דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 24.8.2017

מי ענה למכפיש הקיבוצים מהארץ? ההצתות בקיבוצים ממשיכות. בואו לפסטיבל סרטים קיבוציים במעלות. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
קייטנת סבים וסבתות
קייטנת סבים וסבתות
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
HEADER
24.08.2017
 
הפשיעה החקלאית לא יצאה לחופש -
השבוע הוצתו פעמיים היערות וחלקות המרעה באזור קיבוצי רמות מנשה 
קב"ט מ.א. מגידו: "מתמודדים עם טרור"
0
בשני ערבים בתחילת השבוע השתוללו מספר שריפות ביערות מנשה סמוך לקיבוצים עין השופט, משמר העמק ודליה. השריפות, שעל-פי החשד נגרמו מהצתות, החלו בערבו של יום ראשון באזור יער בית ראס, נחל הקיני ונחל גחר וכובו לבסוף בעזרתם של אחד-עשר צוותים של לוחמי אש מכל האזור שנעזרו בשישה מטוסי כיבוי. יממה לאחר מכן שוב פרצה האש, גם במקרה זה החשד הוא להצתה באותם האזורים. לאחר מספר שעות עדכנה דוברת המועצה האזורית מגידו, יעל ברניר, כי הכוחות השיגו שליטה על האש וכי כוחות הביטחון והכיבוי יסרקו את האזור. 
אליהב נהרי קב"ט מ.א.מגידו: "בתקופה האחרונה אנו מתמודדים עם טרור הצתות ביערות ושטחי המרעה במרחב מגידו. חוקר דלקות של שירותי הכבאות וההצלה קבע, על פי הממצאים בשטח, שמדובר בהצתות.
צוותי המועצה נרתמים מידי יום להתמודדות קשה ומורכבת עם השריפות, מסיירים בשטח ומסייעים בהובלת כבאיות". 
קב"ט המועצות האזוריות, אורי בן-יהודה, הוסיף: "המרחב הכפרי בכל הארץ סובל מגניבות ציוד ותוצרת, גרימות נזק, הצתות ושריפות וגביית דמי חסות ("פרוטקשן"). מרכז המועצות האזוריות, בשיתוף הגורמים העוסקים בחקלאות, פועלים מול משרדי הממשלה בדרישה לשים את הנושא על סדר היום ולהקצות את המשאבים הנדרשים להתמודדות עם הפשיעה לסוגיה במרחב הכפרי". 
 
 
 
_____13
ראשת אגף חברה וקהילה ביקשה שלא להמשיך לקדנציה נוספת

ד"ר רינת גלילי (נירים) הודיעה השבוע למזכירות התנועה כי לא תבקש להאריך תפקידה ותסיים את פעילותה בתנועה הקיבוצית לאחר שש שנים. "אני מרגישה שהגיע הזמן מבחינתי לפנות לתחומי עיסוק נוספים. אני שמחה על הזכות שניתנה לי לקחת חלק בפיתוח וקידום התנועה הקיבוצית".
____5
ד"ר רינת גלילי. "גאה לעזוב אגף פעיל ומקצועי הנמצא בעיצומם של מיזמים רבים". צילום: דנה בר-און
 
ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית, ד"ר רינת גלילי (נירים) הודיעה השבוע למזכירות התנועה כי היא לא תבקש להאריך תפקידה ותסיים את פעילותה בתנועה הקיבוצית לאחר שש שנים. בהתאם לנוהל גיוס פעילים, כפי שהיה בתוקף במועד כניסתה לתפקיד של ד"ר גלילי, ראשי האגפים בתנועה נבחרו לתפקידם לארבע שנים, לאחריהן יכולה הייתה וועדת הגיוס הרחבה, באישור מועצת התנועה, להאריך את הקדנציה שלהם בשנתיים ובסיומן, באישור נוסף, בשנתיים נוספות. כאמור, מועצת התנועה האריכה את הקדנציה הראשונה של ד"ר גלילי פעם אחת והיא ביקשה שלא להמשיך לשנתיים נוספות.

כזכור, בחודש מרץ האחרון אישרה מועצת התנועה שינוי בנוהל העסקת הפעילים, במסגרתו בחירתם של פעילים בכירים תהיה לארבע שנים עם אפשרות להארכה לתקופה אחת נוספת של ארבע שנים.

