתנועת הבונים דרור, לא נותרה בידינו ברירה אלא לקבל החלטה לעצור את תקצוב פעילותה של תנועת הנוער העובד והלומד הנאמדת בכמיליון שקלים בשנה מתקציב משלם המיסים הקיבוצי – כספים שאתם, חברות וחברי הקיבוצים משלמים כמיסים לתנועה הקיבוצית מדי שנה.

איננו יכולים ואיננו מוכנים לאפשר שכספי משלם המיסים הקיבוצי, שרק לפני שנתיים הועלו לבקשתנו בכ-10%, ישמשו לפעילויות הנוגדות את החלטות התנועה, וחמור מכך, פועלות על מנת להשתלט ולפגוע בפעילויות מקבילות של תנועות נוער החשובות לא פחות - אם לא יותר.

איננו נרתעים מאיומים, ואיננו מתרגשים ממכתבים, אך לא נשלים עם הפצת חצאי אמיתות ושקרים שנועדו לאלץ אותנו להמשיך ולממן מכיסכם פעילויות שונות המופנות בסופו של דבר נגדנו. בידי מזכירות התנועה האחריות ולכן גם הסמכות לנהל את תקציב התנועה בהתאם לאינטרסים של כלל חבריה ולטובתם.

אם מזכ"ל דרור ישראל ומזכ"ל הנוער העובד והלומד מעוניינים לקיים תנועת נוער הפועלת באופן עצמאי ללא שיתוף פעולה ובניגוד לערכים שלנו, ותוך פגיעה בתנועה הקיבוצית ובתנועות אחרות, אנו חושבים שזו שגיאה קשה, ואפילו אם ימצא כי זכותם לעשות כן, לא נאפשר שיעשו זאת - לא בתמיכתנו ולא מתקציבנו.

ברחבי התנועה הקיבוצית פועלות כל תנועות הנוער, החל ממחנות העולים, השומר הצעיר, הנוער העובד והלומד, בני המושבים ועד הצופים. לכולן בלי יוצא מן הכלל תפקיד חשוב מהותי ומשמעותי בעיצוב הדור הצעיר שלנו. לכולן מעמד שווה וזכות מלאה לפעול על פי דרכן.  התנועה הקיבוצית מברכת על פעילות זו ומתקצבת מדי שנה את פעילות התנועות בכשישה מיליון וחצי ₪. תקציב גדול ומשמעותי שאנו מקצים מתוך הכרה בחשיבות פעילות תנועות הנוער ולעידוד וחיזוק פעילותן בתוכנו ובחברה הישראלית כולה.

מעולם לא דרשנו ואיננו דורשים כעת שום שליטה על פעילות התנועות. נהפוך הוא, אנו מכירים בעצמאותן של התנועות. יחד עם זאת, בשום אופן, לא נוותר על הנכסים הערכיים והחינוכיים שלנו ולא נמשיך ונממן פעילויות שמטרתן לנשל אותנו מערכינו התנועתיים ולפגוע בתנועות האחרות המהוות חלק מתנועתנו. תנועת הנוער העובד והלומד יכולה להמשיך ולפעול בקיבוצים כפי שפעלה תמיד, אנו רואים בה תנועת נוער חשובה, מרכזית ומשמעותית. אך עליה לעשות כן, בהתאם לכללים ולהחלטות ותוך שיתוף פעולה והידברות אתנו.

התנועה הקיבוצית תמשיך לתמוך ולעבוד בשיתוף פעולה עם כל תנועות הנוער המעוניינות לעבוד בשיתוף פעולה אתנו. בית התנועה הקיבוצית, כמו גם הקיבוצים עצמם, הם בית חם לתנועות הנוער ובית הגידול הטבעי לדור העתיד של התנועות. כך היה בעבר וכך ימשיך להיות גם בעתיד.

