דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ועדת הפנים תובעת מרמ"י דיווח תקופתי על התקדמות תהליכי השיוך בקיבוצים

ועדת הפנים בכנסת, היום
ועדת הפנים בכנסת, השבוע

השבוע כינסה ח"כ מיכל בירן דיון דחוף בוועדת הפנים של הכנסת כדי לדרוש תשובות מהממשלה על הסיבה לקשיים שהיא מטילה על הקיבוצים: "זה הדיון המהיר הכי איטי שהיה לי. הגשתי את הבקשה לפני שנה ורק עכשיו התכנסנו". 

מאז ספטמבר 2012 מטילה רשות מקרקעי ישראל הגבלות קשות על הבניה בקיבוצים. מעט מאוד קיבוצים צולחים את הסבך הביורוקרטי והדרישות המרובות שהרשות מציבה בפניהם כתנאי לחתימה על היתרי בנייה בשטחם.
 
ביולי 2016 נתן בג"צ אור ירוק ל"חלופת האגודה" המאפשרת לקיבוצים לרכוש את הזכויות למגורים מהמדינה באופן המשמר את חיי הקיבוץ. והנה, למרות הזמן הרב שחלף מאז, לא בוצעה עד היום ולו עסקה אחת בין הרשות לבין למעלה מ-40 הקיבוצים שקיבלו את המתווה הזה, אף שכמחציתם כבר הגישו את כל המסמכים הנדרשים לרשות לצורך יישום ההחלטה.
 
למרבה האבסורד, חלק ניכר מהקיבוצים הסובלים מבעיה זו נמנים עם ישובי עוטף עזה. למרות שהחלטת הממשלה קבעה כי בישוביי עוטף עזה לא יידרש תשלום על מנת ליישם את ההחלטה, וחרף העובדה שמשפחות רבות מעוניינות להיקלט בקיבוצים, רשות מקרקעי ישראל מעכבים את הבנייה בקיבוצים ולא חותמים על היתרי בנייה.

בסיום הדיון סוכם שכל המידע יועבר לשר האוצר, משה כחלון ושמועצת מקרקעי ישראל יפעלו ליישם את החלטות המועצה ויחויבו בדיווח בכל שלושה חודשים. 

ח"כ מיכל בירן: "הקשיים הביורוקרטיים הבלתי אפשריים איתם מתמודדים חברי הקיבוצים הביאו אותי לדרוש דיון דחוף בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. אין ספק שממשלת ישראל שוברת שיאים בהסתה והתנכלות כלפי התנועה הקיבוצית ואסור לעבור על כך בשתיקה". 

ועדת הפנים
יוזמת הועדה, ח"כ מיכל בירן

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "אני באתי לזעוק את הזעקה בשם כלל קיבוצים שסופגים התעמרות בלתי מוצדקת מהדרג המבצע. יש בישראל דיון על חלוקת סמכויות בין הרשויות, בתחום הבניה הומצאה רשות נוספת ששולטת. אין רשות שופטת, מבצעת או מחוקקת, אלא רשות פקידותית שמינתה את עצמה להיות מעל כל ההחלטות שעברו ממשלה ואושרו בג"צ. 
מנכ"ל רמי הבטיח לי שלאחר האישור בבג"צ שלושים קיבוצים יתחילו לבנות תוך שנה, ארבע שנים מאז ההחלטה של ממשלת ישראל ושום דבר לא קרה, זה קורה רק בגלל העמסת עוד ועוד כללים שכל מטרתם זה שהבניה לא תתבצע. שולה בן צבי מפרקת את כל החלטות הדרג המחליט על ידי העמסת קשיים, גם במקומות שממשלת ישראל מציבה יעדים לצמיחה. זה ממש כמו בסדרה, יס מיניסטר - יש דרג פקידותי שמטעמיו שלו ממציא קשיים".

ח"כ איתן ברושי: "אין מנוס מלהחליף את הצוות ברשות מקרקעי ישראל אשר מטפל בהתיישבות ועוין מאוד את הקיבוצים והמושבים. עבודת הצוות היא כישלון ולכן יש להחליפם.
החלופה אושרה על ידי 2 שרי אוצר וגם עמדה במבחן בג"צ. יש לעצור את העיונות של הפקידים כלפי ההתיישבות. חשוב לאפשר בנייה וגידול בקיבוצים ובמושבים בכל רחבי הארץ. המשנה ליועץ המשפטי התחייב שכל תיקון שיבוצע בחלופה לא יחול על הקיבוצים שכבר קיבלו החלטות והגישו את הבקשות הנדרשות". 

עו"ד מיכי דרורי, היועץ המשפטי של  התנועה הקיבוצית: "בניגוד להערות שהושמעו פה, חשוב לי להדגיש שאנחנו מגזר חלש פוליטית, ולא איזה לובי אימתני. לגבי טענות על פגיעה בשוויון והצדק שנשמעה, יש לציין שלצערנו כל החלטה בנוגע לקיבוצים מיעד נתקפת משפטית ולכן כל ההחלטות הן כאלו שעברו את המסננת וחותמת הכשרות של בג"צ. כך גם לגבי חלופת האגודה: שופטי בג"צ קבעו שהיא סבירה וראויה מבחינה משפטית, ולא רק הם: ההחלטה היא תוצר של ועדה ציבורית, ודיונים נרחבים של מועצת מקרקעי תחת שני שרי אוצר. ההחלטה כבר תקפה למעלה מארבע שים, אלא שלא מיישמים את ההחלטה. לא מיישמים כי ממציאים כל הזמן תנאים חדשים. אני מבקש שהוועדה תדרוש להסיר את הידיים מהקיבוצים ולמנוע את הפגיעה באמון הציבור שלא מבין, איך אחרי כל הגופים שאישרו את ההחלטה, אין שום ביצוע. כמו כן, אתם צריכים לדרוש ולקבל כל כמה חודשים דוח מהמנהל לגבי התקדמות הבניה בקיבוצים וביצוע ההחלטות". 

דובי מילר, יו"ר מעלה גלבוע: "אנחנו מטפלים בחלופת האגודה מהרגע הראשון כי חייבו אותנו לקבל החלטה, קיבלנו את כל ההחלטות על פי הדרישות, למעלה משנה לקח לקבל שומה. מאז שוב ושוב, לא עובר שבוע שאנשי הקיבוץ לא פועלים מול המנהל לקבלת אישור סופי. הלוואי והיו נותנים לנו תשובות, אנחנו לא מקבלים שום תשובה מהמנהל".

מזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת: "גם הקיבוצים שלנו סובלים מהחלטות שלא מיושמות ולא במקרה הן לא מיושמות, הבקשה שלנו היא שההחלטות פשוט ייושמו". 

רו"ח דגן לוין, ראש אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית: "לא נכון שיש בעיה של שיוך ולא של בנייה: משפחה הבונה בטרם שיוך מסתכנת בקנס שיכול להגיע למיליון ש"ח. על הועדה שהוקמה ע"י רמי לצמצם את דיוניה לסוגיה של התכנות שמאות במגרשים בלתי מתוכננים, בלבד".

ועדת הפנים החליטה כי פרוטוקול הוועדה יועבר ליו"ר הוועדה הקבוע, ח"כ יואב קיש ולשר האוצר משה כחלון. מועצת מקרקעי ישראל יפעלו ליישם את החלטות המועצה וידווחו לוועדה בכל שלושה חודשים.

הוספת תגובה חדשה