דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ח"כ הרב גפני: "תראו בי ידיד, אתם נמצאים במקומות שאחרים לא נמצאים. הייתם בעבר, אתם נמצאים בהם היום ותהיו גם בעתיד"

 "עשיתי כל מאמץ שהחוק למיסוי הקיבוצים לא ייכנס לחוק ההסדרים, משום שסברתי שנעשה לכם עוול"
יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני
צילום: דנה בר-און

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני (יהדות התורה) היה אורח היום השני של כנס הנהגות הקיבוצים. גפני פתח את דבריו ואמר: "אני לא יודע אם שמתם לב, אבל אני חרדי שמופיע בתנועה הקיבוצית, לכבוד הוא לי להופיע בפניכם!" 

ח"כ גפני הזכיר נשכחות מהדיונים על חוק המיסוי לקיבוצים בתקציב האחרון: "עשיתי כל מאמץ שהחוק למיסוי הקיבוצים לא ייכנס לחוק ההסדרים, משום שסברתי לכם עוול. כל החישובים סביב המס לא היו נכונים, ואני סברתי שצריך לדון בצורה רצינית על כל הדברים ביחד – מיסים, משבר המים וכו. בסוף זה כן נכנס לחוק ועבר לוועדה של מיקי זוהר, אבל אני חושב שהמאמץ שלי בהחלט עזר".

גפני החמיא להתיישבות הקיבוצית ואמר: אני חושב שצריך לסייע איפה שלא נמצאים אנשים וחברי הקיבוצים נמצאים. אני חולק על היועץ הכלכלי של ראש הממשלה שבעבר היועץ הכלכלי של שר האוצר, שאמר שאפשר לשתול יערות כי זה יותר זול מעצים. בדיוק כמו שאני חולק עליו שלא צריך להוליד עוד ילדים". 

גפני סיפר לממלאי וממלאות התפקידים: "היום קיימה ועדת הכספים דיון ובעזרת איתן ברושי, הנציג המצוין שלכם בכנסת, פתרנו בעיה של הקיבוצים ויישובי הגדר. כשהעברנו את החוק של הטבות מס ליישובים התברר שדווקא צמודי גדר לא נהנים מהטבות המס המקסימליות, ודווקא להם צריך לסייע. בשל כך, העברנו הוראות שעה שעד שייגמר ההליך של הטבות המס הם יישארו על המקסימום". 

גפני הסביר כי חלק מהבעיות נובעות משיטת החישוב של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "אנשי הלמ"ס צרכים לייצר את המדד הפריפריאלי פר-יישוב ולא פר-מועצה. למשל מטה אשר שמתחילה ביישובי הגדר ומסתיימת בעמק יזרעאל, וביושבי הגדר שם סובלים מזה שהם לא נחשבים פירפריאלים. שלא יהיה דין אחד לכל יישובי המועצה".

יו"ר ועדת הכספים סיפר על הדיונים הפנימיים עם הממשלה: "הייתי אצל ראש הממשלה ואצל שר האוצר והם אמרו לי לא לעסוק בהטבות המס כי מי שמכניס לשם את היד מקבל כוויה, אמרתי להם שלי אין פריימריז ואני לא דואג מכלום. ובאמת, יש ראשי מועצות שלא נמצאים על פי הקריטריונים ברשימה אבל יכולים לבוא לרה"מ ולשרים אחרים ולהגיד: אם אנחנו לא נהיה גם אתם לא תהיו בתפקיד שלכם. אני מבקש לדאוג לאלו שבאמת מגיע להם. 

גם ברשות המסים אמרו לי אמרו שלא צריך הטבות מס, אלא חינוך, רווחה ועוד. אני גרתי באופקים 22 שנים, אני יודע מה החשיבות של הטבות מס לתושבים ולישוב. אם רוצים לחזק את הישוב ולהביא עוד אנשים צריך לתת הטבות מס. כשזה אושר בוועדה, זה אחד המקרים הבודדים בהם כל חברי הוועדה עמדו ומחאו כפיים".

גפני סיים את דבריו ואמר: "תראו בי ידיד, גם אם יהיו וויכוחים על דת ומדינה, על זה שצריך לחזק את הקיבוצים מבחינה כלכלית לא יהיו ויכוחים. אתם נמצאים במוקמות שאחרים לא נמצאים. הייתם בעבר, אתם היום ותהיו גם בעתיד".  

הוספת תגובה חדשה