דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"יום יגאל אלון" במלאת 38 שנה לפטירתו ולציון 100 שנה להולדתו - "בסימן מנהיגות ראויה"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בברכה מיוחדת לאירוע: "רק מנהיגים נדירים מסוגו של אלון מסוגלים להישיר מבט אליכם, מפקדי העתיד של צה"ל ומנהיגי המחר של מדינת ישראל, ולדרוש מכם להפגין את אותם הערכים הנעלים שהם עצמם הפגינו, ערכים שבלעדיהם לא ניתן להוביל לא חברה ולא עם"
"יום אלון" 2018 התקיים בשבוע שעבר במלאת 38 שנה לפטירתו של יגאל אלון ולציון 100 שנה להולדתו - "בסימן מנהיגות ראויה"
צילום: יוסי סבח

ביום חמישי שעבר התקיים אירוע האזכרה השנתי למפקד הפלמ"ח, שר החינוך ושר החוץ  יגאל אלון ז"ל. באירוע בגינוסר, קיבוצו של אלון, נכחו בני משפחת אלון, רעים לנשק של אלון מדור הפלמ"ח ובהם האלוף בדימוס עמוס חורב, שר החינוך נפתלי בנט, חברי כנסת, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, קצינים בכירים בצה"ל וכאלף צעירות וצעירים – חניכי מכינות קדם צבאיות, מתנדבי שירות לאומי ומתנדבי שנת שירות. האירוע השנה ציין 38 שנה לפטירתו של אלון וגם מלאת 100 שנה להולדתו, וברוחו ובצלמו התקיים "בסימן מנהיגות ראויה".

"יגאל אלון היה דמות מופת למנהיגות ראויה ואמיצה, נקיית כפיים ובעלת חוט שדרה איתן של יושרה עם ענווה, אבל בריאה", אומר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בברכה מצולמת שהעביר למשתתפי האירוע, ובראשם חניכי המכינות והצעירים המתנדבים, "רק מנהיגים נדירים מסוגו של אלון מסוגלים להישיר מבט אליכם, מפקדי העתיד של צה"ל ומנהיגי המחר של מדינת ישראל, ולדרוש מכם להפגין את אותם הערכים הנעלים שהם עצמם הפגינו, ערכים שבלעדיהם לא ניתן להוביל לא חברה ולא עם".

יום אלון – שאורגן בידי בית יגאל אלון בגינוסר, האמון כל השנה על שימור מורשתו של אלון בדרכים שונות, חינוכיות ואחרות – נפתח כרגיל ב"מרוץ אלון" המסורתי, ולאחריו התכנסו הנוכחים לסדנאות ושולחנות עגולים שונים, שעסקו בנושאים כגון "אתיקה בפוליטיקה" ו"צעירים דורשים מנהיגות ראויה".

גם הפאנל המרכזי – בהשתתפות שר החינוך, ח"כ נפתלי בנט; שרת המשפטים והחוץ לשעבר, ח"כ ציפי לבני; ח"כ אילן גילאון; והרבנית עדינה בר שלום – הוקדש ל"מנהיגות ראויה".

"כשאנחנו מדברים על 'מנהיגות ראויה' בחינוך; בצבא; מנהיגות ראויה לעם ישראל; מנהיגות נקיית כפיים ולב, אנחנו רואים אל מול עינינו את יגאל אלון", אמר השר בנט, "אלון האמין בחלום, הוא הבין שזה כוח מניע. 'המתגדרים בבקעת הריאליזם כביכול, סופם לשקוע בה עד צוואר', אמר, 'הריאליסטים והפרגמטיסטים הללו נוטים לשכוח, כי דווקא החתירה אל מה שנראה לעתים כבלתי אפשרי, היא שמעלה את האדם למדרגה הראויה לתואר זה, ואף עושה את הנראה כבלתי אפשרי לאפשרי'.

"בית זה, כאן בגינוסר", הוסיף בנט, "מצליח לזקק את תכונותיו של אלון, של מנהיג שאין כמוהו, כזה שמעשיו היוו ועודם מהווים השראה, ולהעבירם הלאה, 365 יום בשנה, לאלפי תלמידים; חיילים; אנשי כוחות הביטחון וחניכי מכינות. אני מצפה מכם שתלכו בדרכו של יגאל אלון. אם תיקחו אתכם למשימותיכם את דמותו, אהיה בטוח שאנחנו בידיים טובות".