ד"ר רינת גלילי: "בסוף נובמבר 2017 מסתיים המנדט שניתן לי על ידי מועצת התנועה לעמוד בראש אגף חברה וקהילה של התנועה הקיבוצית. על פי הנוהל הקיים באפשרותי לפנות לקדנציה של שנתיים נוספות. לאחר התלבטות לא פשוטה, בחרתי לסיים את פעילותי בתנועה בתום שש שנים למילוי תפקיד זה ולא לפנות לקדנציה נוספת. לאורך כל חיי המקצועיים עסקתי בטיפול, בהדרכה, בייעוץ, במחקר ובניהול, כשהמינון בין התחומים משתנה מעת לעת. פעילות בתנועה היא בעיני שליחות ציבורית ולא מקום עבודה ומכאן, להבנתי, דורשת מחויבות טוטאלית. אני מרגישה שהגיע הזמן מבחינתי לפנות לתחומי עיסוק נוספים. אני שמחה על הזכות שניתנה לי לקחת חלק בפיתוח וקידום התנועה הקיבוצית. אני גאה לעזוב אגף פעיל ומקצועי הנמצא בעיצומם של מיזמים רבים לטובת הקיבוצים וחבריהם ובטוחה שתהליך הצמיחה וההתחדשות של התנועה ימשיך גם עם מי שייבחר במקומי".
_____13
מר ישראל ישראלי, תעזוב את הקיבוצניקים
כתבת "הארץ" עונה להכפשות של עמיתה על הקיבוצניקים הגזלנים
ולא, היא ממש לא קיבוצניקית.
0
חופשה בכנרת באוגוסט. לכתב היה חם. צילום משה מילנר/לע"מ

ההכפשות חסרות הבסיס שהטיח כתב "מוסף הארץ", ניסן שור, על הקיבוצים והקיבוצניקים, בגלל שלא נהנה מספיק בחופשה בקיבוץ על שפת הכנרת, תוך שהוא משתמש בדפי העיתון כדי "לסגור חשבון" על מחיר הקוקילידה, הרגיזו רבים גם שאינם קיבוצניקים. ביניהם, גם חברתו לעיתון, נעה שפיגל שענתה לו בין היתר: "ישראל ישראלי לא חייב להכיר תודה לחלוצים, והוא מוזמן לתהות על מדיניות חלוקת הקרקעות הבעייתית בעיניו בישראל 2017. אבל מכאן ועד לזרוק את כל תחלואי המדינה על כל הקיבוצניקים באשר הם בגלל חופשה לא כל כך מוצלחת? בפעם הבאה, מומלץ לו לצאת ל"הכל כלול" ביוון, נניח. אז אולי גם יכיר יותר טוב את בני עמו, ובטוח יהיה לו המון על מה לכתוב".
 
 
 
_____13
____________...
קייטנת סבים סבתות ונכדים בקיבוץ שדה בוקר!
 
רעיון הקייטנה נולד ממקום של צורך.
בתי-הסבים והסבתות בשדה-בוקר מתמלאים בחודש אוגוסט בנכדים שנשלחו על-ידי הורים לבלות את הקיץ עם סבא וסבתא כדי שהם (ההורים) יוכלו להמשיך ולעבוד, דומה ממש כמעט לכל בית בישראל.
 
התוכנית נבנית על-בסיס הכישורים של הסבים והסבתות
סבתא שבעברה הייתה מורה לאומנות – תפעיל יום יצירה
סבא שבעברו הפעיל את פעילות הג'ימבורי – 
סבא טבח – יכין עם הילדים חלות לשבת
סבתא מורה למדעים - תכין יום שעשועי מדע
ואפילו יציאה אחת לבאר-שבע - ללונדע
וכן הלאה, ורק צריך להפעיל את הדמיון ויש לך שבועיים של קייטנה ללא הפסקה.
ובעלויות לא גבוהות.

תשתיות  - יש! מדריכים יש!
אז מה צריך? מעט חומרי יצירה וכריך לארוחת העשר וכולם ביחד יוצרים חוויה מיוחדת במינה, מלאת פעילות וכיף לכל הילדים בכל הגילאים- וכמובן מי שהכי נהנה אלה הם הסבים והסבתות!
 
