דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ועדת הפנים תמשיך את הדיון על הארכת תוקף הותמ"ל בשבוע הבא

יו"ר הוועדה יואב קיש: "משימת תכנון הדיור חשובה, אבל חשובה לא פחות הדרך. לא ניתן לבנות בלי לקחת קרקע, אבל חייבים לשמוע אותם".
דיון בכנסת ותמל

השבוע התקיים בוועדת הפנים של הכנסת בראשותו של ח"כ יואב קיש דיון בצו להארכת תקפו של החוק לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור (חוק ותמ"ל). בדיון נכחו חברי כנסת רבים, ראשי רשויות, נציגי תנועות ההתיישבות וישובים חקלאיים, הגופים הירוקים, ועוד.

במהלך הדיון, התבטאו חברי הכנסת והדוברים האחרים בתקיפות כנגד החוק. באווירה שנוצרה, הכריז יו"ר הועדה כי עקב מורכבות וחשיבות הנושא, תסתיים הישיבה ללא

מיכי דרורי
עו"ד מיכי דרורי

החלטה. ישיבה נוספת זומנה ליום א' הקרוב. "אני צופה שלמרות הדחיה יאושר הצו בסופו של דבר" , מסר עו"ד מיכי דרורי שיצג את התנועה הקיבוצית בישיבה, "אולם היה חשוב להראות את החזית האחידה שנוצרה כנגד הותמ"ל המשלבת את השלטון המקומי, ההתיישבות, משרד החקלאות, הגופים הירוקים, גופים מקצועיים, ועוד". עוד מדגיש עו"ד דרורי, כי למרות שהוכנו חוות דעת מקצועיות רבות כנגד הותמ"ל שהוגשו לועדה לפני הישיבה, לא ניתן זמן להציגן, והדוברים הוגבלו בקפדנות לדיבור "טלגרפי" בלבד.

יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש: "לא ניתן לעשות את עבודת הותמ"ל בלי לקחת קרקע מהמועצות האזוריות, אבל אני פונה לממשלה – המשימה חשובה, אבל יש דרך. אני לא מתווכח עם ההחלטות שלכם, אבל לא ייתכן שראשי מועצות אומרים 'אף אחד לא דיבר איתי'. המתח יהיה, ואתם תוותרו על שטחים לטובת מגורים, אבל אנחנו נוודא שישמעו אתכם.

ההצבעה לא תתקיים היום כי חשוב לתת לכל מי שרוצה להתבטא. הותמ"ל הוא צורך חיוני, ולו בזכות זה שהוסיף תחרות מול הוועדות המחוזיות. יש ראשי עיר שמאד מרוצים, אנו באמצע תהליך. יש הרבה בעיות תשתית ותחבורה ומימון תשתיות על במקומות שחתמו על הסכמי גג, ופיצוי ראוי לחקלאים. המתח קיים ולכן נקדיש לו דיון נוסף בטרם נכריע בעניין הארכת תוקף החוק".

אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור הלאומי: "זה קרוב לשלוש שנים שאנו מטפלים במשבר הדיור שהיו לו הרבה סיבות. הפתרון הוא קודם כל הגדלת ההיצע. שמנו לעצמנו מטרה לאפשר לשוק הפרטי לייצר מספיק דירות. הנושאים בהם צריך לטפל: 1. תכנון. 2. שיווק. 3. תשתיות. 4. אשראי. 5. כוח אדם. 6. התחדשות עירונית ו-7. היתרי בניה. בוועדות המחוזיות הזמן לא היה סביר וזה עצר חלק גדול מהיוזמות.

צריך מדיניות מקרו כלכלית, שעל מדף מוסדות התכנון יהיו מספיק דירות ל-6-7 שנים. ככל שההיצע גדל, יש השפעה על המחירים. בשלוש שנים אושרו תוכניות: מאה אלף תוכניות ב-2015, 111,000 ב-2016 ו-127,000 ב-2017 (הנתונים כוללים תוכניות שאושרו בוועדות המחוזיות). זה לא מספיק. עד 2040 רוצים להגיע לבניית תוכניות ל2.6 מיליון דירות, ולמימוש של מיליון וחצי דירות".

עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי לוועדה: "הוועדה לא יכולה לתקן את הצו, אבל היא יכולה להתנות את אישור הצו בתנאים. הממשלה יכולה להתחייב שהיא תכניס שינויים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ: "ברור שמדובר בכלי חיוני. יש בפנינו אתגר גדול ומתוך אהבה מקלקלים את השורה, אבל אסור לקלקל בצורה מוגזמת. לא לדרוס בדרך כל דבר. יש אלמנטים שצריך לתקן ולאזן. לדוגמא, החקלאים שמשיבים אדמות ומקבלים פיצוי, אבל משלמים על הפיצוי מיסוי מלא, בניגוד להפקעה מערבים ששם משלמים מיסוי מופחת ובניגוד לתזכיר חוק שיעניק פטור מלא לחברת חשמל בגין נכסים שלא ברור למה הם בכלל שלה".

ח"כ מוסי רז: "אין מקום לוועדה שפוגעת בערכים סביבתיים וחברתיים כמו תחבורה וחקלאות. המצגת הדגימה למה גם מי שחשב שצריך ותמ"ל צריך לומר מספיק".

ח"כ יעקב אשר: "אחד הדברים הגדולים בחקיקה הוא שאפשר לראות איך החוק עובד, ולתקן. החיפזון מהשטן".

ח"כ אורי מקלב: "גם כשרואים את המצגת והחזון ברור שזו לא דרך המלך, אלא לעת חירום, בגלל מצוקה. אם זו דרך טובה, אולי נבטל את התכנון הרגיל ונעשה את כל התכנון ככה? יש פגיעה. אם רוצים לאשר את הצו צריך לבחון, לעשות מיפוי. לשמוע במקומות שאושרו מה התגובות בשטח. קיצורי דרך זו דרך פוגענית".

עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות: "התכנון לא משתף. הוועדות המחוזיות הרוויחו ביושר את הותמ"לים, אבל היום הן עובדות כמו שצריך".

איציק ברוורמן, ראש עיריית פתח תקווה: "העמידו מטרה לשווק דירות, אבל בלי תכנון. יוצרים כלוב של זהב. אין תשתיות, בעיקר אין תחבורה. אם רוצים לזרז תהליכים, תעבירו את כל המשאבים לוועדות מחוזיות. נוצר אבסורד. סירקין חצי בותמ"ל וחצי במחוזית. איזה היגיון יש בזה?"

תמיר עידן, ראש מועצת שדות נגב: "רציתי להשמיע את עמדתי, אמרו לי תמצא שר שמוכן להציג בשמך. לא מצאתי שר שמוכן. ועדת הגבולות הורידה ממני 460 דונם למסחר והעבירה לנתיבות. שטח שתכננו כמרכז תעסוקה במושב תקומה לוקחים. מה המועצה צריכה לעשות כשלוקחים לה שטחי תעשיה ומסחר?"

 

 

הוספת תגובה חדשה