שרת החוץ לשעבר ח"כ ציפי לבני אמרה: "באתי הנה להבטיח לכם שלא כולם מושחתים. דיבר לפניי שר החינוך. יש ביננו מחלוקות עמוקות, אבל שנינו מסכימים ששר, ראש מממשלה, מנהיג - לא יכול לקבל מתנות ולחיות על חשבון בעלי הון. זוהי אמירה ערכית שצריכה להיאמר. ואתם, זאת זכותכם, ואפילו חובתכם, לדרוש זאת כתנאי מכל מנהיג - ניקיון כפיים ציבורי.

"ניקיון כפיים הוא תנאי הכרחי אבל לא מספיק", אמרה עוד שרת החוץ לשעבר, "יש לקבוע את הכיוון של ישראל ובשביל זה צריך הנהגה שאידיאולוגיה לנגד עיניה, לא הכיסא ולא ההטבות שבאות איתו, כזאת שמוכנה להוביל את העם גם אם יש מחיר פוליטי כשעושים את הדבר הנכון. הפופוליזם הוא מפלטו של מי שההמון מוביל אותו, והוא לא ראוי להנהיג. החובה שלנו לומר את האמת גם אם היא לא נעימה, גם אם יש לה מחיר פוליטי. מציינים כאן מאה שנה להולדתו של מנהיג כזה – יגאל אלון. ביטחוניסט שחיפש שלום, האמין בזכות על ארץ ישראל, אבל בחובה לשמור על רוב יהודי. זהו גם החזון שלי".

את אירועי יום אלון חתמה האזכרה ליגאל אלון בבית העלמין בגינוסר. באזכרה נשאו דברים נציגי משפחת אלון; מפקד חיל הים וראש השב"כ לשעבר עמי אילון; וקצין חינוך ראשי, תא"ל צביקה פייראיזן.

ערן שוורץ, מנכ"ל בית יגאל אלון: "מנהיגות ראויה היא הבסיס לניהול כל חברה ומדינה, בלעדיה יסטו זו וזו מדרכן לכיוונים הרי אסון. זו אמת מידה נדרשת ממנהיגים ללא קשר לשיוכם הפוליטי, וקודמת לכל דיון של ימין ושמאל. יתירה מזו, אסור לצמצם את המושג הזה רק לקברניטים, הוא תקף לכל מי שבוחר לעסוק בפוליטיקה ובשליחות ציבורית. גם יריבים פוליטיים מובהקים של יגאל אלון לא חלקו מעולם על דמותו כמנהיג ראוי, שפעל תמיד באופן ממלכתי, מתוך רצון לשמור על אופייה הדמוקרטי והשוויוני של החברה שלנו. לתחושתנו, אין היום בציבוריות הישראלית מספיק ממשיכי דרך לתפיסת העולם הציונית והברורה הזו, ולכן החלטנו, במלאת 100 שנה להולדת אלון, לכנס אלף צעירים – מנהיגים פוטנציאליים עתידיים במדינת ישראל במגוון תחומים – כדי להתוות יחד איתם קריאת כיוון ברורה למנהיגות ראויה".

 

תגובות

יום יגאל אלון - "מנהיגות ראויה"?
פנינה שפירא
יגאל אלון היה מבין אותם מנהיגים בשנות ה-40, 50, שלקחו ילדים ללא ידיעת הוריהם ומסרו אותם למשפחות חשוכות ילדים ו/או מכרו אותם למשפחות בחו''ל.
יגאל אלון לקח פעוטה מבית ילדים שהייתה שייכת למשפחה בטבריה ומסר אותה לחברים בקיבוץ גינוסר. לימים הילדה גדלה ואמרו לה שיש משפחה בטבריה שהיא דומה להם. והסתבר שאמנם כן והראו לה קבר על שמה בבית העלמין בטבריה. למשפחה אמרו שהילדה מתה. האם זאת מנהיגות ראויה? זאת הייתה מדיניות הממשלה אז, והוא היה שותף לאותה מדיניות של חטיפת ילדים - המיטו שואה על אלפי משפחות בארץ. (במשפחתנו נלקחה תינוקת בת יומיים בבי''ח בירושלים)

הוספת תגובה חדשה