דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"חושבים עתיד"- קורס צמיחה דמוגרפית במרחב הכפרי- לראשונה במכללת "ספיר"!

לראשונה בדרום הארץ, יפתח בחודש פברואר קורס ייחודי המיועד לרכזי צמיחה דמוגרפית בקיבוצים, מושבים ומועצות אזוריות: "רכז הצמיחה צריך להבין לעומק את המורכבות של הקהילה ההטרוגנית ואת חשיבות גיבוש הזהות לקהילה שכזו כחלק מתהליך הצמיחה".
צמיחה דמוגרפית

לאורך השנים המושג קליטה וצמיחה דמוגרפית ועולם התוכן הטמון בו עברו חידושים ושינויים רבים. ככל שהקיבוצים והמרחב הכפרי כולו גיבשו לעצמם זהות חדשה, עדכנית יותר, בעלת מאפיינים חדשים השזורים במאפיינים מסורתיים, כך גם הלכה והתעצבה הדיסיפלינה של הצמיחה הדמוגרפית. הקליטה הפכה להיות אתגר שהקיבוצים יכולים לו ושבנים ובנות קיבוץ ואנשים רבים אחרים מעוניינים בו. עם זאת, לצד ההצלחה המסויימת שנרשמה ברב הקיבוצים, השינויים הרבים דרשו ועודם דורשים מהנהלות הקיבוצים ובראשם האחראים על הצמיחה הדמוגרפית בקיבוצים להיות מסוגלים לזהות אותם ולעמוד באתגרים החדשים שהם מציבים ולא להיתקע בתבניות מיושנות.

מתוך ההבנה כי הקליטה והצמיחה הדמוגרפית בקיבוצים כאן בכדי להישאר, וכי לפחות בשנים הקרובות ימשיכו קיבוצים רבים בקליטת חברים וחברות חדשים ובעיקר בגיבוש זהות חדשה ובליכוד החברים החדשים והותיקים סביבה, עלה הצורך בקורס המאגד את הידע והניסיון שנצברו עד היום בתחום. לכן, התנועה הקיבוצית ומכללת "ספיר" שבשדרות, משלבות ידיים לשיתוף פעולה ראשון בקורס קליטה וצמיחה דמוגרפית למרחב הכפרי כולו, שייתן מענה לכל הצרכים, השינויים והחידושים בתחום.

ירון לינדמן, ראש מחלקת צמיחה דמוגרפית בתנועה מתאר: "החשיבות של קורס כזה בהוויה שלו, ביכולת שלו להקנות גם ידע תיאורטי וגם ידע מעשי שנצבר מהשטח. העברת ידע שנצבר הן בקבוצות עמיתים ומניסיונם של העוסקים בתחום בקיבוצים והן ממרצים מומחים בתחום. זוהי הזדמנות ללמוד מניסיונם של אחרים, מההצלחות והטעויות, ולצד זה, זוהי קרקע פורייה לשיתופי פעולה בין הקיבוצים והיישובים השונים על מנת לפתור בעיות רוחביות בתחום הקליטה. בשביל לעשות את זה נכון "צריך לצאת מהקופסא" וזוהי סיבה טובה מספיק כדי להגיע לקורס הזה".

אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה, מוסיפה: "המפתח המרכזי לצמיחה הדמוגרפית היום טמון בתכנון המוקדם. קליטה טובה ואיכותית תצליח לקרות רק ע"י היערכות מוקדמת בכל הרבדים האפשריים- ברמת התכנון הפיזי, ברמת בתי הילדים, ברמת הפיתוח הקהילתי, ברמת התרבות הקהילתית. אם אתה לא יודע למה אתה קולט, אם לא יודעים לייצר "אנחנו" בקהילה, יהיה קשה לייצר ביחד משמעותי משותף. אנחנו כבר לא במלחמת הישרדות על הקיום שלנו, רוב הקיבוצים התייצבו מבחינה כלכלית, אפשר וצריך להקדיש את הזמן הדרוש לעסוק בקליטה נכונה, הדרגתית ומיטבית".

לינדמן משלים: "זה הדבר המרכזי שצריך להבין בהקשר של צמיחה דמוגרפית היום, ההבנה כי יש לעסוק לא רק בשיווק ותכנון מקדים אלא גם ובעיקר במה עושים אחרי שאנשים הגיעו".

קרני פלג (גבולות), הרכזת האקדמית של הקורס מטעם "ספיר": "בקורס יש דגש רב על למידת עמיתים- לא רק הרצאות, אלא עבודה קבוצתית ולמידה מניסיון אחד של השני, ומי שכבר צבר ניסיון במשך השנים תהיה לו אופציה לתת מניסיונו.
בנוסף, הייחוד של קורס כזה ב"ספיר", המיועד לבעלי התפקידים באיזור הדרום, הוא בהתמודדות הספציפית עם האתגרים של החיים בפריפריה: אתגרים כגון - מציאת תעסוקה, נסיעות, סוגיות ביטחון, ניסיון ליצור הטבות עבור התושבים וכו'. ליצור לאנשים סיבות טובות לבחור באיכות החיים שמוצעת ביישובים, גם במחיר של שינוי התעסוקה או במחיר נסיעה לעבודה מרוחקת. היתרונות המרכזיים בקורס יהיו המחשבה המשותפת והניסיון ליצור שיתופי פעולה למרכזי תעסוקה משותפים, מערכת הסעות משותפת ורעיונות נוספים דרך שיתוף המידע, הדילמות והאתגרים של כל ישוב וישוב".

גלס מסכמת: "הקורס שהולך להיפתח בפברואר הוא הזדמנות נהדרת לכל העוסקים והעוסקות בצמיחה דמוגרפית בקיבוצים הדרומיים ובמרחב הכפרי כולו, לקבל בצורה מסודרת ועדכנית את המידע הקיים היום בתנועה, באקדמיה ובקיבוצים בתחום ואנחנו מזמינים את כולם לבוא ולקחת חלק".

לפרטים נוספים והרשמה: המרכז ללימודי חוץ מכללת ספיר 6606*

 

הוספת תגובה חדשה