אנו מצפים מכל תנועת נוער לראות בנו שותפים כפי שאנו רואים בהן, לכבד את החלטות מזכירות התנועה ולפעול ברוח זו תוך כיבוד שאר תנועות הנוער ופעילותן המגוונת והמבורכת.

תגובות

אתם טוענים שדובי הלמן הוא גורם בעל עניין בנוע"ל?...
מאיה
זה המכתב המדובר שהופץ ב48 השעות האחרונות.. ע"י דובי הלמן, מזכיר התק"צ לשעבר https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2103215309771383&id=100002488029730
בושה
לוני
כעולה כבר לא חדש (6 שנים) שגדל מהבונים דרור, אני מתבייש שמזכירות של תנועה שראיתי כאידיאל פעם משתמשת בכוח ואיומים על תנועת נוער הבונים דרור, ואפילו פוגע בחברים היקרים שלנו בנוער העובד שעוזרים לנו להדריך את החניכים שלנו להגשמה חלוצית ועליה לארץ. תפסיקו עם האיומים, פוליטיקה וכוח ותזכרו שאתם אמורים להיות דוגמאות לתנועות הנוער ואיך אפשר לתמוך לאנשים שמנסים להגשים את האידיאלים שלהם.
לא כל האמת
ג'יימס גרנט רוזנהד
ספין פוליטי, הרסני ושטחי. יש כאן סיפור ממש חלקי שמסתיר את האמת. אולי בכוונה? אני הייתי חניך, מדריך, עולה ושליח הבונים דרור. אני חבר מייסד בקיבוץ משעול של תנועת קבוצות הבחירה של המחנות העולים. אף פעם לא הייתי חבר בתנועת הנוער העובד או דרור ישראל (לצערי), אבל כן הייתי פעיל תק"צ (בתוך הבונים דרור עולמי) במשך 10 שנים, מ-1999 עד 2010. אנחנו, תנועת הבונים דרור, בתוך התנועה הקיבוצית, חיפשנו ויזמנו את הקשר עם הנוע"ל מהתחלה ועד לתקופת ניר מאיר. הזמנו את הנוע"ל לתוך הבונים דרור באופן חופשי, כרצף של בחירות חינוכיות במשך 23 שנים, במשך תקופות דובי הלמן, נתן טל, וולוולה שור ואיתן ברושי. לדוגמה: המפגש הראשון היה ב-1996, בארץ, עם נציגי מזכירות התנועה מבריטניה. בהמשך, ב-1997 צוות מהנוער העובד והלומד הדריך בועידת הבונים דרור, בקיבוץ שדה בוקר. מ1997-8 התחלנו לשלוח חניכי שנת הכשרה מהבונים דרור בריטניה וצפון אמריקה לחוות הכשרה של הנוער העובד, לפולין עם המעורר, ולסמינרים ברביד. בכל שלב של התקדמות בשותפות, אנחנו - הבונים דרור והתנועה הקיבוצית - יזמנו את הבנייה. בשנים הראשונות, היינו צריכים לשכנע את חברי הנוער העובד והלומד שהמשימה הציונית היא גם כלפי העם היהודי בחו"ל ולא רק בחברה הישראלית. התעקשנו מכיוון שראינו שהשותפות הזאת מחדשת את ההגשמה הציונית של כולנו. בשנות ה-2000 הצלחנו להזמין את מדריכי הנוע"ל להדריך בתכניות שנת הכשרה ולצאת לשליחויות קיץ וחורף בכלל מדינות הדוברי אנגלית, וגם בתכניות הקיץ שלהן בארץ. השותפות הצליחה להשפיע על שתי התנועות באופן עמוק. חשוב להבין את הרקע: חברי הבונים דרור ממדינות דוברי אנגלית הפסיקו לעלות ארצה בגרעינים לקיבוצים מזמן, בשנות ה-80' (הצפון אמריקאים לקיבוץ רביד, הבריטים והדרום