דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השר כחלון בכנס ברית פיקוח: "כל דבר שצריך בנושא התעשייה הקיבוצית, תפנו אלי אישית כדי שנוכל לפתח ולהצמיח אותה"

הכנס השנתי של ברית פיקוח ואיגוד התעשייה הקיבוצית שהתקיים השבוע, עמד בצל הימים הקשים שעוברים על תושבי וחברי עוטף עזה, אך גם בסימן התחזקות הקיבוצים מבחינה כלכלית ודמוגרפית וציפייה לשנים הבאות
השר כחלון בכנס ברית פיקוח
השר משה כחלון בכנס ברית פיקוח ואיגוד התעשייה הקיבוצית

מנכ"ל ברית פיקוח-MBT , רו"ח ירון רייכמן, פתח ביום רביעי השבוע את הכנס הכלכלי-תעשייתי לשנת 2018 בדברי הזדהות עם תושבי הקיבוצים והישובים בעוטף עזה שחוו לילה קשה של אזעקות ונפילות פצמ"רים ורקטות, זאת בנוסף לחודשיים וחצי של טרור עפיפונים אותם חווים בעוטף. רו"ח רייכמן המשיך ואמר: "זה לא סוד שהתנועה הקיבוצית עברה מהפך כלכלי - יש גידול של קיבוצים חזקים וקיטון בקיבוצים חלשים, אבל הרוב כמובן נמצאים בטווח הביניים, וזה מצוין". רייכמן דיבר על הרפורמה במיסוי הקיבוצי: "לא היינו מרוצים מהרגולציה, אבל הבנו שאין ברירה ולא זזנו מעמידה על העיקרון של מיסוי של שותפות כמו שראוי שיהיה".
מנכ"ל ברית-פיקוח סיכם את דבריו ואמר כי על חברי הקיבוצים להתפקד למפלגות ולהוות כוח משפיע על נבחרי הציבור ומקבלי ההחלטות. 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר: אני מגיע מהמגרש הכלכלי והכנתי כמה תובנות כלכליות, אבל לא אגע בזה בכלל בבוקר הזה. יש אנומליה מסויימת, בה אנחנו יושבים כאן בכנס מכובד, בזמן שחבל ארץ שלם חי כבר שלושה חודשים בגיהינום. וזה המצב הקבוע בארצנו הקטנה - רחוק מהעין רחוק מהלב, אבל לא רחוק מהלב שלי. על כולנו לגבות את חברי הקיבוצים והיישובים בעוטף עזה, את האנשים שלנו שם. אם לא נדרוש ממקבלי ההחלטות לקחת אחריות ולשנות את המצב, אנחנו נחטא לתפקידנו. אסור להסכים שישרפו עוד שלושים אלף דונם. האדישות מתפארת כי אנחנו אדישים, אז בואו כולנו נצא מהאדישות".

ח"כ איתן ברושי: "נוסף לכל המשברים בחקלאות, מורגשת ביתר שאת ההתנכלות ארוכת השנים מצד בכירים ברשות מקרקעי ישראל המרשים לעצמם ליישם אידיאולוגיה פרטית על גבם של אנשי ההתיישבות והחקלאות, בניגוד להחלטות הממשלה, הכנסת והבג"צ. עמדה זו מעמידה אתגרים נוספים בפני אנשי הקיבוצים ובפני השאיפה לגדול, לצמוח ולקלוט משפחות חדשות. יישומה של חלופת האגודה, או יותר נכון- אי יישומה, היא הדוגמא הבולטת ביותר להתעמרות והתנכלות זו. 70 שנה אחרי הקמת המדינה הגענו למצב בלתי נסבל שבו המנהל זה המנדט הבריטי ואנחנו אנשי ההתיישבות - המחתרות.
על מנת לצלוח בצורה המיטבית את האתגרים הללו, עלינו אנשי ההתיישבות (קיבוצים ומושבים) לגלות מעורבות, להתגייס למאבק להחלפת הממשלה אשר זורעת הרס בקרב ההתיישבות והחקלאות, ולחזור למרכז העשייה הציבורית".

שר האוצר משה כחלון היה אורח הועידה, בדבריו סיפר על זיכרונותיו מעבודתו בקיבוץ: "הקשר שלי עם התעשייה הקיבוצית התחיל בגיל 14, כשאני נער צעיר מגבעת אולגה, בתקופה בה השלטון יותר שוויוני, מי שנשר מבית הספר, הגיע לחניכה בקיבוצי האזור ולי התמזל מזלי ועבדתי בקיבוץ גן שמואל. עבדתי אז במוסך ויש לי משם הרבה זיכרונות טובים. אני ממש זוכר את כל מי שהיה אז איתי".

שר האוצר התייחס למצב בעוטף עזה ואמר: "לצערי, אנחנו אחרי עוד לילה קשה בדרום של טרור עפיפונים והרבה יותר מזה. זה סיפור שיכול לגרור אותנו למקומות שאנחנו לא מעוניינים בהם ונדמה לי שגם החמאס לא מעוניין בהם. לאויב שלנו מהצד השני יש מטרה אחת – לסבך אותנו בתקרית בין לאומית ואל לנו להיגרר למקומות שלא נדע איך לצאת מהם. לא בתוכנית שלנו להיכנס להסלמה ונראה לי שגם לא בתוכנית שלהם".
לגבי הפיצויים לחקלאי עוטף עזה אמר השר כחלון: "ביקרתי באזור פעמיים ווידאתי את עניין הפיצוי. זה קשה לפצות על לילות ללא שינה ועמל כפיים שנשרף".

בעניינים השוטפים המעסיקים את אנשי התנועה הקיבוצית וחברים הקיבוצים אמר: "בעניין החקלאות – יש ויכוחים אבל נגיע להסדרות. אנחנו לא רואים באף אחד אויב, למרות שהבנתי שעם רמ"י – הבעיה היא דווקא בנושא הדיור. אני דווקא רואה בתנועה הקיבוצית כחלק מפתרון בעיית הדיור, והיום לא רחוק שנעשה תוכנית כוללת שגם הבנים שלכם יוכלו לחזור לקיבוצים. אפשר לחיות גם בקריית שמונה וגם בכפר גלעדי".

לעניין הסיוע לתעשייה הקיבוצית אמר שר האוצר: "כל דבר שצריך בעניין התעשייה, תפנו אלי אישית כדי שנוכל לפתח ולהצמיח אותה. יש לנו בכך אינטרס משותף".

הוספת תגובה חדשה