דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חניך לשעבר בבן שמן: "אני חייב המון לשינשינים שגרמו לי להחזיר לחברה את מה שקיבלתי"

יום שנת-השירות והמכינות בכנסת צוין השבוע בדיונים בוועדות ובמליאת הכנסת. ראשת אגף החינוך: "שנת השרות והמכינות הן הסטרטאפ החברתי הכי טוב שיש למדינת ישראל! כמו בכל סטארטאפ צריך מישהו להפוך אותו מרעיון צעיר לאפליקציה המתאימה לכל. אני קוראת לך כבוד שר החינוך מר נפתלי בנט המוביל בהצלחה את מהפכת המתמטיקה ועכשיו גם את מהפכת האנגלית להוביל את מהפכת המקצוע החברתי במערכת החינוך"


יום שנת השירות בכנסת
יום שנת השירות בכנסת

הכנסת ציינה השבוע את יום ההוקרה למתנדבי שנות השירות וחניכי המכינות ביום דיונים בוועדות ובדיון חגיגי במליאת הכנסת.

היום שאורגן על-ידי חברי הכנסת מירב בן-ארי ורועי פולקמן (כולנו) וסתיו שפיר (המחנה הציוני), נפתח בדיון בוועדת החוץ והבטחון בנושא נתוני הגיוס לנערים והנערות לאחר שנת השירות. במקביל נערך דיון בוועדת הכספים על העדר תקצוב קבוע לשנת השירות.

את היום כולו ליוו ראשת אגף החינוך בתנועה ד"ר גבי אסם וצוות שנת השירות של התנועה הקיבוצית בראשות לירז ברנד - רז ברוד, עופר רימון, נועה שנער וגלי גרוס. יחד איתם ליווה את דיוני הוועדות והיום כולו גם המשנה למזכ"ל התנועה גיל לין.

בהמשך היום נערכו דיונים בוועדת הקליטה והעלייה על שילוב יוצאי אתיופיה במכינות ובשנת השירות וכן הועלתה בוועדת החינוך הצעת חוק המכינות, המבקשת לשלב בהן צעירים עם מוגבלויות.

דיון מרגש במיוחד נערך בוועדת הרווחה בו סיפרו בוגרי פנימיות בהן קיימת התנדבות של שנת שירות על ההשפעה של השינשינים על חייהם.

"השינשינים נתנו לי את הגב ואת היכולת להיות מי שאני היום", סיפרה יעל שהיתה חניכה בפנימיית "נירים" בה מתנדבים שינשינים רבים מהתנועה הקיבוצית: היום, אני בעצמי עושה שנת שירות בקידום נוער בנתניה וב"נירים בשכונות" ובשבילי זאת סגירת מעגל. אני מאמינה בכל ליבי שחשוב שבוגרי פנימייה  כמוני, צריכים לעבור להתנדב לשנת שירות,  אנחנו מבינים את החניכים ומדברים איתם בגובה העיניים. אנחנו מכירים איך זה להיות במקום שלהם, והכי חשוב הם רואים אותנו היום ויודעים איפה אנחנו היינו ואיפה הם נמצאים וזה נותן להם תחושת מסוגלות אדירה" .

עידן מזרחי, בוגר כפר הנוער בן-שמן סיפר שכפר הנוער וההכרות עם השינשינים שינו את חייו – "הם גידלו אותי והפכו אותי לאדם יותר עצמאי. אדם שיודע מה שהוא הולך לעשות בחיים. מכיתה ט' ועד י"ב ליוו אותי ש"ש מהתנועה הקיבוצית, הם נתנו לי את הכלים להצליח, ובתהליך שעברתי עם הש"ש שלי החלטתי שאני רוצה לעשות שנת שירות. אני חייב המון לשינשינים שגרמו לי להחזיר לחברה את מה שקיבלתי".

ראשת אגף החינוך בתנועה הקיבוצית דיברה בכנס הסיום שחתם את היום ואמרה בין היתר: "שנת השרות והמכינות הן הסטרטאפ החברתי הכי טוב שיש למדינת ישראל! מנוע צמיחה חברתי כשמו כן הוא מצמיח תהליכים חברתיים שהם צו השעה למדינת ישראל! כמו בכל סטארטאפ צריך מישהו להפוך אותו מרעיון צעיר לאפליקציה המתאימה לכל. אני קוראת לך כבוד שר החינוך מר נפתלי בנט המוביל בהצלחה את מהפכת המתמטיקה ועכשיו גם את מהפכת האנגלית להוביל את מהפכת המקצוע החברתי במערכת החינוך. להצעתי, כל בוגר שנת יב' יעשה שנת שירות! בשנה זו ישרתו בשנת שרות, ימלאו את המכינות, ימשיכו את פעילותה הברוכה של תנועות הנוער וארגוני הנוער, יתמקדו בשנה אקדמית מותאמת צבא וגם בהשלמות עברית והתאמה לגיוס.

במהלך היום החשוב והמשמעותי בכנס נשמעות מילות תודה רבות והערכה גדולה למשרתים בשש ובמכינות – מכובדי חברי הכנסת, בואו נחליף את מילות התודה לקריאה משותפת להעצמת המפעל ולא לבלימתו. במצב האבסורדי בו טובת המדינה לנגד עיננו מגלמים שני המפעלים בשורה חברתית לה אנחנו כה זקוקים ביחד עם מודל כלכלי יעיל ומועיל, שכן המתנדבים בשנת השרות ממלאים מאות משרות בכפרי הנוער, בפנימיות, במרכזים לבעלי צרכים מיוחדים, חוסכים למדינה מיליונים רבים וספק אם בלעדיהם יכלו מרכזים אלה להציע את החיבור הנכון לנוער המתחנך בהם".

גיל לין המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, אשר ליווה את הדיונים לאורך כל היום מדגיש:

"שנת השירות על סוגיה השונים היא אחד המפעלים המשמעותיים ביותר של התנועה הקיבוצית, אשר משפיע על החברה הישראלית. התנועה משקיעה כבר שנים רבות משאבים בקידום המפעל ועידוד בני הנוער בקיבוצים ליציאה לשנת שירות בכפרי הנוער, בפנימיות ובתנועות הנוער, ובשנים האחרונות מעודדת גם יציאה למכינות הקדם צבאיות.

לאורך כל היום הן בישיבות בוועדות הכנסת השונות והן במליאת הסיכום החגיגית, נשמעו רק מילות הערכה ותודה, מפי כל חברי הכנסת והשרים, משמאל ומימין, דתיים וחילוניים.

זוהי הוכחה נוספת כי המהלך שמובילה הנהגת התנועה, לחזרה למעורבות חברתית משמעותית ולקיחת אחריות לאתגרי הציונות העכשוויים, יכולה להביא לחזרת התנועה הקיבוצית לעמדות השפעה ויחס חיובי של החברה הישראלית, כלפי הקיבוצים והתנועה.

ראוי לציין את הנציגות המרשימה של צוות שנת שירות של אגף החינוך, המכינות המזוהות עם התנועה הקיבוצתית, בינ"ה ותנועות הנוער, אשר בלטו ונתנו את הטון במהלך הדיונים לאורך כל היום.

התחושה של כל מי שהשתתף במפגשים היתה כי עם חבורה איכותית זו, אפשר לבנות עתיד טוב יותר לחברה הישראלית." סיכם לין.

הוספת תגובה חדשה