דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"הקהילה בקיבוץ המתחדש מתנהלת אחרת ועל ממלאי התפקידים בקיבוץ ובמועצה להכיר בזאת"

מנהלת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית, ד"ר רינת גלילי מספרת על הדרך בה עובדת התנועה עם כל אנשי המקצוע העוטפים את חברי הקיבוץ, למען שאלו יכירו ויפעלו אחרת מול השינויים בקיבוץ – באוכלוסיה כמו גם בצרכים.
צוות האגף בפגישת עבודה במועצה האזורית עמק יזרעאל
צוות האגף בפגישת עבודה במועצה האזורית עמק יזרעאל

אחד הנושאים המעסיקים ממלאי התפקידים בכל הקיבוצים בארץ הוא ההתמודדות עם המרקם החברתי שמשתנה מעצם הגידול האדיר באוכלוסיית הקיבוצים. אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית, בראשות ד"ר רינת גלילי (נירים) נפגשים תדיר עם הנהלות הקיבוצים. גלילי מספרת כי במפגשים אלו מזהים פעילי האגף מספר תופעות דומות בין הקיבוצים:

 "אוכלוסיות הקיבוצים משתנות ומגוונות. הזהות הקיבוצית אינה ברורה לרבים מהחברים ובמקרים לא מעטים גם להנהגותיהם. בנוסף, חלק ניכר מהעובדים הסוציאליים במועצות האזוריות אינם מכירים את המהות של הקיבוץ המתחדש, את ההיבטים הרגולטורים שלו בכלל, ואת תקנות הערבות ההדדית בפרט. לא פחות חשוב מאלה, הן העובדים הסוציאליים והן חברי הקיבוצים אינם מכירים מספיק את שירותי התנועה לחברים ולקיבוצים"

אלו הבעיות, מה אתם רואים כפתרונות לכך?

"אחד מדרכי ההתמודדות היא באמצעות מפגשים עם עובדים סוציאליים העובדים עם קיבוצים ועם חבריהם ותושביהם. במהלך השנה האחרונה יזם האגף מפגשים  עם  העובדים הסוציאלים במחלקות לשירותים חברתיים במועצות האזוריות. מטרת המפגשים היא קודם כל הכרות עם מהות הקיבוץ המתחדש והסוגיות העכשוויות המעסיקות אותו. שנית, הכרות עם מחלקות האגף והנגשתם לעובדים הסוציאלים ולחברי הקבוצים הנזקקים להם. בנוסף, חשוב לנו שיתבצע לימוד משותף של הסוגיות הבולטות בקיבוצי האזור וחיפוש דרכי עבודה משותפות להתמודד עם סוגיות אלו. וכמובן מיסוד נהלי עבודה משותפים".

 מתחילת השנה התקיימו כבר נפגשו פעילי התנועה מאגף חברה וקהילה  עם אגפי החברה והקהילה המחלקות לשירותים חברתיים במועצות האזוריות - עמק יזרעאל, מנשה , מטה יהודה ואשכול, בחודשים הקרובים יפגשו עם אנשי המקצוע במועצות האזוריות עמק המעיינות ומטה אשר. "יש לציין כי כל המועצות אליהם פנינו  שמחו ליוזמה", אומרת גלילי, ומוסיפה: "המועצות בהם ביקרנו אמרו כי הביקור תרם רבות לעבודה המקצועית שלהם בקיבוצים. בביקור האחרון שהיה במהלך חודש יוני במועצה אזורית אשכול, נערכה במפגש  למידה הדדית וחידוד תפקידו של העובד הסוציאלי בקיבוץ. בעקבות המפגש נערך מסמך גוף ידע בנושא - תפקיד העו"ס הראשותי בקיבוץ בתהליך שינוי אורחות חיים. המסמך שנכתב בעקבות המפגש על ידי תמר אורבך אבני מנהלת האגף לשירותים חברתיים במועצה אזורית אשכול וחברת קיבוץ אורים, ועל ידי והוצג למפקח על עבודה קהילתית במשרד הרווחה. אנו מקווים שישמש את העו"סים במועצות ויסיע להם  בעבודתם".

הוספת תגובה חדשה