 
 
_____13
הנה השליחים יוצאים
שליחי התנועה הקיבוצית לרחבי העולם עברו סמינר מסכם לפני היציאה לחו"ל
____________...
בתמונה: סמינר ההכנה לשליחים החדשים

השבוע התקיים בבית התנועה הקיבוצית, בכנרת ובאורנים סמינר הכנה של הבונים דרור לשליחי התנועה הקיבוצית ברחבי העולם. 
בסמינר, שנערך בשיתוף "החלוץ למרחב" ו"בינה" שמעו שליחי התנועה הקיבוצית של משלחת קיץ 2017 היוצאים לאמסטרדם, פריז, פרנקפורט, שטוקהולם, פרת', ניו זילנד, מרילנד (וושינגטון) טורונטו וקורדובה, הרצאות מפי מזכ"ל התנועה, ניר מאיר והמשנה למזכ"ל גיל לין. בנוסף, עברו מערכי הדרכה על דמותו של השליח, עידוד עלייה וקליטה וקיבלו סקירה על תולדות הבונים דרור ונפגשו עם שליחים חוזרים. 
כזכור, לפני חודשיים נפגשו מזכ"ל התנועה ניר מאיר ומנכ"לית הבונים דרור שירי מדר עם יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי וצוותו המקצועי.
מאיר הציג בפני שרנסקי את החלטתה של התנועה הקיבוצית לחזור למעורבות ישירה בפעילויות תנועות הנוער בחו"ל: "אנחנו נחזור ונשלח שליחים שלנו ומטעמנו לפעילות ציונית בקהילות היהודיות בחו"ל".
מזכ"ל התנועה הדגיש כי המצב הקיים בו התנועה הקיבוצית נושאת באחריות כלפי פעילויות לגביהן אין לה סמכות, אינו קביל ולא יוכל להימשך.
יו"ר הסוכנות שמח לשמוע על כוונתה של התנועה הקיבוצית לחזור למעורבות ופעילות משמעותית, והדגיש את המחויבות של הסוכנות לעידוד העלייה והפעילות בקהילות היהודיות. יו"ר הסוכנות הסכים עם דבריו של ניר מאיר ואמר כי "מפת חלוקת השליחים בעולם לא תשתנה והדברים יסוכמו לפרטים ברמת דרגי המקצוע".
 
 
 
 
 
 
_____13
לא משאירים פצועים בשטח
אפק הגיע להסדר עם נושיו
____________...
קיבוץ אפק. צילום: עמירם אורן, מתוך האתר "עמירם במשעולי ישראל".

קיבוץ אפק הגיע השבוע להסדר מול נושיו – בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, הבנק הבינלאומי וכן חברת מנורה מבטחים (שנכנסה לנעליו של הבנק למסחר).
ההסדר, שכאמור נחתם השבוע, הוא פועל יוצא של העובדה כי הקיבוץ לא הצליח לעמוד בהחזר חובותיו לנושים, כפי שהוסכם בהסדר הקיבוצים. למרות שבמשך השנים החזיר הקיבוץ חלק מחובותיו, עדיין נותר חוב שלא כוסה. אפק, כמו קיבוצים אחרים שלא הצליחו לעמוד בהסדר, ערך הסדר נפרד לחובותיו. 
בשלב מסויים של המו"מ המתארך פנו יו"ר הקיבוץ דאז אורי דורמן וב"כ הקיבוץ, עו"ד רמי צידון, למזכירות התנועה וביקשו את עזרתה.
ע"פ העיקרון המנחה לפיו "לא משאירים פצועים בשטח", נערכו פגישות עם ציון קינן מנכ"ל בנק הפועלים דאז, עם רקפת רוסק עמינח וקובי הבר מבנק לאומי והושגה הסכמתם העקרונית למתווה, אלא שקשיים רבים נוספים צצו ועכבו את החתימה.
הנהלת הקיבוץ, יחד עם עו"ד צידון, ובגיבוי מרשים של תאגיד "מילואות" התמידה במאמץ והביאה את אפק אל הרגע המיוחל ועל כך ברכותינו החמות לכל השותפים במאמץ ובתוצאה. אנו מאחלים לחברי אפק כי ידעו לנצל את ההישג ולפרוץ לאופקים חדשים.
 