אפריקאים לקיבוץ תובל, והאוסטרלים וניו זילנדים לקיבוץ קדרים). ללא הגרעינים, העליה הפסיקה כמעט לגמרי ממדינות אלו. הקשר עם הנוער העובד והלומד הצליח לחדש את העליה וההגשמה החלוצית - לאחרונה הגיעו גרעיני עליה כל שנה, והקימו קבוצות שיתופיות משימתיות בכל רחבי הארץ. בצד השני, הקשר עם הבונים דרור השפיע על חברי הנוער העובד והלומד גם, למשל בהעמקת הזהות היהודית והציונית שלהם. התנועה הקיבוצית צריכה להיות גאה בהישגים המדהימים האלה מתוך השותפות עם הנוע"ל. אבל ניר מאיר מעדיף שליטה וכוח. לא הכל היה פשוט - לפעמים היו אי הסכמות סוערות לגבי איך נכון לפתח את השותפות. למשל, לגבי השאלה: האם עולים חדשים צריכים לעשות קודם משימות בחברה הישראלית כדי לעזור להם בתהליכי הקליטה, או האם עולים חדשים צריכים להדריך קודם בתכניות הבונים דרור, כדי להוות דוגמה אישית רלוונטית לחניכים בחו"ל? אבל כל זה קרה בתוך התנועה הקיבוצית, כתהליך משותף, ביוזמת הבונים דרור. רק בתקופת ניר מאיר פתאום משנים את ההיסטוריה ומספרים סיפור מגעיל ולא אמיתי. אשמח להיות בקשר עם כל חבר/ת קיבוץ - אבוא גם לבקר במועדון לחבר - כדי לספק גם אין סוף דוגמאות והוכחות למי שמחפש את האמת מאחורי הספין ההרסני של ניר מאיר. אל תאמינו לו - השותפות הזאת היא מקור גאווה לתנועה הקיבוצית! חידוש העליה החלוצית ממדינות דוברי אנגלית זה הישג מדהים של התנועה הקיבוצית וניר מאיר הורס את זה בכוח! האמת והשותפות בין התנועת ינצחו בסוף, לטובת תנועת הבונים דרור ולטובת התנועה הקיבוצית!
בני המושבים הם לא תנועת נוער.
אור
וגם כמעט כל שאר מה שכתוב פה רצוף ב'אי דיוקים במקרה הטוב' אולי כדאי שתשכרו מישהו שיבדוק את העובדות בשבילכם לפני שאתם מפרסמים דברים ומביכים.
איזה ערכים?
ג׳רמי שוורץ
קראתי בכתבה את המילה ״ערכים,״ אבל הערך היחיד שנזכר הוא ״נכסים״. כנראה הבת שלי, שתשרת הקייץ בתור ראש מחנה גליל של הבונים דרור צפון אמריקה, היא הנכסים של התק״ץ. והנה חשבתי שהיא לא הנכבים של אף אחד, ושהיא חברת תנועה ופעילה שותפת פעולה בבניית חברה חדשה ויהדות חדשה.
איזה שטויות
דין
ראיתי את המכתב שביקשתם מהנועל לחתום עליו, והם חתמו שם על כל סעיף, חוץ מהראשון שדורש מהם לא לעשות בכלל פעילות מחוץ לישראל.

לפי מה שראיתי שפורסם לנוער העובד פעילות וקשר בתפוצות גם באתיופיה וגם ברוסיה, מקומות שאין בהם קשר לבונים דרור, ולכן הורידו את הסעיף וחתמו על כל השאר.

נשמע לי כמו בריונות קלאסית של התנועה הקיבוצית, ואני מכיר את זה טוב מדי מבפנים לצערי
הנוער העובד משתלטים על נכסים ערכיים של התקצ?
אואן
כל מה שקרה לנו עם התקצ מאז שאני זוכר היה בהסכמה מלאה. הם הביאו את הנוער העובד והלומד כשהם הבינו שהם לא מצליחים לספק את הסחורה

הוספת תגובה חדשה