דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ט' באב קיבוצי, ט' באב ישראלי

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, גיל לין, היה שותף לתהליך חשיבה בצוות מגוון של אנשי רוח ואנשי ציבור שהובל על-ידי אנשי תנועת "פנימה", שהוקמה לפני חמש שנים על ידי נשות ואנשי ציבור על מנת ליצור שיח בין חלקי העם. בטור מיוחד לכבוד ט' באב הוא קורא לכל עם ישראל "לשמור על ערכי השבת האלה, בים, בבריכה, בטיול בטבע, בבית הכנסת, במשפחה בפאב ובפארק... בכל יום ובכל שעה"
קבלת שבת מחודשת בקיבוץ רגבים. למצולמות אין קשר לתוכן הטור
קבלת שבת מחודשת בקיבוץ רגבים. למצולמות אין קשר לתוכן הטור

שבת בשלום וט' באב
השבוע קיבלתי מכתב אישי במעטפה לבנה ומעוצבת יפה. מי שולח היום מעטפות? בדקתי היטב, זיהיתי את השולח ופתחתי. בפנים היתה חוברת "שבת בשלום - ממשבר השבת לחגיגה ישראלית", עם הקדשה אישית מהרב שי פירון.
קיבלתי את זה כי הייתי שותף לתהליך חשיבה ולסיעור המוחות בצוות מגוון של אנשי רוח ואנשי ציבור שהוביל דולב ארד מ"פנימה".
לא אכנס כאן לפירוט הנושאים ותהליך העבודה, אם כי אני בהחלט ממליץ למי שמתעניין בנושא ורוצה לנסות למצוא פתרונות במקום להילחם, לקרוא את החוברת (זאת תהיה תרומתי הצנועה למניעת שנאת חינם לכבוד ט' באב).
בין היתר דיברנו במפגשים על ערכי השבת. המשתתפים בדיון אשר ייצגו גורמים וזרמים שונים בעם היהודי, הציגו את הערכים והמשמעויות של השבת עבורם. נתבקשנו מראש לנסות ולהאמין אחד לשני שהדברים נאמרים בכנות ומתוך כוונה... כך עשיתי (אחרי הכל הנטייה הבסיסית שלי היא להאמין לאנשים)... התוצאה היתה מעניינת.

בין הערכים ומשמעויות השבת שצויינו היו: שוויון בין בני האדם, מנוחה לאדם העובד, זמן לנפש ולמשפחה, לרוח ולתרבות, שלווה והנאה, חרות ולו ליום אחד, מנוחה מהמרדף אחרי הרווח ופנאי לעיסוק ברוח, דאגה ותחזוקה לעצמך, מפגש קהילתי, חיזוק היחד והחברה, אחדות עם ישראל, חסד וצדק לכל בני האדם.
שמעתי את הדברים, וכפי שסוכם מראש החלטתי להאמין שהכל נאמר מתוך כוונה וביושר. ואז שאלתי "בתמימות" - רגע, אם אלה הערכים אותם כולנו מקדשים, אם אלה הדברים שמחברים את כל עם ישראל, למה לא לתת להם להנחות אותנו כל השבוע? למה לא לפעול כל השבוע, תוך ראיית האחר, שאיפה להקטנת פערים ושוויון, חיזוק הקהילות והחברה שמסביבנו, חסד וצדק לכל...?

בתור הקיבוצניק היחיד בצוות החשיבה, התפלאתי, איך זה שדווקא אנחנו שמקדשים ערכים אלה יום יום, שעה שעה (חיים בקהילות, דואגים לערבות הדדית, שומרים על רמה גבוהה ככל האפשר של שוויון, וכד'... וזה עוד לפני שדיברנו על עבודת האדמה וגאולת הארץ) נחשבים על ידי חלקים מהיהדות לכופרים?
החלטתי לנצל את היום, לכבוד ט' באב ולרגל צאת החוברת "שבת בשלום", ולהכריז בזאת כי אני יהודי גאה, השומר על ערכי היהדות ומקיים את מהותה של מצוות השבת, לא יום אחד אלא שבעה ימים בשבוע. אני קורא בזאת לכל עם ישראל, לשמור על ערכי השבת האלה, בים, בבריכה, בטיול בטבע, בבית הכנסת, במשפחה בפאב ובפארק... בכל יום ובכל שעה. ואם אני כבר בעניין של בקשות, אז גם לא ללכלך, לא לדחוף, לא לצעוק, להימנע מאלימות, להקשיב אחד לשני, לעזור כשצריך, לפרגן וגם... קצת אהבה לא תזיק!

תגובות

למה כופרים הנה התשובה
גל
מרבת האומות מבוססות על רעיון לאומי מדיני או תהליך היסטורי, האומה היהודית הינה מבוססת על דת ותו לא!, למשל נצרות הינה דת אבל אין אומה נוצרית אלא לאום לחוד ואמונה ודת לחוד, האומה היהודית איננה לאום בעצם הוותו אלא קבוצת אנשים שקיבלו עליהם דת ישראל, ממש כמו בסיפור התנ"ך לאחר קבלת התורה (מלשון הוראה) "שמע ישראל..היום הזה נהיית לעם".
ולכן כל טקס אלטרנטיבי מוצלח או קבלה טובה ככל שתהיה אינה יותר מטובה או עזרה או החלטה חיובית
אך כאשר משהו בה נוגד את עקרונות הדת ההלכה היהודית הנגזרת ממנה וכו' המעשה הופך להיפך היהדות לגמרי
ונקרא בלשון העם "כפירה" כפירה בעקרונות הדת שנתקבלה בעם וכפירה בנותן אותה ע"פ האמונה והמסורת הכתובה הדתית.

הוספת תגובה חדשה