 
 
 
 
 
_____13
תל"מ מול רקיע - שיתוף פעולה מיוחד בהחלט
____________...
את תכנית תל"מ המארחת צעירים ישראלים בני העדה האתיופית בקיבוצים רובכם בוודאי מכירים. אחד משיתופי הפעולה המיוחדים שמנהלת התכנית הוא עם "תכנית רקיע", המנוהלת על ידי "עמותת אגמון" מייסודם של גימלאי "משרד ראש הממשלה" ועוסקת בתרומה לחברה הישראלית בתחומים שונים.
את "רקיע" מובילים שורה של אנשים מופלאים אשר במסגרת תפקידיהם (הסודיים והגלויים) היו שותפים למבצעי העלאת יהודי אתיופיה ובשל הקשר המיוחד שפיתחו עם בני העדה, החליטו לעת פרישתם לפעול לשילוב בני העדה בחברה הישראלית, להכשיר ולהעצים את יכולותיהם ברמה האישית והקבוצתית, לכדי הצטיינות בתחום פעילותם, קבלת מנהיגות והובלה בתחומים שונים.
שיתוף הפעולה מתבטא במפגשים הדדים, אירוח הקבוצה להכרת הקיבוץ, חילופי מידע, המלצה על שמות מועמדים מתל"מ לתכנית המשך ב"רקיע" ועוד.
שורה של בוגרי תכנית תל"מ כבר השתלבה בחמשת מחזורי "תכנית רקיע" ובינהם יקירתנו הזמרת אבבה דסה שהחלה את דרכה להצלחה בקבוצת תל"מ בגלעד.
 
במפגש שהתקיים במשמר העמק לפני שבועות אחדים בין עמיתי (החניכים) ומובילי "רקיע" ובין צוות תל"מ, בוגרים וחניכים, השתתף גם משה דרס – בוגר התכנית מקבוץ ברעם, אשר התקבל לחברות בקיבוצו ברוב של 99% מהמצביעים. משה שיתף את הנוכחים בסיפורו המדהים על עלייתו כילד מאתיופיה, קשייו בתהליך הקליטה ועד לקבלתו לחברות בקבוץ, בו השתתף בקבוצת תל"מ.
יעל ברגיל- בזנר ואיציק שפרן, ממובילי תוכנית תל"מ, ברכו אותו והעניקו לו את תעודת הגמר והמדליה להצלחה (בתמונה).
_____13
_____13
קול קורא לנציג/נציגת הציבור במזכירות התנועה
 
 
____________62
 

לאחרונה נבחרה אחת מנציגות הציבור במזכירות התנועה, הדס דניאלי-ילין, לתפקיד מנכ"לית התנועה. ועדת הגיוס הרחבה בראשות שיבולת אדלמן-שופט מחפשת נציגת/נציג ציבור שיחליפו את הדס, בעדיפות לממלא/ת תפקיד בכיר פעיל באחד הקיבוצים. 
המעוניינים והמעוניינות להציע את עצמם/ן מוזמנים לפנות למייל - 


shiboletsh@gmail.com
 
 
_____13
האם מבצע סבתא מבוסס על אירועים בנגבה?
כל האמת מאחורי סרט הקאלט
____________62
צח שפיצן משחק את עידן שגיב בסרט. בנגבה הוא באמת היה מדריך חינוכי.

הסרט "מבצע סבתא" צולם בשנת 1999 ובשנת 2000 הוקרן ברצועה נידחת של הטלוויזיה בכבלים מבלי שעורר תשומת לב מיוחדת. רק מאוחר יותר התחיל "לרוץ" בבסיסי צה"ל, עבר מפה לאוזן, והפך להיות נפוץ יותר ויותר עד שהפך לסרט פולחן של ממש ולא רק בקיבוצים. בנגבה זכרו את המדריך- צח שפיצן (עידן שגיב בסרט), ששנים לפני צאת הסרט הדריך את הילדים בקיבוץ ואף שכר שם דירה. אך האם היה קשר בין דמות המדריך כפי שמוצגת בסרט לבין המדריך שהיה כאן? או בין הילדים שבסרט לילדים כאן?
רצה הגורל ובראשית השנה נפגשו במקרה, במסדרונות ערוץ הטלוויזיה החדש "כאן", עורך החדשות ישי צ'רניאק מנגבה והכתב לענייני כלכלה צח שפיצן. מסתבר שצח זוכר טוב את התקופה הקצרה בה גר בנגבה ומודה שהשפיעה במידת מה על עיצוב דמותו של עידן בסרט. בעקבות השיחה עלתה סברה כי הסיפור עשוי לעניין את קוראי עלון קיבוץ נגבה, ואולי הראיון, אותו ארגן ישי עם שפיצן ונכלל בעלון נגבה, יכול לעניין גם את כל אנשי התנועה הקיבוצית כולה 
 
 
 
 
 
 
_____13
פסטיבל סרטים על החיים של כולנו
________28
סרטים בניחוח הקיבוץ והארץ. בואו גם אתם. 
 
בסוף השבוע השני של חודש ספטמבר (8-9/9) יתקיים במעלות סוף שבוע של סרטים ישראלים חדשים וישנים. המנהלת האומנותית של הפסטיבל היא שלומית קובנר (עין החורש) ועוזרת לה בהפקה חנה ברניר בת קיבוצה, כשלצידן עומד מנהל הסינימה במעלות פרץ טסה. כל הסרטים העליליתים והדקומנטרים מביטים על תהליכים רגשיים וחברתיים בקיבוץ, בסמלי הארץ - הכותל, המוזיאון, נופי הארץ וכו' ובחברה הישראלית בכלל. שורשיהם של מרבית היוצרים או נושאי הסרטים בקיבוץ, בנופי הארץ וסמליה ובהם רן טל – בן בית השיטה, אמיר הרגיל – חבר יקום, עקיבא טבת - ניר דוד, מאיר אריאל ז"ל – משמרות, אידו סלע – כפר הנשיא, גולן רייז -עין צורים, עמיקם קובנר – נכדו של אבא קובנר מעין החורש, אורי ברבש- נח"לאי לשעבר, והנציגות העירונית בפסטיבל - מורן איפרגן מבאר שבע. 

אחד מיוזמי הפסטיבל, מוקי צור: "פסטיבל  הקולנוע המתרחש  בגליל  הוא מפגש מיוחד בין סרטי עבר וחלומות עתיד. חלומות, כידוע, הם עניין פרוע למדי. הם לא  נכנסים לשום מגירה, אינם מתוחים ומסודרים כחזון אך מפרנסים אותו כל הזמן. אמנות הקולנוע בשילוב התמונה, התנועה והמוסיקה היא  הקרובה ביותר לחלום.
התנועה הציונית הייתה מודעת לכוחו של הקולנוע כשביקשה להגיע ללבבות מעבר לבית הכנסת ולקהילה היהודית המאורגנת. כבר מ-1909 הופיעו סרטים ציוניים. הם צילמו את מה שהיה והניחו כי התמונה תעורר את החלום שידחוף לעשייה. והנה, סרטים אלו הופכים  למקור של חשבון נפש, ביקורת, ראייה כואבת המנווטת את האנשים לקראת הבאות. בהם מתחולל מפגש של עבר וחזון עתידי, שריטות פוצעות ונחישות לרקום מן הניסיון דרך לריפוי. הגליל, לא  רק  בסרטים, אלא גם בהווייתו, נשאר מעבדה בה צמחו וצומחים ניסיונות חברתיים רבים. מבחינה זו הפריפריה היא סְפַר  אמיתי. לא אל מול אויבים אלא עם האנשים הבונים בית, המבקש להיות פתוח חלונות ובלתי נכנע בתקוותיו. המפגש של הגליל עם הסרטים הללו הוא טבעי ונכון".
 
 
 
 
_____13
________28
והפעם... ניל מרסר, צלם לתעשייה ופרסום מקיבוץ תובל
 
נולדתי בלונדון, אנגליה. התחלתי לשחק עם מצלמות בערך בגיל 7 – אני חושב שהראשונה שלי היתה אחת מהסוג "בראוני" של קודאק (עם החלון האדום למספרים מאחור). מהר השתכללתי ובמהלך שנות העשרה שלי הסתובבתי עם האינסטמאטיק הנאמנה שלי עד שבסוף הגעתי אל מצלמות רפלקס מכל מיני צורות וגדלים.
אני סוג אדם שמתבונן; ממסגר דברים שאני רואה ללא הרף; מסתכל על מפגשים של צבע וצורה – וכמובן, בועט בעצמי כאשר שכחתי את מצלמה בעת חליפת רגע ייחודי בהיסטוריה שעובר בלי האפשרות לתעד אותו. לפעמים צריך פשוט לחוות דברים...

מזמין אתכם ליצור איתי קשר ולבוא לבקר בסטודיו הצילום שלי, המתמחה בעיקר בצילום תעשייתי- מסחרי אך גם בתחומים רבים נוספים. 

ליצירת קשר: neil@neilstudio.com / 054-5633978
--------
רוצים שהעסק שלכם יפורסם בפינה זו?
שלחו אימייל עם כמה משפטי הסבר על העסק בצירוף תמונות
השאירו פרטי התקשרות, מייל וטלפון על מנת שנוכל לחזור אליכם.
haim@tkz.co.il
 
 
_____13
 
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 
 

הוספת תגובה חדשה